17.10.17 DIB Nyheder

Hjulene på bussen drejer rundt rundt rundt

Jakob Scharff er ny mand i chefstolen hos DI Service. Han vil vise offentlige myndigheder og politikere, at medlemmerne i brancheforeningen giver danskerne bedre service for færre penge og skaber bedre job til mange.

Hvert år spenderer det offentlige 293 mia. kr. på tjenester, hvor stat, kommuner og regioner ikke undersøger, om det kunne gøres bedre og billigere af andre. Det ville vi aldrig tillade i vores private husholdning.

Sådan lyder det fra Jakob Scharff, der har sat sig til rette i direktørstolen i DI Service, og han har et klart sigte. Han vil vise offentlige myndigheder, politikere og befolkningen i al almindelighed, at medlemmerne i brancheforeningen kan noget, som kan komme hele Danmark til gavn.

- Det oplagte eksempel er serviceydelser for det offentlige. Vi kan dokumentere, at vores medlemmer kan løfte opgaver for det offentlige med samme eller bedre serviceniveau end de offentlige tilbud og give besparelser på mellem 10 og 15 procent. Hvis vi får lov til at byde på bare 45 procent af de offentlige opgaver, som kan konkurrenceudsættes, kan det give en samfundsgevinst mere end 8 mia. kr., siger Jakob Scharff.

Færre dårlige eksempler

Han tror på, at fortsat dialog med kommuner, regioner og stat er vejen frem for at skabe den kulturændring, der skal til, hvis der skal komme endnu mere skub i konkurrence om de offentlige opgaver.

- I 2007 var det 22,8 procent af de offentlige opgaver, der blev konkurrenceudsat. I dag er det kun vokset til 25,7 pct. Men i kroner og ører giver det et marked på 102 mia. kr., private aktører nu kan byde på. Det giver et godt grundlag for at fortælle de gode historier om, at øget konkurrence giver et bedre resultat for borgerne og for samfundet, mener branchedirektøren.

Samtidig handler det også om at tage hånd om de dårlige historier. Siden 2013 er 44 private plejetilbud gået konkurs, og hver gang har det givet stor medieopmærksomhed til skade for servicebranchen.

- En konkurs i plejesektoren er en for meget. Derfor arbejder vi målrettet på dialog med kommuner, der kan sikre, at udbuddene stiller klare krav til kvaliteten. Og at virksomhederne stiller med en bankgaranti, der dokumenterer, at der er sund økonomi i virksomheden. Hverken branchen eller kommunerne kan leve med, at vi giver de plejekrævende usikre vilkår. Derfor skal vi i fællesskab finde de løsninger, der sikrer, at det ikke sker, siger Jakob Scharff.

Danmark ville gå i stå uden vores medlemmer til at køre busserne, rydde op og gøre rent, sikre mod indbrud, lave maden og vaske tøjet. Branchedirektør Jakob Scharff, DI Service

Danmark går i stå uden os

I de kommende måneder vil servicebranchen fortælle de gode historier om medlemmerne i en imagekampagne, der skal vise danskerne, at servicebranchen bogstaveligt talt er den, der får hjulene på bussen til at dreje rundt.

- Kampagnen fokuserer netop på, at Danmark ville gå i stå uden vores medlemmer til at køre busserne, rydde op og gøre rent, sikre mod indbrud, lave maden og vaske tøjet. Det er vitale funktioner, og de ansatte i branchen arbejder ofte på skæve tidspunkter, så det hele er klar, når resten af Danmark er vågen. Det vil vi gerne fortælle med kampagnen, siger branchedirektøren.

Han fremhæver desuden, at mange af de ansatte i servicesektoren er mennesker, der ville have svært ved at få fodfæste i andre brancher.

- Branchen er rigtig god til at skabe plads og udviklingsmuligheder for dem, der har haft det svært i skolen, for handicappede og for flygtninge. Kort sagt alle de befolkningsgrupper, der ikke har været så heldige at have en perfekt baggrund. I branchen kan de udføre vigtige opgaver, og det vil vi gerne sætte fokus på med kampagnen, slutter Jakob Scharff. 

Kampagne skal løfte handels­branchens image


Med støtte fra HTS-fonden har DI Handel sammen med branchefællesskaberne DI Service og DI Transport lanceret imagekampagnen ”Godt Job”.

Med kampagnen ønsker DI Handel, Service og Transport at hjælpe handels-, transport- og servicevirksomheder med at tiltrække flere medarbejdere samt vise den brede befolkning, at et godt job kan være mange forskellige ting. For virkeligheden er, at langt de fleste, der arbejder med handel, transport og service, sætter pris på deres job.

Jakob Scharff – blå bog

2011 – 17

Markedschef og chef for offentligt-privat samarbejde, Dansk Erhverv

2009 – 11

Chef for offentligt-privat samarbejde, KL 

2007 – 09

Udbudsportalen.dk, Projektchef, KL

2001 – 07

Chefkonsulent, KL’s konsulentvirksomhed 

2000 – 01 

Fuldmægtig, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

1996 – 98

Fuldmægtig, KL’s erhvervspolitiske kontor

Jakob Scharff

Jakob Scharff

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3996
  • Mobil +45 2112 9423
  • E-mail jasc@di.dk

Relateret indhold