Kloden rundt med DI
Lettere at gøre forretning i Indien. Nye muligheder for grøn energi i New York. Yngre kinesere bliver kvalitetsbevidste. Mellemøsten kæmper for et fællesmarked.
Rusland
Hans Wicks, DI, Moskva
Åbning for dansk fødevareteknologi til Rusland
Der er optimisme at spore efter et nyligt afholdt møde mellem blandt andre guvernøren af regionen Krasnodar, Andrei Korobka, den danske ambassadør i Rusland, Thomas Winkler og DI’s repræsentant i Moskva, Hans Wicks, samt chef for DI International Business Development, Jacob Kjeldsen. Krasnodar er den førende region, når det gælder landbrugsproduktion i Rusland.
Det blev især diskuteret, hvordan danske virksomheder kan levere udstyr til at understøtte regionens ambitioner om at øge kvaliteten af deres fødevareproduktion. Der er en klar positiv indstilling til de kompetencer, danske virksomheder besidder på fødevareområdet. Lige så blev der taget positivt imod et udspil om offentligt-privat samarbejde, hvor DI sammen med ambassaden vil arbejde videre på at skabe yderligere forretningsmuligheder imellem Krasnodar-regionen og Danmark.
Yderligere oplysninger hos Hans Wicks, HAWI@DI.DK
EU
Anders Ladefoged, DI, Bruxelles
Her er EUs politiske brændpunkter i 2018
2018 skal være leverancernes år i Bruxelles – inden der i 2019 skal vælges et nyt Europa-Parlament og udpeges en ny EU-Kommission. Og EU ledernes dagsorden er ambitiøs:
Brexit-aftalen med briterne skal på plads, Eurosamarbejdet skal reformeres og rammerne for EU’s budget efter 2020 skal skrues sammen. Derudover skal EU’s handelspolitik revideres, samarbejdet om håndteringen af migration skal effektiviseres, og det står allerede klart, at EU’s forsvars- og sikkerhedssamarbejde vil blive styrket yderligere. Det er alle områder, hvor fremskridt er nødvendige, og politiske kompromisser er vanskelige.
Forbedringer af EU’s indre marked har heldigvis også en prominent plads på EU’s handlingsplan. Det drejer sig om at færdiggøre lovgivningen i energiunionen, at fjerne interne handelshindringer for produkter og services og at skabe et reelt digitalt indre marked.
Yderligere oplysninger hos Anders Ladefoged AL@DI.DK
Mellemøsten
Peter V. Helk, DI International Business Development
Nyt håb om fællesmarked efter halvt års splid
I et halvt år har de seks Gulf Corporation Council-lande (GCC) været præget af intern splid. Manglende accept af Qatars muligheder for at føre udenrigspolitik og en række gamle og dybe sår har været den primære drivkraft. Hvor omverdenen har været mest fascineret af ligheden med Game of Thrones, er det begrædeligt, at det kan stoppe et af de mest ambitiøse fællesmarkeder. I de senere år har de seks GCC lande sat turbo på fællesmarkedet med fælles standarder, opgradering af transportruter, og ikke mindst lettere bevægelighed på tværs af landegrænserne. Det er uvist, om en løsning findes i nær fremtid, men de Forenede Arabiske Emirater og Saudi Arabien har netop annonceret et tættere politisk-økonomisk samarbejde de to lande imellem. Set med danske briller kan vi kun krydse fingre for, at de sætter skub i et fællesmarked, som gør det nemmere at eksportere til de to største økonomier i regionen.
Yderligere oplysninger hos Peter V. Helk PEH@DI.DK
Indien
Kunal Singla, DI, Mumbai
Lettere at gøre forretning i Indien
Indien er sprunget 30 pladser op på Verdensbankens ”ease of doing business” liste og er nu i top 100. Rangeringen er positiv for danske virksomheder, der allerede er til stede i Indien, og som overvejer at udvide deres forretning hertil, da den internationale anerkendelse forventes at være med til at trække endnu flere udenlandske investeringer til landet.
Indien kan med sin placering og rekordhøje spring op ad listen høste den første frugt og anerkendelse af de mange reformprogrammer, den indiske regering har gennemført, siden premierminister Narendra Modi kom til magten i 2014. Den markante forbedring, fra nr. 130 til nr. 100 på listen, er den højeste forbedring et land har opnået fra et år til et andet og er et vigtigt skridt på vejen mod Modi-regeringens mål om at rangere som nr. 50 på listen. Det store spring beviser effekten af de otte erhvervsreformer, der er blevet gennemført. Det er en vigtig oprejsning for Modi-regeringen, som er blevet kritiseret for det dyk i BNP-væksten, der fulgte i kølvandet på regeringens indgreb mod korruption i 2016.
Yderligere oplysninger hos Kunal Singla KUSI@DI.DK
USA
Andreas Brunsgaard, DI, New York
Bedre muligheder i New Yorks vindsektor
Mens den amerikanske føderale regering fortsat fralægger sig sit ansvar for at reagere på klimaforandringer, sætter New York kraftigt ind på at være nationens førende stat, når det gælder om at fremme ren energi. Som et led i denne målsætning har delstaten derfor forpligtet sig til landets mest omfattende og ambitiøse energimål nogensinde. Det betyder, at 50 procent af New Yorks samlede elektricitet i 2030 skal komme fra vedvarende energikilder. Delstaten kommer dermed i frontgruppen for hele USA.
Det er derfor med spænding, at flere amerikanske og internationale aktører afventer New Yorks Offshore Wind Master Plan, som er et initiativ ledet af New York State Energy Research & Development Agency. Den nye plan forventes færdig primo 2018 og kan indeholde store muligheder for en portefølje af danske vindvirksomheder.
Yderligere oplysninger hos Andreas Brunsgaard ANBU@DI.DK
Kina
Glen Mikkelsen, DI, Shanghai
Digitale indfødte bliver Kinas forbrugsmotor
En mere forskellig forbrugeradfærd gør det i fremtiden vigtigere for virksomheder at fokusere på udvalgte segmenter på det kinesiske marked.
McKinsey offentliggjorde for nylig deres 2017 Kina forbrugerrapport med de seneste forbrugertrends i Kina. Forbrugertilliden har nået det højeste niveau i 10 år, men der er stadigvæk plads til forbedring. De kinesiske forbrugere er mere sundhedsbevidste end nogensinde før, men på vidt forskellige måder (fra vestlige idealer til traditionelle kinesisk medicinske idealer). Det er de 17 – 27 årige, der adskiller sig betydeligt fra den ældre generation, og det er disse digitalt indfødte forbrugere, som bliver den primære forbrugsmotor i Kina. Yderligere adskiller de forskellige segmenter inden for aldersgruppen sig meget fra hinanden. Der er sket et skift i forhold til de kinesiske forbrugeres syn på globale kontra lokale brands. Fokus hos de kinesiske forbrugere er mindre på, hvor mærket stammer fra og mere på kvalitet, ”value for money” og service. Der er naturligvis fortsat kategorier såsom baby-mælkepulver, hvor de kinesiske forbrugere stadigvæk foretrækker udenlandske mærker.
Yderligere oplysninger hos Glen Mikkelsen GLMI@DI.DK