02.11.20 DIB Leder

Trump eller Biden: Det handler om at se mulighederne!

USA's præsidentvalgkamp er i slutfasen og følges med spænding - også i  danske virksomheder, der  har haft massiv vækst i USA i  de seneste år, skriver   DI-direktør  Lars Sandahl Sørensen.

I de kommende dage vil danske medier flyde over med historier om det amerikanske valg. Sandsynligvis vil historierne også byde på en række forudsigelser om fremtiden for danske virksomheders salg til USA, hvis den ene eller den anden kandidat vinder valget. Det så vi op til det forrige valg. Og det kommer vi nok til at se igen.

Men inden vi foregriber fremtiden, så tag et kig på udvikling i Danmarks eksport over de seneste år. I 2017 eksporterede vi varer og tjenester til USA for godt 124 mia. kr. I 2019 var eksporten vokset med næsten 30 procent til 159 mia. kr. – og meget tyder på, at 2020 – trods corona – bliver endnu bedre. Det er vel at mærke sket under en præsident, der ifølge forudsigelserne ville udrette stor skade på dansk eksport.

Endnu mere imponerende er udviklingen, når den ses i forhold til andre lande. Siden år 2000 er Danmarks vareeksport til USA næsten firedoblet, mens EU15 ikke engang har fordoblet sin eksport.

Den danske succes, som har kastet titusindvis af job af sig i Danmark, skyldes blandt andet, at vi er aktive inden for sektorer i vækst, at danske virksomheder fremstiller produkter i verdensklasse og – ikke mindst – at virksomhederne opsøger de muligheder, der er for forretning – uanset hvem der måtte sidde i Det Hvide Hus.

Det gælder, når danske arkitekter og ingeniører hjælper New York med at blive rustet til klimaforandringerne, når danske offshorewind-selskaber hjælper amerikanerne med at få grøn strøm, når life science industrien leverer medicin og hjælpemidler til amerikanske hospitaler og når danske verdensmestre i energieffektivitet sikrer, at huse og fabrikker ”over there” bruger mindre energi. Blot for at nævne noget.

De gode erfaringer skal vi have i baghovedet i den kommende tid. Der er mange gode grunde til at følge præsidentvalget med spænding. Og I DI håber vi, at USA i de kommende år sætter fokus på global samhandel, fællesskab og vigtigheden af en grøn omstilling på tværs af landegrænser. Men uanset valgets udfald, så vil der opstå nye muligheder for danske virksomheder i USA. De mulighederne skal vi udnytte til at skabe vækst og arbejdspladser.

I det magasin, som du sidder med i hånden, kan du på side 50 læse mere om valget. Og i de kommende uger vil DI Business følge op i nyhedsbrevet. Brug historierne til at blive klogere på, hvor der kan være muligheder for din virksomhed i USA. Og husk så på, at DI har et USA-kontor, der står klar til at hjælpe dig med at få gang i eksporten.

Nummeret er: +1 202 813 2276.

Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør, DI

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Louis Funder

Louis Funder

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3784
  • Mobil +45 2625 2432
  • E-mail lfk@di.dk

Relateret indhold