Direktør Marie-Louise Bjerg, Mountain Top Industries , der er specialiseret i at lave 'låg' til lad på pickup-trucks

Foto: Lærke Posselt
13.12.17 DIB Nyheder

Den danske bilindustri er sprællevende

Selv om de internationale bilgiganter er forankret udenlands, lever en stribe danske industrivirksomheder højt på at være underleverandører. Det er det nyligt solgte Mountain Top i Frederikssund ét opsigtsvækkende eksempel på.

Den internationale bilproduktion er i dag centreret omkring en håndfuld store aktører med lande som Tyskland, Japan og USA som fikspunkter. Det er dog ikke ensbetydende med, at danske virksomheder er ekskluderet fra at være en del af bilindustrien. Langt fra.

Bilindustrien er karakteriseret ved nådesløs konkurrence på pris, og det kunne umiddelbart indikere, at det vil være et felt, som danske industrivirksomheder ikke vil gebærde sig i, men det er ikke nødvendigvis tilfældet. For der er også andre konkurrenceparametre. Det ved man alt om i Mountain Top Industries ApS, der producerer ladudstyr til biltypen pickup-trucks.

Frederikssund-virksomheden har 167 ansatte og kunne sidste år levere et resultat på 46 mio. kr. Mountain Tops administrerende direktør, Marie-Louise Bjerg, mener, at danske industrivirksomheder har kvaliteter, der faktisk matcher bilbranchen ret godt. Det viser hendes eget eksempel.

– Bilproducenterne har enorme krav til kvalitet. Her er Mountain Tops fordel nok, at vi har skabt en organisation, hvor alle niveauer tager del i det arbejde. Det er tilladt at gøre ledelsen opmærksom på fejl og problemer. Det er en stor styrke, siger hun og tilføjer:

– Derudover er vi stærke inden for innovation og effektivisering. Begge dele er helt centrale og udgør et løbende krav i bilindustrien. Hvis vi ikke kan leve op til det, så kan vi ikke være med her.

Læs også: Tiltrængt fremgang i industrien giver grobund for jobvækst

Samtidig er kvalitet ofte en kerneydelse, og vi er ikke bange for at tage nye teknologier ind. Marie-Louise Bjerg direktør, Mountain Top Industries

Et helt lille mini-Detroit

Set i et historisk perspektiv er det på ingen måde overraskende, at vi har en industriel bilbranche i Danmark. Vi har været med siden de firhjulede afløste de firbenede for over 100 år siden. Ford-koncernen etablerede samlebåndsproduktion af biler i Københavns Sydhavn helt tilbage i 1919, og der kom hurtigt flere til.

Det tyske tidsskrift Der Motorwagen skrev i 1923 ifølge fagbladet Ingeniøren, at ”Danmark er brændpunkt for hele verdens automobilhandel”.

FDM-redaktør Peter Clausen beskriver samme sted perioden således:

– Der var faktisk et rimelig livligt miljø omkring Sydhavnen i den periode. Det var et helt lille mini-Detroit, lyder hans beskrivelse.

Det er muligt, at det var sådan, men sådan kom det dog ikke til at gå i længden. Ford slukkede for samlebåndet i Danmark i 1965. General Motors fortsatte deres produktion til 1974.

Siden har der været enkelte forsøg på at producere biler herhjemme, men alle har været i småtingsafdelingen og er ikke slået igennem i stor stil.

Det er dog ikke ensbetydende med, at bilindustrien er forsvundet. Den har blot ændret sig. Danske virksomheder, der arbejder i den industrielle del af bilbranchen, er blevet til underleverandører.

Det er behæftet med en vis usikkerhed at afgøre, hvor tung branchen er i dag. Danmarks Statistik opgør, at de virksomheder, som betegner deres virke som ”fremstilling af motorkøretøjer og dele hertil”, har en samlet årlig omsætning på 7,3 mia. kr. Tallet kan dog både være større og mindre, da indberetningerne er baseret på virksomhedernes dominerende produktion. Dansk Industri (DI) har tidligere estimeret, at branchens årlige eksport udgør fire-fem mia. kr.

Et af Danmarks største certificeringsbureauer Bureau Veritas oplyser, at 35 danske virksomheder besidder automobilindustriens internationale kvalitetsstandard, kaldet IATF 16949, og de vurderer derudover, at omtrent 350 andre virksomheder opererer som indirekte underleverandører på et niveau, hvor de ikke føler behov for certificering.

Læs mere om Bilbranchen - en del af DI

Vi tager markedsandele

Virksomhederne er der altså, og flere af dem sprudler. Et eksempel er førnævnte Mountain Top. Direktør Marie-Louise Bjerg fortæller, at Frederikssund-virksomheden er markedsleder i Europa og  er i fuld gang med at indtage det vigtige australske marked. Deres ladudstyr til pickup-trucks er anerkendt som noget af det bedste på markedet.

