Løvens idé-værksted vil erobre Tyskland
LEO Innovation Labs adm. direktør, Kristian Hart-Hansen, vejrer gyldne muligheder i Tyskland, hvor motivationen for at teste og bruge digitale løsninger er høj.
Psoreasis, eksem eller blot et uskadeligt mærke på huden? LEO Innovation Lab har på tre år skabt et digitalt værktøj, der hjælper hudlæger med at finde det rette svar.
Efter Canada, USA og Kina er tiden nu kommet til at slå igennem på Europas største marked – nemlig Tyskland, der giver særlige muligheder takket være landets opbygning af sundhedssektoren. Med adm. direktør Kristian Hart-Hansen i spidsen har LEO Innovation Lab taget de første skridt til noget, han venter, kan blive et stort forretningsområde.
– Det tyske sundhedssystem er bygget op på en særligt interessant måde for os, fordi 93 procent af alle tyskere er medlem i de såkaldte Krankenkassen, der er meget åbne over for ny teknologi og digitale produkter, fortæller direktøren.
Læs også: Danmark nøglepartner i Tyskland
Vi vælger lande med de bedste muligheder for at teste vores produkter af. Den viden bruger vi globalt. Kristian Hart-Hansen, adm. direktør, LEO Innovation Lab
Modsat det danske offentlige sundhedssystem er det tyske system baseret på private sundhedsforsikringer, Krankenkassen, der ifølge Kristian Hart-Hansen er mere motiverede til at være effektive og økonomisk. Viljen til at teste og købe digitale løsninger, der kan give besparelser, er derfor større.
– Med den tyske struktur håber jeg, at landet bliver en signifikant del af vores forretning inden for digital sundhed i løbet af tre til fem år, tilføjer han.
Virksomheden, der blev grundlagt for tre år siden og har omkring 80 medarbejdere, er blandt de førende globalt på dette område. LEO Innovation Lab har blandt andet samarbejdet med 40 tyske læger om at teste og forbedre ”Imagine”, et digitalt værktøj, der med hjælp fra kunstig intelligens genkender hudsygdomme fra billeder taget med smartphone.
LEO Innovation kan ikke stille selve diagnosen, men metoden øger lægernes præcision i deres arbejde. I 91 procent af tilfældene kan Imagine eksempelvis genkende psoreasis.
Giver global gevinst
Et fodfæste i Tyskland styrker også LEO Innovation globalt, pointerer Kristian Hart-Hansen.
– Vi vælger de lande med de bedste muligheder for at teste vores produkt af. Den viden bruger vi globalt, fordi det forbedrer vores mulighed for at hjælpe patienter i alle lande, forklarer han.
LEO Innovations offensiv hviler også på et andet ben, nemlig digitalisering af kliniske test for ny medicin. Det er i dag en meget dyr proces, hvor medicin skal gennem flere faser med test på dyr og mennesker. Kan processer digitaliseres, åbner det for nye forretningsmuligheder. Også her spiller Tyskland en rolle, idet LEO Innovation samarbejder med tyske firmaer, som er specialister i kliniske test.
Nøglen til kommerciel succes skal findes i partnerskaber med de tyske sygekasser, regioner eller delstater. Derfor er Kristian Hart-Hansen og Leo Innovation med i Berlin 20. – 22. november, når Smart Country Convention bliver markedsført.
– Vi håber at få nogle kontakter, vi kan arbejde videre med, når vi mødes med flere hovedaktører på sundhedsområdet, siger Kristian Hart-Hansen.
I gang på nærmarkederne
- 52 ud af 100 eksportkroner tjener danske virksomheder tæt på Danmark. Og det kan blive til endnu mere. Nærmarkederne er lettere tilgængelige og ofte første skridt ud i verden.
- DI Business beskriver land for land muligheder i denne serie. Efter Sverige og Finland er turen kommet til det største marked, Tyskland.
- 20. – 22. november er Dansk Industri medarrangør i Berlin ved messen, Smart Country Convention med fokus på digitale løsninger til den offentlige sektor. Læs mere her: Smart Country Denmark
DI: Gode råd til digital succes i Tyskland
- GÅ IKKE UDEN OM
Tyskland er et globalt og innovativt land. Afsøg mulighederne i markedet, trods rygter om, at de er bagud. Virksomhederne er langt fremme på teknologi, digitalisering og innovation. At den offentlige sektor står over forandringer og digitalisering er en stærk åbning for såvel danske som tyske virksomheder.
- TILPAS DINE VÆRDIBEGREBER
Det handler om at forstå markedet og fjerne parametre som bygger på antagelser om Tyskland. Forstå forskelle mellem danske værdibegreber og begreber, som virkelig kan betyde noget for den tyske kunde. I Tyskland skal du kunne forklare din position i markedet præcist og konkret.
- TILBYD TYSK
Dit marked bliver større, når dit produkt og brugerflade er gennemarbejdet og tilpasset til det tyske sprog. Mange steder er tysk et krav, hvis du leverer løsninger til det offentlige. Det gælder især brugerfladen, manualer m.v.
- UNDERVURDER ALDRIG DATABESKYTTELSE
Mens vi i år har talt om GDPR i hele Europa, så har tyskerne talt om det samme i årtier. Og vi skal fortsat respektere, at tyskere er mest trygge ved, at data i eksempelvis en dansk cloud-løsning fortsat bliver hostet i Tyskland og hos en anerkendt tysk udbyder.
- SAMARBEJD DIG IND PÅ MARKEDET
Den gode forberedelse starter hjemmefra således, at du undgår kedelige og dyre fejltrin på det tyske marked. Du kan med fordel alliere dig med Dansk Industri’s konsulenter og vores netværk i markedet.
- BRUG DI
Kontakt Robert Perz, chefkonsulent i DI på 33773380 eller ropp@di.dk, hvis du vil vide mere om Tyskland.