Carglass direktør Carina Bukkehave har taget den øvrige ledelse, økonomichef Lars Kristiansen (tv) og operationschef Thomas Nørgaard med på digital inspirationstur, her ved Airbus i Hamborg.

Uffe Hansen
DI Business Nyheder

Carglass vil mere end skifte knuste bilruder

Carglass’ direktør Carina Bukkehave vil udvide forretningen til mere end at reparere defekte forruder. En digital inspirationstur skal åbne mulighederne.

Direktør Carina Bukkehave i Carglass A/S har inviteret to af sine direktionsmedlemmer med på bustur rundt i Europa. Målet er at finde idéer til at arbejde hurtigere og mere effektivt, men også at blive inspireret til brug af ny teknologi i udviklingen af nye produkter for landets største reparatør af knuste forruder.   

- Vi skal ud af komfortzonen og se på mulighederne for at hente input til nye måder at gøre tingene på. Normalt er vi meget kortsigtet i vores strategiske arbejde. Jeg har brug for, at vi også bliver mere visionære og tænker på den længere bane, fortæller hun.

Sammen med en gruppe på 12 DI-medlemmer er hun i denne uge på bustur i Danmark, Tyskland, Holland og Storbritannien, hvor forskellige virksomheder giver bud på brug af ny teknologi og digitale processer til at udvikle deres forretning.

Læs mere om turen her

Hos Airbus i Hamborg tirsdag fik deltagerne således præsenteret en gren af flygigantens innovationsmiljø, der blandt andet bruger 3D print i dele af produktionen. Og netop 3D print kunne være en mulighed for Carglass til fremstilling af gummilister og særlige klips til at hæfte forruderne fast. Det vil både være billigere og hurtigere, og give kunderne en bedre service. 

Jeg laver jo heller ikke en digital strategi alene, så det handler at blive inspireret sammen Carina Bukkehave, direktør Carglass A/S

Carina Bukkehave ser også muligheder i robotter, inspireret af et besøg mandag hos Universal Robots i Odense, der gav øget forståelse for denne teknologis potentiale.

En tredje vej er at bruge den indsamlede data om biler og kunder til at tilbyde nye forretninger – hvilke er endnu ikke konkret, men Carglass’ ledelse ser på mulighederne.

- Prismarginerne er små i vores branche i Danmark, så vi er nødt til at arbejde mere effektivt og smartere. Også for at vokse ind i nye markeder. Mange af teknologierne er dyre nu, men måske kan vi være med til at bringe dem i spil eller gøre os klar til mulighederne, siger Carina Bukkehave.

Forankret og fælles sprog

Ledelsesmæssigt er det afgørende, at økonomichef Lars Kristiansen og operationschef Thomas Nørgaard Jacobsen deltager. Dermed bliver inspirationen bedre forankret, og grundstenen bliver lagt til en digital strategi.

- Det giver os et fælles sprog og referencepunkter. Jeg laver jo heller ikke en digital strategi alene, så det handler at blive inspireret sammen, forklarer Carglass’ direktør.

Første skridt i digital strategi

Ledende partner i konsulenthuset Dare Disrupt, Anders Hvid, er glad for, at ledelsestrioen fra Carglass bruger turen som afsæt for strategiarbejdet.

- Det har stor værdi at hele ledelsen er med, fordi det betyder, at det videre arbejde er forankret hos dem med hånden på roret. De er i en position, hvor de træffer de strategiske valg for virksomheden, og på turen udvikler de et fælles sprog, siger Anders Hvid. Dare Disrupt arrangerer denne tur sammen med Dansk Industri.

Samtidig er det centralt, at Carglass finder en vej til at udvide deres produkt. I øjeblikket kan virksomheden være sårbar af, at man er rigtig godt til en enkelt ting, nemlig at skifte bilruder.

- Nye teknologier kan være et udgangspunkt for at udtænke nye forretningsområder, så CarGlass kan udvide deres forretningsområde med afsæt i deres nuværende produkter, siger Anders Hvid.

Læs også: Universal Robots skal ansætte 250 i år

Fremtiden Rundt

·        "Fremtiden Rundt på 5 dage" er en ny type strategi- og inspirationsrejse for DI-medlemmer, der vil udforske nye teknologiers muligheder og betydning for deres forretning. 

·        Rejsen starter med bus i København og slutter i London. Undervejs præsenterer virksomheder i Danmark, Tyskland, Holland og Storbritannien teknologiens muligheder i praksis.

·        Syv virksomheder besøges på turen:

Danmark: LEGO’s Innovationscenter og Universal Robots.

Tyskland: Airbus Innovationscenter og Siemens Gamesa.

Holland: Ramlab og Autodesk.

Storbritannien: Normally. 

·        På turen deltager endvidere førende eksperter indenfor nye teknologier og strategiudvikling.

·        Rejsen indgår i et otte ugers forløb, hvor målet er at få input til strategien i en tid med hastige forandringer. Dansk Industri og DareDisrupt står bag projektet.

·        Næste tur er planlagt til maj 2019. Læs mere om årets tur og mulighederne for at deltage her: di.dk/fremtidenrundt

Thomas Skelbo

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3885
  • Mobil +45 2467 2215
  • E-mail thsk@di.dk
Relateret