Velkommen til Dansk Industris nye website. Vi udvikler i øjeblikket et nyt site for at give dig den bedste brugeroplevelse. I en periode vil du derfor opleve indimellem at blive sendt til indhold på vores gamle site.

Kortsvindel på nettet er et stigende problem, og derfor bør der samarbejdes mere på tværs af brancher, mener DI.

Foto: Colourbox
DI Business Nyheder

Virksomhed: Lad os standse kortsvindlerne i fællesskab

Omfanget af svindel med betalingskort stiger. Virksomheden Coolshop.dk ønsker bedre muligheder for at udveksle data om svindlerne, hvilket Dansk Industri bakker op om.

Et afluret betalingskort og oplysningerne er pludselig havnet hos en svindler, der på kort tid har indkøbt varer for mange tusinde kroner på forskellige webshops.

Scenariet er i stigende grad hverdagen for danske webshops, der rammes af kortsvindlere, som indkøber varer med andres betalingskort.

Derfor er der brug for et bedre samarbejde på tværs af erhvervslivets brancher og finanssektoren, mener Dansk Industri (DI), som torsdag er med til at afholde konferencen Nordic Fraud Summit.

Læs også: Virksomheder er mest bange for cyberkriminalitet

Fælles løsninger vil hjælpe

- Der svindles for mere end 100 mio. kr. i danske webshops om året. Men svindel bliver i dag bekæmpet i ”siloer”. Webbutikkerne bruger hver især mange penge på at opdage og undgå svindlen, og det samme gør betalingsindustrien. Det, der virkelig vil batte, er fælles løsninger og tættere samarbejde, siger Annette Falberg, branchedirektør i DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for handelsvirksomheder.

Handel på nettet har haft tocifrede vækstrater de seneste år. Samtidig er kortsvindel i høj grad også flyttet over til det digitale. Ifølge de nyeste tal fra Nationalbank foregår 73 procent af kortsvindlen ved betalinger i dag på nettet.

En af de webshops, der har oplevet stigningen, er Coolshop.dk. Marketingdirektør og medstifter Jacob Risgaard har været ramt af ”mange svindelnumre” om dagen.

- Svindlerne kan i dag let og billigt købe kortoplysninger på nettet, som de så kan bruge på vores webshop til at købe en vare og få sendt til dem selv, siger Jacob Risgaard.

Læs også: Kortsvindel sker mest på nettet

Del big data om svindlerne

Coolshop.dk har derfor valgt, at kunderne i dag kun kan bruge betalingskort med såkaldt 3D Secure-sikring, så man har ekstra sikkerhed for, at det er den rigtige indehaver af kortet, der betaler for varerne. Det har været med til at luge ud i de mange svindlere på Coolshop.dk, forklarer Jacob Risgaard.

Han kunne godt tænke sig, at oplysningerne om svindlerne kunne deles bedre på tværs af virksomheder og finansbranchen. På den måde kunne butikkerne standse flere svindlerne, når de klikker sig rundt på nettet.

- Vi kan hurtigt se, at der er en bestemt adresse, som der svindles fra. Og svindlerne holder sig ikke til ét sted, men handler varer ind hos flere ad gangen. Derfor ville det være en god idé at dele oplysningerne som en slags ”big data”, så andre kan undgå svindlen. Men det kan være svært i dag på grund af reglerne om personoplysninger, siger Jacob Risgaard.

Svindlerne kan i dag let og billigt købe kortoplysninger på nettet, som de så kan bruge på vores webshop til at købe en vare og få sendt til dem selv. Jacob Risgaard, marketingdirektør og medstifter, Coolshop.dk

For meget silotænkning

Annette Falberg mener også, der er brug for mere deling af oplysninger.

- For meget silotænkning betyder, at kortsvindlerne kan fortsætte deres hærgen fra den ene webbutik til den anden uden at blive pågrebet. Derfor skal vi i erhvervslivet og i finanssektoren arbejde tættere sammen og være meget bedre til at dele oplysninger om svindel med forbrugernes betalingskort, siger branchedirektøren.

Annette Falberg lægger blandt andet op til, at handelsvirksomhederne skal have adgang til betalingsindustriens systemer, i stedet for at bruge mange ressourcer på at udvikle deres egne systemer til bekæmpelse af kortsvindel. Fælles standarder for bekæmpelse af svindel og systematisk udveksling af informationer er også blandt de konkrete forslag.

- Hver en krone, der bliver snydt for, er en krone for meget. Vi skal stoppe de kriminelle ved første forsøg på svindel – og allerhelst stoppe dem, før de lykkes med deres forehavende. Det kan kun lade sig gøre, hvis handelsvirksomheder og betalingsvirksomheder arbejder sammen om at løse et stort og stigende samfundsøkonomisk problem, siger Annette Falberg.

Konferencen Nordic Fraud Summit 2017 er arrangeret i samarbejde mellem Yourpay, DI Handel og DI Digital. Læs mere her.

Annette Falberg

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4851
  • Mobil +45 2240 8803
  • E-mail anwf@di.dk
Relateret