Bevidstheden om behovet for digitale strategier er steget markant blandt mindre virksomheder. Men det er afgørende at endnu flere kommer med.

DI Business Nyheder

Digitalisering højere op på SMV’ers dagsorden

Mindre virksomheder investerer mere i digitale løsninger. Det er afgørende for at bevare konkurrenceevnen, vurderer DI.

Robotter, automatisering og andre IT-løsninger vinder frem i mindre virksomheder. På to er år interessen for digitale løsninger nærmest fordoblet, viser ny rundspørge blandt Dansk Industris (DI) medlemmer.

Knap fire ud af ti virksomheder har en digital strategi, men der er stadig meget at arbejde for, vurderer DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

- Dansk erhvervsliv bliver heldigvis mere digitalt, men desværre har SMV’er som gruppe investeret mindre i it og digitalisering en større virksomheder. Det skal der laves om på. Vi skal bane vejen for stærke digitaliserede SMV’er, hvilket er oplagt at gøre nu, hvor investeringslysten er højere blandt de mindre virksomhed end netop de store, siger han. 

Læs også: Danske virksomheder digital frontløber i Europa

Vi gør det mere attraktivt at investere i teknologi, eksempelvis ved at se på afskrivningsreglerne Karsten Dybvad, Adm. direktør

Tre udfordringer

Samtidig viser besvarelserne, at to ud af tre planlægger investeringer i IT-udstyr, halvdelen i automatisering, mens en tredjedel satser mere på robotter.

DI’s adm. direktør ser det som afgørende med investeringer i teknologi, hvis danske virksomheder skal forblive konkurrencedygtige. Han ser tre udfordringer i den proces, nemlig visioner, penge og kompetencer.

- Man skal have en ide om, hvordan ens virksomhed kan blive bedre i en digital tidsalder, man skal have råd til at investere i teknologien, og man skal have kompetencer – både hos ledelse og medarbejdere – til at gøre noget ved det, lyder det fra Karsten Dybvad.

DI understøtter virksomhederne på flere fronter. To års indsats har før til initiativer for over 3000 af organisationens 10.000 medlemmer, og fremad bliver der skruet op for arbejdet. En vej er også at finde de gode eksempler, som kan inspirere.

- Politikerne kan gøre det mere attraktivt at investere i teknologi, eksempelvis ved at se på afskrivningsreglerne, og vi har foreslået regeringen, at der skal laves en national handlingsplan for digitale kompetencer, forklarer Karsten Dybvad. 

Læs også: For få medarbejdere får digital efteruddannelse

Med de lønomkostninger vi har i Danmark, er det nødvendigt at få robotter og automatisering ind Vibeke Svendsen, adm. direktør, Envotherm

Et af par af eksemplerne er virksomheder som Dansand i midtjylland, der i mange år har arbejdet med en digitalisering af salget af sand og udvikling af nye produkter, eller Envotherm, som er født digital og kan styre og overvåge rensningsanlæg kloden rundt fra hovedsædet ved Vojens.Dansands adm. direktør Poul Konrad Beck ser digitalisering som en livsnødvendighed:

- Vi kan ikke leve af blot at sælge sække med sand. Det kan mange andre leverer til en meget lavere pris end os. Vores succes er afhængig af, at vi tilfører viden, hvilket blandt andet kan være at blive en del af kundens it-systemer og overtage ansvaret for, at kunderne har varerne på hylderne og koble os direkte op på deres regnskabssystem, fortæller han.

Og for Envotherms adm. direktør Vibeke Svendsen er der en vej frem, når virksomhedens fremtid skal sikres:

- Det handler hele tiden om at forholde sig kritisk til arbejdsprocesser og vurderer, hvordan de kan udvikles og gøres smartere. Vores kunder kommer ofte med nye ønsker, og der må vi følge med. Med de lønomkostninger vi har i Danmark er det nødvendigt at få robotter og automatisering ind, på lige fod med vores nordiske naboer, siger hun.

Læs også: Nyt projekt skal bane vej for 3D-printere i mindre virksomheder

Skrevet af:

Uffe Hansen