– Vi tager markedsandele, og det gælder også for andre typer produkter til ladet, for eksempel hardtoppe. Derudover har vi indgået aftaler med flere store bilproducenter, senest Renault og Mercedes. Det hele gør, at efterspørgslen er steget markant, og vi har derfor ansat mange nye medarbejdere de seneste år, siger hun.

Mountain Top Industries er vokset kraftigt siden et dyk under finanskrisen og har store, internationale ambitioner. Den tidligere familieejede virksomhed har nu fået de kapitalfondsmidler ind, der kan være med til at sætte turbo på det helt store eksporteventyr, som direktøren drømmer om: Det kæmpestore nordamerikanske marked.

Marie-Louise Bjerg mener, at danske virksomheder har noget at byde på, selv om nationen ikke huser nogen af de store bilproducenter.

– Fordelen ligger nok i, at danske virksomheder ser muligheder i nicher, som andre ikke bemærker.  Samtidig er kvalitet ofte en kerneydelse, og vi er ikke bange for at tage nye teknologier ind. Vi er tvunget til at nytænke for at kunne konkurrere med lavtlønslande, og vores erfaring er, at det kan lade sig gøre, selv om det er udfordrende, siger hun.

Læs også: Test din virksomhed til succes på fremtidens internet

Danske virksomheder er nichespillere

Mountain Top Industries er bare ét eksempel på den industrielle del af den danske bilbranche. Andre aktører er for eksempel lastbiludstyrs-virksomheden Bevola A/S, bremsekomponentproducenten Meneta ApS og køle- og klima­eksperten Nissens A/S.

Hos Horsensvirksomheden Nissens nikker adm. direktør Mikkel Krogslund Andersen til, at dansk erhvervsliv har nogle kvaliteter, som matcher kravene i den internationale bilindustri. Nissens har 1.300 ansatte og gør sig i motorkøling og klimaanlæg til flere forskellige slags køretøjer, men har også en dedikeret automotive­division, som fokuserer på produktion og salg til netop bilbranchen.

Mikkel Krogslund Andersen genkender billedet af at have succes med en nicheorienteret produktion, og han mener, at det kan ses i lyset af det, der nu engang er nogle af dansk industris største styrker.

– Hvis man ser på de danske automotiveaktører, så er de alle på en eller anden måde nichespillere. Enten ved deres markedsfokus eller ved deres produktfokus. De gør det, som meget af det øvrige erhvervsliv også gør godt, nemlig at være gode til at producere, håndtere og levere de lidt specielle løsninger, siger han.

Det er samme elementer, der er en del af den strategi, som Nissens følger inden for automotiveområdet.

– Det er vigtigt at være fokuseret. Vi har valgt primært at koncentrere os om eftermarkedet, dvs. reservedele. Vi er fleksible og leverer mange varenumre. Vi konkurrerer på produktet, men vi satser også på andre parametre – som for eksempel leveringsevne, data, katalogkvalitet, produktkvalitet m.m. Det samlede indtryk er med til at sørge for, at kunderne vælger os, siger Mikkel Krogslund Andersen.

Den industrielle del af den danske bilbranche fylder måske ikke meget i kroner og øre, men den er der, og man skal næppe undervurdere den og dens betydning for dansk erhvervsliv. De store bilfabrikker ligger udenlands, men danske virksomheder er med i niveauet lige under.

Stolte biltraditioner

Når det kommer til køretøjer, der er rullet af en dansk produktionslinje, så er der nogle opsigtsvækkende highlights, hvoraf nogle nok vækker minder hos mange. Her er nogle af dem.

1888:  A.F. Hammels maskinfabrik i København producerer en af historiens første biler.

1918: De Forenede Automobilfabrikker, der gjorde sig i bl.a. busser og lastbiler, bliver dannet.

1919: Ford åbner produktion i Danmark. General Motors følger trop kort tid efter.

1974: General Motors lukker som den sidste af de store internationale bilkoncerner produktionen i Danmark.

1983: Danbilen kører for postvæsenet. Over 500 bliver produceret.

1985: Den trehjulede Ellert bliver præsenteret.

1991: Elbilen Kewet kører ud på vejen. Senere drøner den til Norge og bliver kendt som Buddy.

2008: Sportsvognen Zenvo bliver præsenteret.

2017: Agile Automotive bliver etableret. Virksomheden vil lancere to sportsvogne inden for få år.

Felix Bekkersgaard Stark

Felix Bekkersgaard Stark

Journalist

  • Direkte +45 3377 3838
  • Mobil +45 6120 2706
  • E-mail febs@di.dk

Relateret indhold