LEGO forventer, at 250.000 besøger det nye LEGO House det første år.

DI Business Nyheder

”Vi har forsøgt at bygge den ultimative LEGO-oplevelse”

Det nye LEGO House i Billund handler om at skabe en oplevelse med udgangspunkt i LEGO-brandets kerneværdi. Det er en manøvre, som kun nogle virksomheder kan begive sig ud i, siger direktøren.

”Angriiiib!”

En dreng strækker sig op på tæer og krænger sin overkrop ind
mod en samling LEGO-figurer, der danser rundt om hinanden på en lille rund
platform.

”Bum, bum”, lyder det som en jungletromme, mens platformen
vibrerer og sender de insektlignende legetøjs-skabninger på krumspring i en
slags krigsdans mellem hinanden.

Vi er midt i det bankende hjerte i
LEGOs nyeste skabning, LEGO House.

LEGO kalder selv det nye hus, som er
tegnet af BIG og åbnede i september, et ”oplevelseshus”. Besøgende kan her suse
rundt i 21 firkantede bygningsklodser med forskellige universer, der blandt
andet omfatter LEGO-museum, miniaturelandskaber, digitale akvarier og kreative
legerum.

Læs også: Danske eksperimenter skal ud i verden

Vi skal måle vores succes på de besøgendes tilfredshed. Jesper Vilstrup, adm. direktør i Lego House

Fra museum til mangfoldigt hus

Historien om LEGO House begyndte i 2010, da tidligere LEGO-chef Kjeld Kirk Kristiansen fik idéen om at skabe et hus, hvor alle kunne opleve historien bag LEGO. Siden da er idé og omfang vokset til det 12.000 kvadratmeter store hus, der i dag ligger på Ole Kirks Plads 1 i midten af Billund.

– Det startede med, at vi ville fortælle vores historie til den brede befolkning. Siden har konceptet udviklet sig til det fantastiske hus, vi nu står i, siger Jesper Vilstrup, adm. direktør i LEGO House.

Han står i den store, åbne foyer i midten af LEGO House. Rummet er omkranset af otte kæmpe firkantede bygninger, som bærer resten af husets store klodser – alle skaleret op nøjagtigt efter de små danske plastikklodsers mål. I midten af bygningen løfter et 15 meter højt træ skabt af LEGO-klodser sig op igennem etagerne, hvor gæster kan boltre sig med 25 millioner farvede plastikklodser.

– Vi har forsøgt at bygge den ultimative LEGO-oplevelse, hvor vi både kan vise LEGOs historie og lade voksne og børn fordybe sig i alle vores universer. Det er virkelig sjovt at se, hvordan nogle kan være helt opslugte. Jeg har allerede hørt om nogle gæster, som har siddet helt stille med deres LEGO-model i halvanden time. På den måde er vores oplevelseshus helt unikt, siger Jesper Vilstrup.

Komplementerer hinanden


Men hvorfor åbne et oplevelseshus, når fans i forvejen kan kaste sig over forlystelser og temauniverser i otte LEGOLAND rundt i verden?
For Jesper Vilstrup er svaret enkelt: LEGO House er et supplement til LEGOLAND. Et sted, hvor selve grundstenen i virksomheden – at lege med LEGO-klodserne – er i fokus.

– Grundværdien om at lege og have det sjovt er den samme i både LEGOLAND og LEGO House. Men i LEGOLAND handler det mere om forlystelserne, hvor det her handler om at fordybe sig i legen for både voksne og børn. På den måde komplementerer de to steder hinanden, siger han.

Læs også: Turisterhvervet tænker nyt - og bliver mere digitale

Lad være, hvis det ikke matcher grundværdi

Konceptet med at skabe et oplevelseshus, der tager udgangspunkt i et brand, er set flere steder rundt i verden. Disneyland, Ferrari World, Angry Birds Land og Universe – der tidligere hed Danfoss Universe – for bare at nævne nogle.

Men det er ikke for enhver virksomhed at åbne et temahus eller en temapark, mener Jesper Vilstrup. Det kræver, at virksomheden kan bære et forlystelseskoncept.

– Det er enormt vigtigt, at man kan linke til grundværdien i ens brand, hvis man overvejer at gå den vej. Det ville være meget svært at bygge et hus som dette, hvis det ikke var LEGO, som stod bag. Du er nødt til at have linket med til din grundværdi i dit koncept. Hvis ens virksomhed eller brand ikke kan bære det, skal man holde sig fra det, siger Jesper Vilstrup.

Læs også: Dansk turisme går glip af 500.000.000 kr. 

Vi bliver i Billund

LEGO, der i 2016 omsatte for 37,9 mia. kr. og havde et nettoresultat på 9,4 mia. kr., forventer ikke, at LEGO House skal være en guldrandet overskudsforretning. Selvom der selvfølgelig er tænkt i en model, der med en målsætning på 250.000 besøgende årligt ikke giver minus i årsregnskabet, forklarer Jesper Vilstrup.

– Selvfølgelig skal det ikke være en underskudsforretning. Men målet har hele tiden været, at vi skal måle vores succes på de besøgendes tilfredshed, siger direktøren, som holder tæt med, hvor meget LEGO House har kostet at opføre. 

En nærliggende tanke er, at LEGO House, hvis det bliver en succes, ligesom LEGOLAND, kan ekspandere til andre dele af verden. Det afviser Jesper Vilstrup.

– Vi vil uden tvivl udvikle os og lave nye oplevelser. Men det vil kun være her i Billund. LEGO House tager nemlig udgangspunkt i LEGOs historie, som oprinder her fra byen. LEGO House er ligesom LEGO fra Billund, og her kommer vi til at blive, siger han.

LEGO House
LEGO House åbnede 28. september 2017 efter tre års byggeri. Cirka 180 medarbejdere.
Den danske arkitekt Bjarke Ingels og Bjarke Ingels Group (BIG) har designet huset. LEGO House er placeret, hvor det tidligere rådhus i Billund lå.
LEGO købte det gamle rådhus, da det efter kommunalreformen ikke skulle bruges mere.
Bygningen består af 21 store hvide byggeklodser stablet oven på hinanden.
Klodserne er alle dimensioneret, så de matcher en LEGO-klods. 
Bygningen har et areal på 12.000 kvadratmeter.
Huset byder både på betalte og offentlige oplevelser. En billet koster 199 kr. for voksne og børn over tre år.
Huset omfatter seks såkaldte oplevelseszoner, heriblandt legeområder med forskellige temaer og en udstilling om LEGO-varemærkets udvikling. Der er også en LEGO-butik, tre restauranter og ni offentlige terrasser med hver sin legeplads.
LEGO forventer et besøgstal på 250.000 det første år. Medlem af DI siden januar 2017.
Kilde: LEGO House

Sune K. Jensen

Fagleder, DI's Turismeindsats