Ribe Jernindustri forventer at øge sit europæiske salg via onlinesalg. Virksomheden er netop gået online med en testversion af webshops på henholdsvis dansk, tysk og engelsk.

Ribe Jernindustri
12.01.18 DIB Nyheder

Optimistiske europæere sætter fut under danske radiatorer

Radiatorer fra Ribe Jernindustri er blandt de forbrugsgoder, europæerne køber markant flere af i takt med stigende optimisme. DI forventer, at europæernes optimisme vil løfte eksporten af forbrugsgoder med 4,5 mia. kr. i 2018.

Når det regner på præsten, drypper det på degnen, hedder det i et gammelt ordsprog. Oversat til forbruget i Europa, betyder det, at når europæerne kommer til penge, bonner det også ud i danske virksomheders salgsstatistikker. I hvert fald ifølge en ny analyse fra DI, der viser, at når borgerne rundt om i EU forbruger 1 pct. mere, så løftes dansk eksport af forbrugsvarer til EU typisk med lidt mere end 0,9 pct.

- I 2018 forventer vi, at forbruget i EU stiger med 3 pct. Det vil øge dansk eksport næsten tilsvarende, og derfor forventer vi, at danske virksomheders eksport af forbrugsvarer til EU vil stige med 4½ mia. kr. i 2018, siger chefanalytiker Allan Sørensen, DI.

Læs DI Analyse: Optimistiske europæere løfter dansk eksport

Det kundesegment, vi henvender os til, er i hovedsagen velbevandret i fremmedsprog. I de tilfælde, hvor de ikke er, kan det klares med google translate Salgs- og marketingchef Jesper Friis, Ribe Jernindustri

Europæere ser billige radiatorer som luksus


Blandt de virksomheder, der forventer at få glæde af europæernes optimisme i 2018, er Ribe Jernindustri, der producerer og sælger radiatorer i både Danmark og mange andre europæiske lande. Her i landet oplever de, at salget af virksomhedens billigste radiatorer stagnerer til fordel for vækst i salget af luksusmodellerne. Mens de billigste modeller af mange udenlandske kunder bliver opfattet som luksus.

- Herhjemme forventer vi vækst i salget af de dyreste modeller i omegnen af 15-20 pct. årligt, og på vores europæiske markeder forventer vi samme vækst på både luksusmodellerne og de billigere modeller, som hos mange af vores europæiske kunder opfattes som luksusvarer i forhold til de radiatorer, de er vant til fra hjemmemarkedet, siger salgs- og marketingchef Jesper Friis, Ribe Jernindustri.

En af de måder, Ribe Jernindustri forventer at øge sit europæiske salg er via onlinesalg. Virksomheden er netop gået online med en testversion af webshops på henholdsvis dansk, tysk og engelsk.

- Vi har en rigtig effektiv samarbejdspartner på det tyske marked, så den tyske version er faktisk ikke henvendt til tyskere men primært til østeuropæere, schweizere og østrigere, som vi også forventer at kunne øge salget til, siger Jesper Friis.

Han mener dog, at engelsk af de fleste er accepteret som salgssprog i webshops.
- Det kundesegment, vi henvender os til, er i hovedsagen velbevandret i fremmedsprog. I de tilfælde, hvor de ikke er, kan det klares med google translate, siger Jesper Friis.

Briller og lamper hitter

De sidste tre år er det især danske ”belysnings- sanitets- og varmeartikler” samt ”briller, ure, og fotografiske og optiske artikler”, der har haft imponerende gang i væksten på det europæiske marked. I den første kategori er eksporten på tre år steget imponerende 44 pct. fra 1,9 mia. kr. i 2013 til 2,8 mia. kr. i 2016. Den anden kategori er vokset næsten lige så meget i pct., mens det i kr. og øre ”kun” er blevet til en vækst på 361 millioner kr. i samme tidsrum.

- Som altid når man har med procentregning at gøre, skal man huske også at kigge på de tal, der ligger bag procentstigningerne, for kigger man på, hvor meget eksporten er steget i kroner og øre, er det især tøjsalg og medicin, der imponerer. I begge kategorier er eksporten vokset med lige omkring 5 mia. kr., men procentvist svarer det ”kun” til stigninger på henholdsvis 25 (beklædningsgenstand og tilbehør red.) og 17 pct. (Medicinske og farmaceutiske produkter red), forklarer Allan Sørensen.

Læs også: Nøgletal: Tiltrængt fremgang i industrien – 2018 vil byde på mere af slagsen

Mangel på hænder kan bremse væksten

Han påpeger, at den største hindring for virksomhedernes eksportsucces kan vise sig at blive mangel på hænder til at udføre arbejdet.

- Mange danske virksomheder har problemer med at finde den nødvendige arbejdskraft, så de kan blive nødt til at takke nej til ordrer. Og mangel på arbejdskraft i en virksomhed kan også give vækstudfordringer i andre virksomheder, der er afhængige af underleverancer. Derfor bør Folketinget sætte det højt på dagsordenen at skabe reformer, der afhjælper manglen på arbejdskraft, siger Allan Sørensen.

Få hjælp til eksport fra DI: Værktøjer til eksport 

Allan Sørensen

Allan Sørensen

Cheføkonom

  • Direkte +45 3377 3912
  • Mobil +45 2990 6323
  • E-mail als@di.dk

Relateret indhold