Færre samtaler med de ledige er et tilbageskridt
Regeringen fremlagde tirsdag et udspil til en forenklet beskæftigelsesindsats, som skal frigøre ressourcer i jobcentrene til gavn for de ledige. Oprydning er tiltrængt, men det er ærgerligt, at der bliver færre samtaler med de ledige, mener DI.
Regeringen fremlagde tirsdag formiddag sit udspil til en mere enkel og ubureaukratisk beskæftigelsesindsats.
'Slogan'et' er: Markant mindre bureaukrati. Mere frihed til kommunerne. Og alle skal med.
Regeringen vil gerne gøre en forskel for borgere og virksomheder og samtidig aflaste kommunerne for administrative opgaver for i omegnen af ½ mia. kr.
Umiddelbart rigtig godt nyt, mener Dansk Industri.
- Det er tiltrængt, at der nu bliver ryddet op i nogle af de mange uhensigtsmæssige regler på beskæftigelsesområdet. For både jobcentrene og virksomhederne er mange af reglerne indviklede og tidskrævende at administrere, siger underdirektør Steen Nielsen, DI.
Der er dog et aber dabei.
Samtaler er helt nødvendige
Regeringen lægger op til, at jobcentrene skal holde færre samtaler med de ledige dagpengemodtagere, når de har været ledige mere end seks måneder. Det ser DI som et tilbageskridt.
Det er et kortsigtet forslag, der risikerer at forlænge folks ledighed. Steen Nielsen, Vicedirektør
- Erfaringerne viser, at samtalerne er helt nødvendige for at hjælpe de ledige tilbage i arbejde. Derfor er det et kortsigtet forslag, der risikerer at forlænge folks ledighed. Og det kan vise sig at blive en dyr affære for det offentlige, siger underdirektør Steen Nielsen, DI.
Han vurderer, at der netop nu er gode muligheder for at ledige kan komme i job.
- Mange virksomheder står og mangler medarbejdere. Derfor skal jobcentrenes hjælp og støtte til de ledige opretholdes, siger underdirektør Steen Nielsen, DI.