Leo Pharma oplever, at der er en villighed til at investere i nye, innovative behandlinger, der kan gøre en markant forskel for patienterne.

Foto: Leo Pharma
28.01.18 DIB Nyheder

Bytte-bytte købmand: Danmark scorer 25 milliarder kroner

Prisen på danske virksomheders eksport er steget mere end prisen på de varer og tjenester, som vi importerer fra udlandet. Det har givet Danmark en milliardstor gevinst, viser ny analyse.

Hvis Danmark var en købmandsforretning, ville vi klare os ualmindeligt godt. Vi gør nemlig, hvad alle gode købmænd gør til perfektion. Køber billigt og sælger dyrt.

Alene i de seneste fem år har det givet danskerne ekstra 25 milliarder at købe for. Det svarer til en årlig gevinst på ¼ procent af bruttonationalproduktet (BNP) i gennemsnit.

Det viser en analyse foretaget af Dansk Industri, hvor der er fokuseret ind på, hvordan det er gået med priserne på de varer og tjenester, som danskerne og de danske virksomheder køber og sælger i udlandet.

Udviklingen har været overordentlig positiv og er udtryk for, at danske virksomheders varer og tjenester er særdeles efterspurgte i udlandet, mener cheføkonom i Dansk Industri Morten Granzau Nielsen.

- Når danske virksomheder kan tage en høj pris for deres varer og tjenester, så afspejler det flere ting. For det første, at kvaliteten er høj. For det andet, at de danske virksomheder er gode til at producere varer og tjenester, der kan holde en høj pris over en længere årrække, siger Morten Granzau Nielsen.

Han fortæller, at en af grundende til, at bytteforholdet mellem danske og udenlandske varer og tjenester er så godt, er, at dansk virksomheder sælger relativt meget medicin i udlandet, som holder prisen godt.

Omvendt importerer vi en del varer, der har oplevet et fald i pris over de seneste år, eksempelvis elektronik.

Læs hele analysen her

Pressede sundhedsbudgetter

En af de virksomheder, der er med til at hente gevinsterne hjem til Danmark er Leo Pharma, der er markedsleder inden for dermatologi, hvor der er et stort behov for nye behandlingsformer.

- En ud fire mennesker i verden er ramt af en hudsygdom. Det er sygdomme, som kan være invaliderende for patienterne og har store samfundsøkonomiske konsekvenser. Derfor investerer vi massivt i udviklingen af nye, innovative lægemidler, som kan adressere det voksende udækkede behov, der er for behandling af hudsygdomme, siger Kim Kjøller, Executive Vice President for Global Research & Development, hos Leo Pharma.

Men selv om markedspotentialet er stort, så oplever de i Leo Pharma også, at der er klare krav om ”value for money” fra politisk side.

- Sundhedsbudgetterne er generelt udfordret af den støt voksende andel af ældre. Det betyder igen, at der fra politisk hold – naturligt nok – er et ønske om at få mest mulig sundhed for pengene. Men vi oplever også, at der er en villighed til at investere i nye, innovative behandlinger, der kan gøre en markant forskel for patienterne, siger Kim Kjøller.

Hård international konkurrence

Cheføkonom i Dansk Industri Morten Granzau Nielsen mener også, at vi skal være påpasselige med at tage gevinsterne for givet. Godt nok har Danmark siden årtusindeskiftet stort set kun oplevet en gevinst på bytteforholdet, men der ingen garanti for, at det fortsætter.

- Den internationale konkurrence er hård. Hvis ikke danske virksomheder konstant udvikler og forfiner deres produkter, vil udenlandske konkurrenter bide dem i haserne. Det kan hurtigt lede til mistede markedsandele og faldende priser. 

Læs også: Nøgletal: Lave renter må snart sætte mere gang i virksomhedernes investeringer

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Morten Granzau Nielsen

Morten Granzau Nielsen

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 4676
  • Mobil +45 2245 4620
  • E-mail mogr@di.dk