Lars Sandahl: 30.578 fejl i danske medier
Over 30.000 gange har danske medier omtalt virksomheder og hjælpepakker i sammenhæng. Det er en fejl, fordi det kan skabe en opfattelse af, at virksomheder står med hatten i hånden under krisen, skriver DI-direktør Lars Sandahl Sørensen.
Sproget former vores opfattelse af virkeligheden. Sådan lyder en gammel læresætning, som også her under coronakrisen har vist sin rigtighed. Desværre på en lidt uheldig vis.
Mere end 30.000 gange har danske medier – fra aviser, online og på print, til tv og radio – i de seneste 12 måneder omtalt virksomheder og hjælpepakker i sammenhæng. Det er en fejl, som kan have bidraget til at skabe den uheldige opfattelse hos nogle, at virksomhederne har stået med hatten i hånden under krisen.
Desværre har Dansk Industri fra tid til anden også bidraget til fejlen ved at gå med på sprogbrugen. Faktum er imidlertid, at der ikke har været tale om hjælpepakker, men derimod kompensation for nedlukninger i forbindelse med en global pandemi helt uden for virksomhedernes kontrol.
Fundamentet under det seneste års håndtering af krisen har været et godt samarbejde, hvor danskerne, virksomhederne og deres ansatte, og de folkevalgte alle har bidraget til, at vi i Danmark har kunnet opretholde mere aktivitet end i mange andre lande. Vi stod sammen i kampen mod en ukendt fjende, og det er glædeligt.
Derfor skal det heller ikke hedde sig, at danske virksomheder, da ulykken ramte, ikke kunne selv og måtte gå på bistand, når sagen er, at virksomhederne har været afgørende for, at Danmark har klaret sig så relativt godt igennem krisen.
Virksomhederne lukkede resolut ned, betalte en høj pris for at fastholde så mange medarbejdere i arbejde som muligt og stod klar og kastede alt til side for at hjælpe med produktion af værnemidler, testfaciliteter og digitale løsninger, der har hjulpet os gennem krisen og vil være afgørende i genåbningen af samfundet. Og alt det er vel at mærke sket, samtidig med at virksomhederne har holdt sig selv og økonomien i gang.
Når vi om 10 år kigger tilbage på coronakrisen, skal vi fortælle den rigtige historie – ikke en historie skabt på upræcist sprog. Den rigtige historie er, at vi i fællesskab klarede coronakrisen – og at virksomhederne spillede en vigtig og positiv rolle i at bringe Danmark igennem og ud af krisen. Det skal vi glæde os over og være stolte af.
Lars Sandahl Sørensen
Adm. direktør, DI
DI Business magasin 02 2021
Læs om coronakrisens konsekvenser for økonomi, turisme, fødevareindustri og topledelse. Mød også entreprenøren der kæmper med bureaukratisk bøvl, direktøren der tager CO2-jagten til næste niveau, en diskret erhvervssucces og meget mere.
Se hele magasinetHold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.
Info om COVID-19
Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.