Køerne blev mindre på E45 mellem Aarhus og Skanderborg, da strækningen blev udvidet, men nu strammer situationen til mellem Vejle og Randers.

DI Business Nyheder

Opråb fra virksomheder: Køerne på E45 vokser markant

Den er helt gal med køerne på motorvejen mellem Vejle og Randers, lyder det fra en lang række østjyske virksomheder. Udvidelse af strækningen fra Randers til Vejle vil give en tidsbesparelse på 100.000 timer, siger DI.

Daglige køer på E45 er ikke et nyt problem, men køerne vokser og har nu nået et uacceptabelt niveau for mange østjyske virksomheder.

- Trængslen stiger hvert år og endda markant. Først og fremmest fordi vi er inde i en vækstfase, hvor der skabes mange nye job. Trængslen betyder tab af konkurrenceevne, og virksomhederne kan ikke få de medarbejdere, de har brug for, for vi vil jo ikke sidde i daglig kø på motorvejen, hvis vi kan undgå det. Også transporten af varer bliver dyrere, fordi det tager længere tid at få varerne frem, fortæller Jan Petersen, som er formand for Business Region Aarhus og borgmester i Norddjurs Kommune.

Han er enig med en lang række østjyske virksomheder i, at der hårdt brug for en udvidelse af E45 mellem Vejle og Randers. Køerne påvirker både den lokale trafik i Østjylland – og transporten videre til både Vestdanmark og Tyskland. Derfor bør strækningen udvides med forbillede i den allerede gennemførte udvidelse af strækningen mellem Aarhus og Skanderborg, mener Jan Petersen.

- Ifølge Vejdirektoratet har udvidelsen af E45 mellem Aarhus S og Skanderborg S givet bilister, der dagligt benytter strækningen i myldretiden en tidsbesparelse, som svarer til et døgn på et år. Så nu mangler vi bare resten af strækningen mellem Vejle og Randers. For ellers flytter vi bare flaskehalsen, understreger han.

Læs også: Pendlere fylder fynske motorveje

Køer skader virksomheder og medarbejdere

En af de virksomheder, som dagligt mærker konsekvenserne af de trange pladsforhold på E45, er transportvirksomheden Danske Fragtmænd , hvor tre ud af fire vogne hver dag oplever at gå i stå pga. køer. Det koster virksomheden ca. 16,5 mio. kr. om året, fortæller Peter B. Jepsen, som er direktør for Public Affairs hos Danske Fragtmænd.

Artiklen fortsætter efter videoerne.

Peter B. Jepsen, direktør for Public Affairs hos Danske Fragtmænd.

Business Region Aarhus

Virksomheden Kamstrup, som bl.a. producerer vand- og varmemålere, oplever først og fremmest flaskehalsen på E45 gennem medarbejderne, hvoraf nogle i høj grad må indrette hverdagen efter køerne. Nogle medarbejdere møder ind kl. 6 om morgenen for at undgå lang ventetid – og det sender bølger ud i organisationen, siger virksomhedens Vice President Human Resources, Michael Stubbe.

Michael Stubbe, Vice President Human Resources hos Terma.

Business Region Aarhus

Hos Terma , som producerer højteknologisk udstyr til bl.a. flyindustrien, er køerne på E45 også et dagligt samtaleemne blandt medarbejderne. De er også et fast punkt på dagsordenen til alle ansættelsessamtaler – og en omstændighed, som godt kan få potentielle medarbejdere til at takke nej, påpeger Kasper Rasmussen, som er Vice President Corporate Communication hos Terma. 

Kasper Rasmussen, Vice President Corporate Communication hos Terma.

Business Region Aarhus

Udvidelse sparer 98.000 timer

Hos Dansk Industri bakker branchedirektør Michael Svane op om det østjyske opråb.

- Køerne på E45 mellem Vejle og Skanderborg har efterhånden nået et niveau, hvor virksomhederne må indregne forsinkelserne som et fast tab på bundlinjen, og en del af de omkostninger ender naturligvis hos kunderne. Det skader virksomhedernes konkurrenceevne – og dermed danske økonomi. Derudover har det væsentlige konsekvenser for de mange medarbejdere, som hver dag spilder dyrebar tid på motorvejen, siger han.

DI anbefaler derfor, at politikerne snarest vedtager en masterplan for infrastrukturen frem mod 2030, og at man snarest muligt afsætter penge til en løsning, som igen kan få trafikken til at glide mellem Vejle og Skanderborg. Udvidelsen af E45 mellem Aarhus S og Skanderborg S vil give en årlig tidsbesparelse på 98.000 timer. En yderligere udvidelse af E45 på strækningen fra Randers til Vejle vil minimum give en tilsvarende tidsbesparelse. 

- En udvidelse af E45 er tvingende nødvendig, også selv om der træffes beslutning om en mulig fast forbindelse over Kattegat samt en ny midtjysk motorvej. Det er dyrt at investere i infrastruktur, men dyrere ikke at gøre det. Og det er E45 et klart bevis på, slutter Michael Svane.

Læs også: DI: Trængsel kan bremse vækst

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk
Relateret