Adm. direktør André Rogacwewski, Netcompany ser potentiale i regeringens digitale vækstplan.

30.01.18 DIB Nyheder

Topchefer roser regeringens digitale vækstplan

Regeringens initiativer for at gøre Danmark til en digital vindernation bliver godt modtaget af topcheferne fra  Microsoft Danmark og Netcompany.

- Nu er Danmark for alvor vågnet op til den digitale virkelighed.

Sådan lyder reaktionen fra adm. direktør André Rogacwewski fra Netcompany A/S, en af Danmarks førende IT-virksomheder, i kølvandet på præsentationen af regeringens digitale vækstplan.

- Der er mere end behov for en digital vækstplan. Digitalisering er vor tids svar på industrialiseringen. Derfor skal digitaliseringen stå allerhøjest på agendaen. Og det er netop der, regeringen sætter den med vækstplanen, siger André Rogaczewski.

Adm. direktør for Microsoft Danmark Marianne Dahl Steensen roser vækstplanen for dens fokus og emnevalg.

- Jeg synes, at det er en god og sammenhængende strategi, der kommer hele vejen rundt. Der er både fokus på kompetencerne, investeringssiden og brugen af data i både det offentlige og det private. Det er de helt rigtige emner, siger hun. 

Vi bliver nødt til at investere kraftigt – både for at skabe vækst i virksomhederne og velstand for Danmark. Marianne Dahl Steensen, adm. direktør Microsoft Danmark

Mere vækst gennem digitalisering

Den digitale vækstplan har tre overordnede målsætninger. For det første skal erhvervslivet frigøre vækstpotentialet i digitalisering. For det andet skal alle have værktøjerne til at begå sig i den digitale omstilling. Og for det tredje skal der være de bedste rammer om virksomhedernes digitale omstilling.

For at nå i mål skal der blandt andet gøres en indsats for at styrke befolkningens tekniske og digitale kompetencer. Det skal blandt andet ske gennem en øget teknologiundervisning i folkeskolen og etableringen af en teknologipagt, der skal få flere til at uddanne sig indenfor teknik og digitalisering.

Desuden etableres en Digital Hub Denmark, som skal være med til at sikre, at Danmark har et førende digitalt vækstmiljø – dels gennem tiltrækning af udenlandske virksomheder, men også ved at styrke forskningen inden for Big Data, kunstig intelligens og Internet of Things. 

Der sættes også ind for at styrke de små- og mellemstore virksomhedernes udnyttelse af den nye teknologi og at virksomhederne griber mulighederne for e-handel. Helt konkret vil regering afsætte 10 mio. kroner i 2018 og 20 mio. kroner fra 2019. Og så skal IT-sikkerheden løftes i de små- og mellemstore virksomheder.

Læs også: Regeringen søsætter digital rådgivning for SMV’er

Digital Hub - en god reklamesøjle

Adm. direktør i Netcompany André Rogaczewski er glad for, at regeringen med sin strategi både har fokus på de interne og eksterne forhold. Førstnævnte især i forhold til opkvalificering af de digitale kompetencer blandt danskerne. Sidstnævnte i forhold til Digital Hub Denmark, der skal tiltrække investeringer og kompetencer udefra.

- Vi skal være et af de lande, hvor man er kendt for at gå op i digitalisering. Både i det offentlige, i forskningsmiljøet og på virksomhederne. Og det kan en digital hub bidrage til. Digital hub kan blive en rigtig god reklamesøjle, siger han.

Marianne Dahl Steensen fra Microsoft er helt enig i målsætningen om, at det digitale vækstmiljø i Danmark skal være førende i verden. Netop derfor havde hun også gerne set, at regeringen havde investeret endnu flere penge i den digitale forskning.

- En lille åben økonomi bliver nødt til at lægge øverst i feltet. Vi bliver nødt til at investere kraftigt – både for at skabe vækst i virksomhederne og velstand for Danmark, siger hun.

Læs også: Digitalisering højere op på SMV’ers dagsorden

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Christian Hannibal

Christian Hannibal

Digitaliseringspolitisk chef

Relateret indhold