Virksomheder, der arbejder systematisk med design, får bonus på bundlinjen, viser ny designundersøgelse.

Illustration: Belle Djerberg
DI Business Nyheder

Design batter på bundlinjen

75 procent af de virksomheder, der anvender design systematisk, oplever, at design har positiv betydning for deres bundlinje, viser analysen ”Design Delivers” fra Dansk Industri og Dansk Design Center.

45 procent af danske virksomheder arbejder ikke systematisk med design.
Det er 5 procentpoint flere end i 2016, da ”Design Delivers” undersøgelsen
første gang blev gennemført. Til gengæld er der lidt flere virksomheder (15 procent red.), for hvem design er centralt for forretningen, viser analysen "Design Delivers", som Dansk Design Center og Dansk Indstri har gennemført for anden gang. 

– Godt design er god forretning. Det gælder i de etablerede virksomheder, som Danfoss eller LEGO, og det gælder i den lille opstartsvirksomhed. At halvdelen af virksomhederne stadig ikke arbejder systematisk med design viser, at der stadig er barrierer, som vi skal arbejde med, siger Mette Fjord Sørensen, Dansk Industris chef for forskning og videregående uddannelser.

Herunder kan du læse om erfaringer med design fra tre meget forskellige virksomheder. Eller du kan komme med til konferencen "Design Delivers 2018", der afholdes 5. november i Industriens Hus. Det er gratis at deltage. 

Læs også: Sådan rykker design forretningen

Ulla Riber, Group Vice President i ISS, er leader af ISS Corporate Garage, der samarbejeder med kolleger fra det globale ISS om ideskabelse.

Foto:ISS

ISS: Lille investering – globalt marked

Servicevirksomheden ISS åbnede i 2017 deres egen innovationsenhed: ISS Corporate Garage, der består af et lille kerneteam af medarbejdere. Teamet samarbejder med kolleger fra det globale ISS om ideskabelse, validering af markeder, kommercialisering og skalering af nye innovative løsninger. Garagen har blandt andet udviklet et nyt servicekoncept – fra ide til løsning, som i dag er solgt til flere globale kunder og tilbydes som en serviceydelse. Processen er kendetegnet ved hurtighed og små investeringer, før der er positive testresultater at bygge videre på.

”Vi crowdsourcer fra vores innovations community i ISS: Hvad er de mest værdifulde problemer, vi kan forsøge at designe innovative løsninger på? Vi går ikke op i titler, vi går efter ’popcorn-brains’. Det er de gode kollegaer, der altid udfordrer og stiller spørgsmålstegn. De tør gå nye veje, og de er ikke bange for at udfordre status quo. Det kan vi bruge til noget.”, siger Ulla Riber, Group Vice President, Head of Corporate Garage - Global Operations, ISS

For virksomheden SKOV A/S har samarbejdet med design og innovationsbureauet Attention ført til diskussioner af virksomhedens grundlæggende værdier.

Foto:SKOV A/S

Skov A/S: Designproces skabte efterskælv hos global ejer

 Produktudvikling har altid haft høj prioritet hos SKOV, der siden midten af 1960’erne har udviklet og produceret store ventilatiosanlæg til fjerkræ- og   svinestalde. Et samarbejde med blandt andet design- og innovations­bureauet Attention viste, at SKOVs største udfordring var risikoen for  disrup­tion. Det   førte til et nyt organisatorisk setup samt diskussioner af virksomhedens grundlæggende værdier. Processen startede et efterskælv helt op til SKOVs ejer, den   tyske koncern Big Dutchman (BD). Fremover vil SKOV og BD arbejde langt tættere og mere strategisk sammen.

 ”Det var de gode spørgsmål i designprocessen, som åbnede for nogle ting, der ligger meget dybere end bare teknik. Det handler om vores forretning og vores   kunder. Vores arbejde med Value Proposition og Brugerrejser har resulteret i et langt mere strategisk samarbejde med vores ejere, Big Dutchman, omkring   virksomhedens fremtid.”, siger Niels Riis, produktionschef, Skov A/S

CEO Niels Fibæk-Jensen, Matter, er blevet overrasket over, hvor meget mennesker gør for at leve bæredygtigt i hverdagen.

Foto:Matter (tidligere Penstable)

Matter: Brugertests har overrasket

Gennem dybdegående interviews, kortere samtaler og brugertests har fintechvirksomheden Matter (tidligere Penstable) identificeret en række grundlæggende designprincipper for, hvordan pension bliver engagerende og vedkommende.

”Vores designproces har givet os en større forståelse for vores kundegruppe og guidet udviklingen af vores nye visuelle identitet og digitale platform. Vi har været overraskede over, hvor meget mennesker gør for at leve bæredygtigt i hverdagen.”, siger Niels Fibæk-Jensen, CEO, Matter

Anders Michael Tetens Hoff

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3899
  • Mobil +45 5121 8032
  • E-mail ahof@di.dk
Relateret