Velkommen til Dansk Industris nye website. Vi udvikler i øjeblikket et nyt site for at give dig den bedste brugeroplevelse. I en periode vil du derfor opleve indimellem at blive sendt til indhold på vores gamle site.

DI Business Nyheder

Highlights fra sociale medier i 2017

Hvad talte vi om i 2017, når vi talte om sociale medier? Fra det virtuelle ekkokammer i 2017 er her tre overordnede tendenser, som også vil have betydning for jeres virksomhed i 2018.

Slut med gratis reklame på Facebook: De dage er talte, hvor du kunne nå en masse nye kunder ved et sjovt Facebook­opslag. I 2017 ændrede Facebook endnu engang sine algoritmer sådan, at det for de fleste virksomheder kun er via betaling, at de kan nå bredt ud. Spørgsmålet er, om det stadig er penge værd? Jeg vil sige ja.

Sociale medier har den fordel, at man faktisk kan blive klogere for 100 kr. Ved at anvende A/B-tests, hvor to kontrolgrupper bliver udsat for hvert sit budskab, kan man blive skarpere på tekster, billeder og opslagstyper. Man kan også gå skridtet videre og bruge sociale medier til at teste nye produkter, for eksempel et produkt, som ikke er sendt på markedet endnu. Eller du kan tjekke, hvilket navn, budskab eller emballage brugerne tager bedst imod. Tænk stort, test småt og vedvarende.

Virkelighed med krydderi bliver mainstream: Augmented Reality eller AR, som det ofte blot bliver kaldt, havde sit første folkelige gennembrud med Pokemon Go i 2016, hvor millioner af mennesker verden over jagtede Pokemons.
I 2017 er AR blevet mere modent. Enhver kan med en nyere iPhone eller Android i hånden selv lege med og kombinere data fra den fysiske verden med virtuelle data, for eksempel ved brug af grafik og lyd. Det kan ske via apps som Holo, hvor man kan lave film med virtuelle objekter, eller Ikea Place, der kan placere møblerne i din stue.
AR er altså ved at få sit store folkelige gennembrud. Derfor bør du også overveje, hvordan din virksomhed kan udnytte mulighederne i AR til at skabe nye og mere vedkommende oplevelser for jeres kunder.

Kom nu ind i kampen om de unge: Man skulle tro, at virksomhederne efter­hånden havde fattet, at de unge er på de sociale medier. Men min erfaring er, at der stadig er milevidt fra den måde, som de fleste virksomheder kommunikerer på til den digitale virkelighed, som unge befinder sig i. Så her er lidt tal at huske på i juletiden. Blandt de 16 – 24-årige er 97 procent på sociale medier, mens det blandt de 25 – 34-årige er 91 procent. Og de unge ser mere YouTube og Netflix end nogen tv-kanal.

Det ændrede medieforbrug stiller store krav til, hvordan jeres virksomhed kommunikerer og markedsfører sig. Brug realtidsdata fra sociale medier til at følge med i, hvad de siger om jeres virksomhed, og hvad folk ellers taler om på sociale medier, så I kan være relevante overfor jeres kunder.

Artiklen er skrevet af Astrid Haug er digital rådgiver i egen virksomhed, astridhaug.dk og forfatter til fire bøger om sociale medier og digitalisering, senest ”Fremtiden tilhører de frygtløse – en guide til den digitale forretningsudvikling”.

Relateret