Teknologien vinder frem i danske virksomheder. Her testes mulighederne ved MADEs årsdag 2017 hos Dansk Industri.

25.01.18 DIB Nyheder

Danske virksomheder digital frontløber i Europa

Med en høj digitaliseringsgrad i 42 pct. af virksomhederne, er Danmark forrest i Europa på dette område.

Det konkluderer Danmarks Statistik på baggrund af en ny opgørelse fra Eurostat. Og det glæder Dansk Industri (DI), fordi det viser, at stadig flere danske virksomheder omfavner digitaliseringen, fordi det gør dem dygtigere, hurtigere og bedre. Men vi skal videre endnu, lyder det fra fagleder Christian Hannibal, DI.

- Danmark er det bedste digitale land i Europa. Derfor har vi blandt andet kunne tiltrække store investeringer fra giganter som Facebook og Apple, siger han.

De 42 pct. er danske virksomheder med ”høj” eller ”meget høj” grad af digitalisering. Finland og Norge kommer derefter med henholdsvis 41 og 35 pct. Det beskriver publikationen It-anvendelse i virksomheder 2017, som Danmarks Statistik udgiver i dag.

Vi er europamestre i grundlæggende digitalisering. Det er godt. Men vi skal også sikre os førertrøjen i de mere avancerede discipliner som kunstig intelligens og brug af sensorer. Christian Hannibal, Digitaliseringspolitisk chef

Den danske førsteplads i EU skyldes, at andelen af virksomheder, der anvender en række basisteknologier, er relativt høj. Det drejer sig om hurtig internetforbindelse, medarbejdere med bærbart udstyr til mobil internetadgang, egen hjemmeside og brug af sociale medier.

Stadig meget at vinde

Der er dog også områder, hvor danske virksomheder stadig har meget at vinde, vurderer Christian Hannibal. Som noget nyt er der fokus på avanceret digitalisering som f.eks. brugen af maskinlæring og kunstig intelligens. Det er kun 5 pct. af danske virksomheder, der anvender disse teknologier i dag.

- Vi er europamestre i grundlæggende digitalisering. Det er godt. Men vi skal også sikre os førertrøjen i de mere avancerede discipliner som kunstig intelligens og brug af sensorer. Her er der stadig masser at arbejde med for danske virksomheder i alle brancher, siger Christian Hannibal.

Han mener, vi skal bygge videre på succesen og gøre Danmark til det foretrukne land at søge til, hvis man er en innovativ virksomhed eller et digitalt talent.

- Det håber vi, at regeringens kommende digitale vækststrategi kan bidrage til, siger Christian Hannibal.

Fakta

- 5 pct. af virksomhederne anvendte maskinlæring og kunstig intelligens i 2017.

- Fordelt på brancher var maskinlæring og kunstig intelligens mest udbredt blandt virksomheder indenfor information og kommunikation, hvor 13 pct. anvendte disse former for avanceret teknologi.

- Knap en tredjedel af virksomhederne anvendte internetforbundne sensorer i 2017. Da denne teknologi kan bruges til mange forskellige formål, var anvendelsen fordelt relativt ligeligt på brancherne.

- 15 pct. af virksomhederne anvendte satellitbaserede tjenester i 2016. Anvendelsen af satellitbaserede tjenester var meget branchespecifik, og virksomheder indenfor transport var med en andel på 45 pct. langt de største brugere.

 

Christian Hannibal

Christian Hannibal

Digitaliseringspolitisk chef