Fredag 22. december kan du deltage i DI's adventsquiz på facebook og vinde en julekurv til en værdi af 500. kr.

DI Business Nyheder

61 år gammel spilafgift gør julekonkurrencer besværlige

Mange virksomheder har brugt julemåneden til at lave konkurrencer på Facebook. Når præmiebeløbet er over 200 kr. skal virksomheden betale spilafgift. Da afgiften i 1956 blev indført, kunne man få 3600 æg for beløbet. I dag kan man få 65.

Like, del – vind.

Når du i løbet af december måned har scrollet gennem dit Facebookfeed har du måske lagt mærke til adskillige julekalender- og adventskonkurrencer.

Mange virksomheder har udlovet præmier til deres Facebook-følgere. Men er værdien af præmien på en hvilken som helst type konkurrence over 200 kr., skal virksomheden godkendes som spiludbyder og derefter betale 17,5 procent af præmiens værdi over 200 kroner til SKAT. Det gælder, uanset om præmien er en kogebog, billetter til et comedy-show, flødeboller eller noget helt fjerde.

Læs også: Highlights fra sociale medier i 2017

Mange gevinster er slet ikke til at få i daglig handel, og så skal virksomhederne selv vurdere, hvad præmien kunne være værd – og håbe SKAT godkender vurderingen. Jacob Bræstrup, Skattepolitisk chef

DI vil hæve beløbsgrænsen


Beløbsgrænsen er fastlagt i 1956 og har ikke været reguleret siden. Det betyder, at den ikke tager højde for inflationen i de 61 år, der er gået i mellemtiden. Var det sket, ville beløbsgrænsen være 2.800 kr.

- Spilafgiften er en af de få afgifter, som ikke reguleres med inflationen. I 1956 kunne du få 3600 æg for 200 kroner. I dag kan du få 65. Det vidner om, at intentionen med beløbsgrænsen i tidernes morgen var en anden, end effekten er i dag, siger skattepolitisk chef Jacob Bræstrup, DI.

For at gøre det enklere for virksomhederne har DI foreslået regeringen, at beløbsgrænsen hæves, så virksomheder slipper for at bøvle med registrering og betaling af et forholdsvis lille afgiftsbeløb.

Derudover ønsker DI, at virksomhederne kan nøjes med at indberette præmiens kostpris. Altså det beløb, som præmien har kostet konkurrenceudbyderen.

- Hvis en virksomhed udlodder egne produkter som præmie, skal spilafgiften i dag betales af det beløb, som produktet ville koste, hvis forbrugeren selv skulle købe den. Men mange gevinster er slet ikke til at få i daglig handel, og så skal virksomhederne selv vurdere, hvad præmien kunne være værd – og håbe SKAT godkender vurderingen. Kostpris vil være meget enklere at administrere og give et mere præcist udgangspunkt for afgiftspålæggelsen, siger Jacob Bræstrup.

DI har rejst forslag om at forhøje beløbsgrænsen i Virksomhedsforum for enklere regler og afventer nu en tilbagemelding på forslaget, der enstemmigt blev sendt videre til Regeringen.

Læs også: DI: Sænk afgiften på Tivoli-bamser 

Det kunne man få for 200 kroner i 1956
3600 æg
50 kg svinekød eller 100 kg levende kvie
45 faglærte timelønninger

Fakta

Sådan overholder du regler om spilafgift 

Hvis du i denne søde juletid afholder konkurrencer på for eksempel Facebook, skal du være opmærksom på, at du måske skal betale en gevinstafgift til SKAT.

Gevinstafgift kommer i ”spil”, hvis du afholder en offentlig konkurrence, hvor en eller flere af gevinsterne har en værdi over 200 kr. 

At værdien skal være over 200 kr. skyldes, at man har et ”bundfradrag” på 200 kr. pr. gevinst.

Derudover skal du have tilladelse fra SKAT, før du kan starte en konkurrence. 

Reglerne gælder for offentlige konkurrencer med bredt sigte.

Læs mere om emnet ’spil uden indsats’ på SKAT’s hjemmeside 

Jacob Bræstrup

Skattepolitisk chef

  • Direkte +45 3377 3426
  • Mobil +45 2020 3232
  • E-mail jcb@di.dk
Relateret