Japanske cedertræer er smukke, men træernes pollen er desværre meget allergifremkaldende. Den danske virksomhed ALK har udviklet en tablet, som kan hjælpe den tredjedel af jananerne, der i dag kæmper med cedertræsallergi.

10.10.17 DIB Nyheder

Dansk virksomhed kan fjerne hver tredje japaners snue

Frihandelsaftalen mellem EU og Japan kan træde i kraft om to-tre år. Men Danmark har allerede et godt afsæt på det japanske marked. Netop nu er 55 danske virksomheder sammen med kronprinsparret og to ministre på besøg i Tokyo. En af dem er medicinalvirksomheden ALK.

Hver tredje japaner er allergisk over for pollen fra cedertræer – og det er et stort sundhedsproblem, fordi cedertræet er så udbredt i landet.

- Efter 2. verdenskrig plantede japanerne en masse cedertræer, som de ville bruge som materiale til at genopbygge landet. Men opbygningen kom i stedet til at ske med stål og beton, og derfor har japanerne i dag store problemer med pollenallergi. Når vi ind imellem ser billeder af japanere med ansigtsmaske på, så tror vi ofte, at det skyldes forurening – men årsagen er faktisk pollenallergi, fortæller Carsten Hellmann, der er adm. direktør i  ALK, som er specialiseret i immunterapi.

Japanernes problemer med pollenallergi kan heldigvis snart være fortid. For nu lancerer ALK sammen med sin japanske samarbejdspartner en tablet, der i løbet af to-tre års behandling kan styrke allergikernes immunrespons, så de ikke længere får de ofte meget generende symptomer.

- Det giver både livskvalitet til den enkelte, og besparelser til samfundet, fordi der er færre sygedage pga. allergi og færre tilfælde af astma, som ofte er en følgevirkning af alvorlig allergi, forklarer Carsten Hellmann.

Gode relationer på højt plan hjælper

ALK er en af 55 danske virksomheder, der netop nu er i Japan sammen med Kronprinsparret, kulturminister Mette Bock (LA), udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) og Dansk Industris adm. direktør, Karsten Dybvad.

For Carsten Hellmann er det en perfekt lejlighed til at pleje forholdet til den japanske samarbejdspartner forud for lanceringen af det nye produkt.

- Når man vil handle med japanerne, er det en stor hjælp, at der er gode relationer mellem landene på højt niveau. Det betyder f.eks. meget, at jeg i denne forbindelse har mulighed for at invitere den japanske direktør med til middag på ambassaden, siger han.

Carsten Hellmann har i det hele taget høje forventning til ALKs forretninger i Japan. De vil også blive yderligere styrket af den frihandelsaftale, som EU og Japan er blevet enige om, og som formentlig træder i kraft i løbet af to-tre år.

- Frihandelsaftalen betyder, at vi tør investere endnu mere langsigtet, fordi vi ved, at vi ikke pludselig bliver ramt af en toldmur eller en anden hindring, som ødelægger investeringen. Når du handler med Japan, skal du nemlig tænke langsigtet. Du kan ikke høste en lynhurtig gevinst i løbet af det par år, men hvis du tænker langt og er tålmodig, kan du få nogle utroligt solide forretningsrelationer, påpeger han.

Læs også: DI Markedsfokus på Japan

Frihandelsaftalen betyder, at vi tør investere endnu mere langsigtet, fordi vi ved, at vi ikke pludselig bliver ramt af en toldmur eller en anden hindring, som ødelægger investeringen. Når du handler med Japan, skal du nemlig tænke langsigtet Carsten Hellmann, adm. direktør i ALK

Dansk eksport kan stige 50 procent

I dag eksporterer cirka 1.300 danske virksomheder til Japan, men mange flere kan følge efter, når frihandelsaftalen træder i kraft. I Japan venter et marked med en stor forkærlighed for luksusvarer – og nogle meget detaljeorienterede forbrugere.

Danmark har derfor med sit fokus på kvalitetsprodukter en konkurrencefordel i forhold til det japanske marked. Det kan give store muligheder for de virksomheder, der tager springet.

- Mange danske virksomheder har holdt sig væk fra Japan, fordi det har været et svært marked med mange barrierer. Men det bliver der lavet om på, når frihandelsaftalen træder i kraft. Vi forventer, at eksporten kan stige med op til 50 procent, siger Karsten Dybvad, adm. direktør i DI.

Dansk eksport til Japan

  • Japan er verdens tredjestørste økonomi.
  • I 2016 eksporterede ca. 1.300 danske virksomheder for i alt godt 22 mia. kr. til Japan.
  • Japan er dermed nr. 11 på listen over Danmarks største eksportmarkeder.
  • Japans eksport til Danmark er til sammenligning kun på 6 mia. kr.

Relateret indhold