22.02.22 DIB Blog

Ja-tak til trykte reklamer er sund fornuft

Ved krav om ja-tak til trykte reklamer kan tilbudsaviser bedre  målrettes kunder og forbrugere, som værdsætter produktet, blogger branchedirektør i DI Handel, Jacob Kjeldsen

I weekenden bragte medierne historien om, at vi fra DI - sammen med Coop og en række organisationer - opfordrer til, at den nuværende ’nej tak’-ordning for trykte, adresseløse reklamer laves om til en ’Ja tak’-ordning. I indslag på både DR og TV2 fortalte en række danskere søndag, hvorledes de finder det irriterende og uforståeligt, at de skal modtage trykte reklamer i deres postkasse, som de med det samme smider direkte i affaldscontaineren.

 

Ifølge Coop, så koster tilbudsaviserne cirka 300.000 ton CO2 om året at producere og få distribueret ud til os forbrugere.

 

Når jeg hører de historier, og når jeg samtidig ved, at Danmark er et af de lande i verden, der genererer mest affald pr. indbygger, så er det sund fornuft at ændre den nuværende ordning til gavn for klimaet og for at ikke genere kunderne.

 

Det har en lang række virksomheder allerede opdaget, og derfor har Coop, Netto, Lidl og Elgiganten allerede droppet den trykte reklame eller overvejer at gøre det.

 

Ikke et forbud mod trykte reklamer

 

Fortalere for den nuværende ’nej tak’-ordning har fejlagtigt fortolket vores opfordring som et direkte forbud mod trykte reklamer. Det ikke korrekt! Vi tror på, at ved at ændre ordningen til en ’ja tak’-ordning, så vil vi være i stand til at bedre målrette trykte reklamer til de kunder og forbrugere, som er glade for muligheden for bladre i en fysisk tilbudsavis.

 

Det gør min 79-årige mor, og det skal hun og andre med samme interesse have lov til at fortsætte med. Men samtidig vil det også medvirke til, at færre føler sig bombarderet med papir, som de virkelig ikke ønsker og som derfor er en helt unødvendig belastning af klimaet.

 

Læs også: Lovændring skal begrænse papirreklamer

 

Overgangsordning en mulighed

 

Desuden mener fortalerne for den nuværende ’nej tak’-ordning også, at en ændring til en ’ja tak’ ordning vil betyde en udbredt butiksdød og enden på trykte lokalaviser samt vores nærdemokrati. Jeg anerkender, at det for en række virksomheder og lokale medier vil have indflydelse på deres forretning på sigt. Derfor foreslår vi også, at en ’ja tak’-ordning kan indføres med en overgangsordning, der kan give berørte virksomheder tid og mulighed for at omstille sig. 

 

Og det glædelige er, at allerede nu foregår en enorm og udbredt digital omstilling blandt butikker og virksomheder. Der er masser af butikker og virksomheder, der finder nye fysiske og ikke mindst digitale veje til deres kunder – herunder via lokalaviser, som også selv bliver mere og mere digitale.

 

Danmark er et digitalt foregangsland og et af de lande, hvor vi handler mest på nettet. Og samtidig er der et stort fokus på grøn omstilling i alle dele af dansk erhvervsliv for at sikre den langsigtede konkurrenceevne. 

 

Så når nogen organisationer spår en voldsom bølge af konkurser som følge af overgangen til en ’ja tak’-ordning, så undervurderer de den kreativitet og innovation, som altid har kendetegnet danske virksomheder. Det er vi beundret for ude i verden. Og derfor vil nærdemokratiet i Danmark også overleve, når vi bruger vores sunde fornuft til gavn for klimaet.

Jacob Kjeldsen

Jacob Kjeldsen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3727
  • Mobil +45 2088 3914
  • E-mail jak@di.dk

Relateret indhold