Kun Schweiz er bedre end Danmark til talentudvikling
Danmark er markant dårligere til at udvikle talent end Schweiz. Den gode nyhed er, at alle andre er endnu ringere.
Danmark er for tredje år i træk kåret som verdens næstbedste talentudvikler i
den årlige IMD World Talent Ranking. Til gengæld ligger vi hele ti point
efter verdensetteren Schweiz, der er nummer 1 i både kategorien ”parathed” og
”appel” mens Danmark kun er verdens bedste i kategorien ”investering og
udvikling”, og her snyder tallene endda en smule.
- De danske udgifter til SU bliver talt med i Danmarks investeringer i uddannelse. Det er jo ikke retvisende, og selv om vi har fået en SU-reform, der har taget toppen af de
danske udgifter til SU, bruger vi stadig flere penge på SU til studerende på
mange videregående uddannelser, end vi bruger på selve uddannelserne, siger
underdirektør Charlotte Rønhof, DI.
Blandt virksomhederne er der stort fokus på at tiltrække og fastholde talent samt, at medarbejderne har de kompetencer, virksomhederne efterspørger. Charlotte Rønhof, Underdirektør
Dårlige til international tiltrækning
Danmark er godt med internationalt på områder som efter- og videreuddannelse, sprogkompetencer og medarbejdermotivation. Til gengæld kniber det med at tiltrække højt kvalificeret international arbejdskraft. Det høje skattetryk og de høje leveomkostninger trækker også Danmark ned på ranglisten.
- Blandt virksomhederne er der stort fokus på at tiltrække og fastholde talent samt, at medarbejderne har de kompetencer, virksomhederne efterspørger. Men det er vigtigt, at vi ikke slipper speederen og tror, at alt er godt. Vi har brug for uddannelser af høj kvalitet, og vi ser frem til at regeringen præsenterer sin sprogstrategi, siger underdirektøren.
Hun mener blandt andet, at der er behov for initiativer, der gør det mere attraktivt for højt kvalificerede udlændinge at slå sig ned i Danmark.
- For eksempel skal vi være bedre til at fastholde internationale studerende. Blandt andet ved at fokusere rekrutteringen af udlændinge til de fag, hvor vi har størst behov for arbejdskraft og færre på de uddannelser, hvor et er sværere at få arbejde bagefter, siger Charlotte Rønhof.