Velkommen til Dansk Industris nye website. Vi udvikler i øjeblikket et nyt site for at give dig den bedste brugeroplevelse. I en periode vil du derfor opleve indimellem at blive sendt til indhold på vores gamle site.

Motorvej eller ikke motorvej - og hvis ja, hvornår skal den så anlægges? Det skal regeringen tage stilling til.

DI Business Nyheder

Forsinket motorvej i Midtjylland koster 7,5 mia. kr.

Ny beregninger fra Vejdirektoratet viser, at det koster samfundet et tab på 7,5 mia. kr., hvis starten på en ny midtjysk motorvej udskydes fra 2020 til 2030. Vi har brug for handling, siger branchedirektøren i DI Transport.

Hvad er prisen på en udskudt motorvej?

Det har ingen tidligere rigtig vidst. 

Men nu har Vejdirektoratet beregnet, at hvis regeringen står fast på at udskyde igangsættelsen af den planlagte motorvej ned gennem Midtjylland med 10 år – fra 2020 til 2030 – er bonnen 7,5 milliarder kroner.

Det er mere end to nye Storstrømsbroer.

- Den nye beregninger fra Vejdirektoratet viser med al tydelighed, at det koster samfundet dyrt, at udskyde investeringer i vigtig infrastruktur, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport.

Læs også: Adm. direktør i DI Karsten Dybvad: "Vi skal investerer os ud af køen"

Vi ved også, at den østjyske motorvej E45 er ved at sande til. Vi har brug for både en udbygning af E45, men også en ny motorvej i Jylland Michael Svane, Branchedirektør

Alt for dyrt at vente

Tallet på de 7,5 milliarder kroner er dukket op i forbindelse med et svar fra transport-, bygnings- og boligministeren Ole Birk Olesen til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.

Beregningerne er på den såkaldte korridor A, der er på 185 kilometer ned gennem Jylland og blandt andet kommer omkring Billund Lufthavn.

Med det in mente opfordrer branchedirektør Michael Svane regeringen til, at komme i gang med udbygningen af den trafikale infrastruktur hurtigt muligt.

- Det er alt for dyrt at vente. Jeg kan ikke se nogen god grund til, at vi lader samfundet lide det her store dokumenterede tab på over 7 milliarder kroner. Vi ved også, at den østjyske motorvej E45 er ved at sande til. Vi har brug for både en udbygning af E45, men også en ny motorvej i Jylland, siger han.

Behov for en masterplan

Tidligere undersøgelse fra Dansk Industri (DI) viser, at virksomhederne allerede nu slås med køer, der forhindrer både varer og medarbejdere i at nå frem til tiden.

DI’s beregninger viser, at forsinkelserne alene i 2017 kostede samfundet 20 milliarder kroner.

- Vejnettet er ved at sande helt til i lange køer. Det er ingen tjent med, siger han.

Branchedirektøren i DI Transport er glad for Vejdirektoratets nye type beregninger, der kan være et godt værktøj til at se, hvad det koster at flytte rundt på ”infrastruktur-brikkerne”.

Michael Svane efterlyser samtidig en masterplan og et markant løft i investeringerne.

- Udover der er behov for flere investeringer i infrastruktur generelt. For at aflaste vejnettet og nedbringe spildtiden har vi brug for en samlet masterplan for, hvor, hvornår og hvordan vi skal designe infrastrukturen i Danmark, siger han.

Læs også: Vi spilder 20 mia. kr. på trafikforsinkelser

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk
Relateret