EU bør stoppe ulovlige og farlige produkters vej ind i Europa
Ulovlige og farlige produkter finder hver dag vej til de europæiske forbrugere via digitale platforme som eksempelvis Wish, Amazon og Alibaba. EU skal sikre, at platformene tager mere ansvar, blogger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel.
Indlægget har også været bragt i Altinget
Over de seneste to årtier har den digitale transformation vendt op og ned på vores måde at kommunikere og handle på, og store globale platforme som eksempelvis Amazon, Alibaba og Wish har opnået stor udbredelse.
I dag er Amazon eksempelvis en af de mest benyttede webshops blandt danskerne.
Muligheden for at kommunikere, sælge og købe produkter og services digitalt på tværs af lande giver store og vigtige muligheder for en lang række danske virksomheder og forbrugere. Det skal vi bevare og styrke.
Men hvem sikrer, at den information eller de varer, der bliver lagt op på eller solgt via globale platforme, er lovlige? Og hvem har ansvaret og skal tage action, hvis der bliver solgt et kopiprodukt eller uploadet et ulovligt billede på en platform?
Svaret på dette er i flere tilfælde og for nuværende uklart i lovgivningen, og det giver store udfordringer for både forbrugere og virksomheder.
Læs også: Trods stavefejl svælger svenskerne i Amazon
EU lancerer tiltag
Lige før jul lancerede EU-kommissær Margrethe Vestager første skridt mod klarere og strammere regler for digitale tjenester, herunder global e-handel, med forslaget Digital Services Act (DSA).
Kort fortalt er formålet med de nye regler at sætte bedre rammer for, hvordan vi kan undgå og hurtigt fjerne ulovligt indhold på sociale medier samt undgå salg af ulovlige og farlige produkter på online markedspladser.
Det formål hilser vi i Dansk Industri velkommen. Den nuværende EU-regulering af digitale tjenester er forældet og fører til konkurrenceforvridning, og der er samtidig brug for mere ensartede regler på tværs af EU-landene.
Læs også: Få hjælp til at få fingre i EU’s milliarder
Flere gode takter, men også mangler i forslaget
Der er mange gode takter i forslaget, som eksempelvis lægger op til, at de digitale platforme forpligtes til hurtigere at fjerne ulovligt indhold og ulovlige varer fra deres hjemmeside.
Yderligere skal de føre større kontrol med, hvem der sælger eller anvender deres platforme, og endeligt er der lagt op til, at både virksomheder og forbrugere får øget mulighed for at klage over ulovligt indhold på online platforme.
Det bakker vi i DI op om.
Ligeledes er vi positivt stemt overfor, at Kommissionen lægger op til en differentiering i platformenes forpligtelser baseret på størrelse og type af platforme, så der fortsat skabes plads til innovation og at nye platforme kan opstå og vokse sig større.
Et stort og aktuelt problem bliver dog desværre ikke løst tilstrækkeligt sådan som forslaget p.t. er skruet sammen.
På flere globale platforme bliver der desværre markedsført og solgt farlige og ulovlige produkter, herunder kopiprodukter, til europæiske forbrugere, primært fra sælgere i lande udenfor EU.
Det er ikke blot en stor udfordring for forbrugerne – det er også konkurrenceforvridende for de europæiske virksomheder, der hver dag bruger både tid, penge og ressourcer på at udvikle unikke og sikre produkter, der lever op til EU’s strenge sikkerheds- og miljøkrav.
Større forpligtigelser for platformene
Udspillet giver desværre ikke tilstrækkeligt gode svar på, hvordan den udfordring kan løses på en holdbar og effektiv måde. Det er problematisk.
I DI arbejder vi derfor for, at der under de forestående forhandlinger i EU findes løsninger, der giver platformene større forpligtelser og ansvar for at sikre, at de varer der sælges på platformen er lovlige i EU.
Løsninger som vel og mærke hænger sammen med anden EU-lovgivning på området, så reglerne også kan håndhæves og implementeres i praksis.
Det bliver ikke nemt, men vi vil gøre os umage med at finde holdbare løsninger, der sikrer både fair konkurrence og vækst i den globale e-handel.
Læs også: Midt i en krisetid: Danskerne knuselsker globaliseringen
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.