Det bruges relativt alt for mange penge på at  udarbejde udbudsmateriale i forhold til mange udbuds størrelse, viser ny analyse. Det ærgrer Dansk Industri.

Colourbox
23.10.18 DIB Nyheder

DI Rådgiverne: Forskning bekræfter spild af penge ved udbudsrunder

Der spildes tid og penge, når rådgivervirksomheder kaster sig ind i en budrunde om især opgaver i det offentlige, konkluderer branchedirektør Henriette Søltoft, DI Rådgiverne på baggrund af ny rapport.

Det koster i gennemsnit over en halv million kroner samlet for tilbudsgiverne at forberede udbudsmateriale for hver gang det offentlige beder rådgivervirksomheder om at give bud på opgaver til en værdi af 1,5 million kroner.

Det viser en ny analyse fra professor Ole Helby Petersen, RUC, der på basis af en rundspørge blandt rådgivervirksomheder har set på transaktionsomkostninger ved salg til det offentlige og private. Konklusionen er i tråd med tidligere pointer fra Ole Helby Petersen.

Ifølge DI Rådgivernes branchedirektør, Henriette Søltoft, er der med den nye analyse ekstra dokumentation for at se kritisk på udbudsrunder især fra det offentlige.

- De samlede transaktionsomkostninger alene for de bydende virksomheder løber i gennemsnit op på en tredjedel af opgavens samlede værdi – altså inden vinderen overhovedet er begyndt at løse opgaven. Det er spild af både energi og penge – især fordi enkle forbedringer kan forbedre situationen, siger hun.

Hver rådgivervirksomhed har i gennemsnit udgifter på 100.000 kr., når de byder på en offentlig opgave til 1,5 mio. kr. 

For indkøberne gælder det om at undgå at invitere flere end højst nødvendigt til at afgive tilbud samt at holde igen med krav til tilbudsmaterialet Henriette Søltoft, Vicedirektør

Nem vej til at få omkostninger ned

Henriette Søltoft fremhæver også et andet eksempel, nemlig et indkøb fra en statslig styrelse af en evalueringsopgave. Styrelsen har således bedt syv virksomheder om tilbud på en opgave til 500.000 kr.

I forhold til Ole Helby Petersens rapport har hver tilbudsgiver brugt 35.000 - 45.000 kr. i udgifter, som samlet løber op på over halvdelen af opgavens værdi.

DI Rådgiverne vurderer tilmed, at den reelle situation faktisk kan være værre endnu, dels fordi rapporten ikke omfatter mindre opgaver under EU’s tærskelværdier, hvor tidligere forskning viste, at omkostningerne er ekstra høje. Dels fordi meget store opgaver, som især arkitektvirksomheder og rådgivende ingeniører har inden for totalentrepriser, heller ikke er omfattet. De høje omkostninger ærgrer DI Rådgiverne.

- Der findes nemme løsninger. For indkøberne gælder det om at undgå at invitere flere end højst nødvendigt til at afgive tilbud samt at holde igen med krav til tilbudsmaterialet. Og politikerne opfordrer vi ganske enkelt til at fastlægge mål for det maksimale omfang af transaktionsomkostninger i offentlige indkøb, siger Henriette Søltoft. 

Henriette Søltoft

Henriette Søltoft

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3654
  • Mobil +45 2088 3919
  • E-mail hes@di.dk

Relateret indhold