SMV'er der stopper udviklingen ved BMW'en er dømt til at dø, siger professor Anders Drejer

Foto: Colourbox
10.01.18 DIB Nyheder

”Undgå BMW-syndromet og kom ud i virkeligheden, hvis du vil fremtidssikre din virksomhed”

Strategiprofessor advarer SMV’ere mod at droppe udvikling, når mester har fået sin store bil. Spørg medarbejder og kunder til råds, siger Anders Drejer. Få hans fem bedste råd til fortsat vækst her.

Hr. og fru Danmark hører sjældent om landets 295.000 små- og mellemstore virksomheder (SMV’er), der blandt andet er markedsledere indenfor gyllespredere, cellostrenge, vandsenge og bremsesystemer.

Men generelt går det rigtig godt blandt dem, slår strategiprofessor ved Aalborg Universitet Anders Drejer fast.

- De dygtige SMV’er er rigtig dygtige. De udvikler forretningen, tænker strategisk og indfører ny teknologi i takt med behovet, siger han.

Anders Drejer peger på, at en mindre virksomheds fordel netop er dens størrelse.

- I de mindre virksomheder er der kort fra idé til handling. Hvis mester vil have for eksempel en 3D-printer, skal beslutningen ikke igennem et panel, en indstilling og en bestyrelse – han køber den bare, siger professoren.

Læs også: Nøgletal: Danske virksomheder går ind i 2018 med forventning om fortsat fremgang

Ikke falde i fælden

Med 99 procent af samtlige danske virksomheder og 52 procent af omsætningen, er SMV’erne i Danmark uden sammenligning rygraden i dansk erhvervsliv.

Når det går godt for dem, går det godt for beskæftigelsen og for Danmark, forklarer Anders Drejer.

For ifølge ham er der et stort men, når han kigger ud over SMV-landskabet.

- En del mindre virksomheder er utrolig sløve og lider af BMW-syndromet. De stopper udviklingen, når mester har fået sin store bil. De tænker – nu behøver vi ikke vokse mere. Men det er helt galt. Dem, der læner sig tilbage, dør, siger strategiprofessoren.

Han understreger, at udvikling aldrig må stoppe. Og at der altid er noget at gøre.

- Strategi er mange små- og mellemstore virksomheders kilde til dårlig samvittighed. Herfra skal rådet lyde, at det ikke er nok at tænke strategi to timer i sommerferien. Professor Anders Drejer, Aalborg Universitet

Fakta

Anders Drejer

Professor i strategi og forretningsudvikling, siden 2003

Aalborg Universitet, Institut for økonomi og ledelse.

Forsker i digitalisering, disruption og strategiproces

Holder oplæg på DI’s SMV-konference d. 29.1.2018

Ekstra millioner ved at spørge medarbejderne

Anders Drejer fortæller om en landbrugsvirksomhed, der spurgte sine medarbejdere, hvordan de bedst kunne udvikle virksomheden. Alle små og store idéer var velkomne.

En medarbejder foreslog blandet andet, at man droppede at køre ud til landmænd om fredagen, da de alligevel ikke var parate til handle og hellere ville have weekend. 

- Medarbejderne har utrolig stor indsigt i forretningen. Det første år øgede landbrugsvirksomheden indtjeningen med 5 mio. kr. ekstra. Det næste år med 7 mio. kr. ekstra, og jeg vil tro, de runder 10 mio. kr. ekstra i år. Det kan virkelig betale sig, siger han.

Strategiprofessoren opfordrer alle ejere og ledere af SMV’er til at spørge deres medarbejdere til råds. Og deres kunder.

Læs også: 21 mio. til uddannelse skal sætte skub i iværksættere

Spørg kunderne og tænk strategisk

- Spørg salgschefen, hvem er vores 10 vigtigste – eller frækkeste - kunder. Tag en kop kaffe med én af dem for eksempel hver anden uge. Og evaluer bagefter med dine nærmeste medarbejdere. Jeg garanterer, du lærer noget nyt om din forretning, lover Anders Drejer.

Han opfordrer også SMV’erne til, at tænke mere strategisk.

- Strategi er mange små- og mellemstore virksomheders kilde til dårlig samvittighed. Herfra skal rådet lyde, at det ikke er nok at tænke strategi to timer i sommerferien. Du skal bruge tid på det – to timer om ugen.

Læs også: Test din virksomhed til succes på fremtidens internet

Få inspirationen udefra

I forbindelse med sin forskning i SMV’ernes digitalisering, disruption og strategiprocesser er Anders Drejer ofte ude på virksomheder rundt om i Danmark.

Han møder jævnligt dem, hvor forretningen er gået i arv fra far – og konen sidder i bestyrelsen. Her opfordrer han altid ejeren og lederne til at søge noget inspiration udefra.

- Jeg beder dem tænke over, hvilke spændende mennesker de har i netværket. Og så få dem ind til et lille seminar. Det koster tre timer, så det er næsten gratis, men det er guld værd, siger han.

Anders Drejer opfordrer desuden alle SMV’er, der vil udvikle sig, til at tage kontakt til et universitet.

- Der er masser af muligheder for forskning, der kan tilpasses også de små- og mellemstore virksomheder, for at få studerende ud på virksomheden eller andet, der kan puste frisk luft ind, siger han.

Fakta

De gode råd til udvikling af SMV’erne

1. Tænk strategisk. Ikke bare to timer i sommerferien - men generelt og hver uge.

 

2. Fokuser først på kunder, markeder og afsætningskanaler, og siden på evt. at udvikle en ny teknisk dims.

 

3. Spørg dine medarbejdere. De kender virksomheden og kunderne rigtig godt. Små justeringer kan give stor gevinst.

 

4. Spørg dine kunder og dit netværk til råds. De ved og ser noget andet, end du selv gør.

 

5. Kontakt et universitet. Få en akademiker ud eller start et forskningsprojekt op. Der er masser af muligheder.

Relateret indhold