Adm. direktør og medejer Christian Rasmussen, Altapay i Søborg

DI Business Nyheder

Debat: Offentlig kundeservice trænger til forbedring

Det offentlige og virksomheder er på samme hold, men det afspejler sig ikke altid i den offentlige betjening, skriver adm. direktør og medejer Christian Rasmussen, Altapay i Søborg i dette debatindlæg.

En solid offentlig sektor og driftige private virksomheder går hånd i hånd i Danmark. Heldigvis, for presset fra udlandet stiger, og det samme gør behovet for fintech-eksperter, som vi er afhængige af. Derfor er det både ærgerligt og alvorligt, når unødigt bureaukrati skiller parterne ad.

For tre år siden, da AltaPay var markant mindre end i dag, oplevede vi det på egen krop. Vi har it-specialister fra hele verden, og derfor var det ikke bemærkelsesværdigt, at en af vores kollegaer havde nigeriansk statsborgerskab. En dygtig kollega, som over natten blev gjort til en kriminel.

Uden varsel modtog AltaPay en stævning fra kommunen med en bøde på 10.000 kr., fordi medarbejderens arbejdsvisum var udløbet. Ingen mulighed for handling eller respons. Havde vi fået en notits på forhånd, var vi kommet problemet i forkøbet. Men i stedet skulle vi bruge kræfter på formularer og advokater. Vi har i dag sikret os mod, at den slags sker igen, men de ressourcer havde vi naturligvis hellere brugt på at udvikle vores egen forretning, der blot havde 20 ansatte dengang.

I mine øjne bør det offentlige have mere øje for kundeservice. Vi er jo trods alt på samme hold, selvom det i tilfælde som ovenstående ikke føles sådan. Hvis det offentlige i højere grad betragter os som kunder i butikken Danmark, der har behov for administrativ assistance og ikke som modspillere, der skal kontrolleres, vil den slags måske kunne undgås fremover. Hvis Udlændingestyrelsen alligevel holder nøje øje med, hvornår en arbejdstilladelse udløber (og heldigvis for det), hvorfor så ikke sende en standardiseret påmindelse inden, så arbejdsgiveren har tid til at forny de nødvendige formularer?

For os er det både et privilegie og en drivkraft at skabe arbejdspladser – også med højtuddannet udenlandsk arbejdskraft, som branchen har hårdt brug for.

DI Debat

Her kommer medlemmer til orde med synspunkter om vigtige emner for deres virksomhed.

Debatindlæg kan blive bragt her i magasinet, i DI Business’ daglige nyhedsbrev og på di.dk

Vi forbeholder os retten til at udvælge og beskære indlæg i forhold til pladshensyn og relevans. Du kan sende dit indlæg til redaktør Uffe Hansen på ufha@di.dk eller ringe på 3377 3888 for yderligere info.

 

Synspunkter på DI Debat er ikke nødvendigvis udtryk for DI’s holdning.

Linda Duncan Wendelboe

Chef for DI Global Talent

  • Direkte +45 3377 3906
  • Mobil +45 9398 8050
  • E-mail lidw@di.dk
Relateret