Ved DM i Skills, som fandt sted i Herning mellem d. 18. og 20. januar, kunne interesserede høre nærmere om en fremtid som lærling hos et flyselskab.

Foto:  Marie Victoria Nedergaard
19.01.18 DIB Nyheder

Flyselskaber mangler lærlinge, der vil skrue på fly

Flybranchen mangler lærlinge - selv om fly ifølge SUN-AIR faktisk er ret cool. Nu får virksomhederne hjælp af en ny og kortere uddannelse, der skal få flere unge til at vælge flyteknikeruddannelsen.

Der er lavvande i kassen med danske flyteknikerlærlinge.

I 2009 var 113 unge i gang med at skrue på flyværkstederne rundt om i landet. I slutningen 2017 var tallet faldet til bare 66, viser tal fra Undervisningsministeriet. Og det er skidt.

- Det er er helt afgørende for at bibeholde en stærk luftfartssektor – og jobbene – at vi har dygtige folk, der kan servicere flyene i Danmark, forklarer branchedirektør for Dansk Luftfart Michael Svane.

Han fortæller, at luftfartsindustrien måske har været lidt lukket om sig selv. Men at det stopper nu.

- Nu går vi aktivt ud og fortæller de unge, hvor spændende et job de kan få. Og så får vi også hjælp af et helt nyt uddannelsestrin, der forhåbentlig også kan bidrage til, at virksomhederne opretter flere lærepladser, siger Michael Svane.

Læs også: Virksomheder og lærlinge klar til DM i Skills

Det tager kun 2,5 år – men du må gerne blive længere

A-flymekaniker hedder den nye uddannelse, der gik i luften 1. januar 2018.

Og modsat de to eksisterende uddannelser til flytekniker, der tager op mod seks år, får de unge svendebrev som A1-flymekaniker på 2,5 år.

Flyselskabet SUN-AIR of Scandinavia har hovedkvarter i Billund. Den kommercielle direktør Kristian Tvergaard forklarer, at netop den kortere uddannelsestid er rigtig god.

- Fly er faktisk rigtig cool, men mange unge ender med at søge en anden erhvervsuddannelse, de kan tage i Nordjylland i stedet for flytekniker, fordi de ikke kan overskue at skulle frem og tilbage på skoleophold i København i seks år, siger han.

Skulle en A-flymekaniker få lyst til at læse videre, kan han eller hun tage overbygningen B1-Flytekniker, hvor man for eksempel kan frigive fly til flyvning. Eller B2-flytekniker, hvor man også har styr på al flyets elektronik.

- Med A1-flymekaniker kan de unge hurtigt komme i gang med at skrue på fly, og hvis de får smag for faget kan de videreuddanne sig i takt med det passer til resten af deres liv. Det, tror jeg, vil tiltrække mange, siger Kristian Tvergaard.

Læs også: DI støtter spredning af uddannelsespladser

Lige nu bruger vi smede

SUN-AIR har lige nu fire flyteknikerlærlinge i gang: Én på hvert af værkstederne i henholdsvis Billund, Thisted, Aarhus og Sindal.

Medarbejderne her servicerer flyselskabets egne Dornier 328 Jetfly- og Hawkerfly samt arbejder med komponenter. De reparerer også andre flytyper for eksterne kunder. Men der er hårdt brug for hænder, der kan det mest basale reparationsarbejde.

- Lige nu bruger vi andre faggrupper som blandt andre smed til for eksempel pladearbejde på flyene. Vi vil helst have flyteknikere, men vi behøver omvendt ikke en flytekniker, der er ekspert i elektronik til det. Håbet er, at de nye A1-flymekanikere kan hjælpe her, så vi glæder os, til vi kan få lærlinge fra den nye uddannelse, siger SUN-AIR’s kommercielle direktør.

Han understreger, at SUN-AIR er parat til at tage endnu flere end de fire flyteknikerlærlinge, flyselskabet allerede har.

- Hvis de er kvalificerede, finder vi sagtens plads til nogle A-flymekanikerlærlinge hos os, siger Kristian Tvergaard.

Læs også: Morgenfrisk lærling glæder sig til at se solen stå op

Kom og se et jagerfly

Flyteknikernes uddannelse kan andet og mere end ’bare’ fly.

I følge Dansk Luftfart kan de unge også bruge uddannelsen i for eksempel vindmølle- og medicinalindustrien samt på kraftværker, der alle er højteknologiske og har højt sikkerhedsniveau.

- Vi har en stand på den store Skillsdenmark messe i Herning, hvor flyteknikerlærlinge fra SAS og SUN-AIR fortæller de unge, hvorfor de skal vælge netop den retning, siger branchedirektør for Dansk Luftfart Michael Svane.

På Skills-standen kan de unge kigge nærmere på blandt andet en helikoptermotor, et landsstel og en F16-jager. Branchedirektøren understreger vigtigheden af, at der kommer flere unge vælger uddannelsen til flytekniker.

- Flybranchen mangler lærlinge, og uden dem rykker flyreparationer - og dermed arbejdspladser til udlandet, så det er helt nødvendigt, at vi gør en indsats, siger han.

Michael Svane peger desuden på, at der arbejdes på at etablere et grundforløb for uddannelsen i Jylland. Det vil nemlig opfylde et stort ønske fra virksomhederne.

Fakta

SUN-AIR of Scandinavia A/S

Hovedkvarter i Billund

20 ruter I Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og England

Flyver ca. 200.000 passagerer om året

Omsætning ca. 500 mio. kr. om året

Fire flyværksteder i Danmark

Fire flyteknikerlærlinge pt. 

Karen Witt Olsen
Skrevet af:

Karen Witt Olsen

Michael Svane

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk

Relateret indhold