Busser skal i fremtiden være langt mere miljøvenlige, lyder planen fra regeringen. Det får ros af Arriva og DI.

Arkivfoto
DI Business Nyheder

Trafikselskab om klimaplan: Sats på os til grøn omstilling

Trafikselskabet Arriva ser generelt positivt på regeringens klimaplan, der blandt andet fokuserer på mere miljøvenlig offentlig transport. Dansk Industri ser ambitionerne som oplagt løftestang for den grønne omstilling.

Når du i fremtiden stiger ombord på en bus i Danmark, skal det være langt mere miljøvenlige kræfter, der transporterer dig af sted.

Regeringen har tirsdag fremlagt en klimaplan, som blandt andet lægger op til nulemissions-busser og skærpede miljøzoner i byerne.

Danmarks største trafikselskab, Arriva, ser positivt på planerne, der tirsdag blev præsenteret med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i spidsen.

Se regeringens klimaplan her.

Det er derfor vigtigt, at kravet til nulemission ikke betyder mindre kollektiv trafik for passagerne. Nikolaj Wendelboe, adm. direktør, Arriva

Positivt med ambitiøse krav

- Det er meget positivt, at regeringen sætter ambitiøse krav for den kollektive trafik. Arriva er glade for at kunne bidrage til den grønne omstilling af den kollektive trafik, hvilket vi har argumenteret for længe, siger Arrivas adm. direktør, Nikolaj Wendelboe.

Et af regeringens mål er, at alle nye busser fra 2020 skal være CO2-neutrale - og fra 2025 skal alle nye bybusser være såkaldte nulemissions-busser, der for typisk omfatter el-køretøjer.

- Som de senere busudbud viser – senest med Movias buslinje 2A, der konverteres til el-drift fra december 2019, og som Arriva vandt med topmoderne 18 meter-ledbusser på ren el – er el-teknologien klar til at komme på markedet og er et reelt alternativ til den nuværende dieselteknologi, siger Nikolaj Wendelboe.

Læs også: DI: Klimaforandringerne er alvorlige, men vi kan stadig nå at begrænse dem

Skal ikke betyde mindre kollektiv trafik

Han peger dog også på, at el-teknologien er dyrere i indkøb end konventionelle teknologier.

- Det er derfor vigtigt, at kravet til nulemission ikke betyder mindre kollektiv trafik for passagerne. Regeringens egen ekspertgruppe konkluderede i foråret 2018, at presset på vejene i de større danske byer vil stige markant i fremtiden. Den eneste reelle løsning på trængslen er den kollektive trafik, der bør bære langt størstedelen af passagervæksten, siger han.  

Dansk Industri (DI) ser også mange gode tanker på transportområdet i den nye klimaplan.

- Den grønne omstilling i transportsektoren er et ”must”. Vi ser den kollektive trafik som et helt oplagt indsatsområde både i forhold til selve omstillingen, men også for at opnå en hurtig effekt ved at overgå til mere grøn transport med eksempelvis el-busser, siger Michael Svane, branchedirektør, DI Transport.

Læs også: DI: Klimaudspil bringer Danmark i front med grøn transport

Hold busbanerne for sig selv

Et enkelt bump på regeringens nye og mere grønne transportvej er dog både for DI og Arriva, at regeringen lægger op til, at fremtidens miljøvenlige biler skal kunne køre i busbanerne.  

- Det er sympatisk, at regeringen vil sætte mål for konverteringen af privatbilismen, men det bør ikke ske på bekostningen af den kollektive trafik. Det vil være negativt for trængslen og for alle pendlere, siger Nikolaj Wendelboe.

Den holdning er Michael Svane, DI Transport, enig i.

- Trykket på vejene i de større byer vil stige markant i de kommende årtier. Derfor vil det give bedre mening at satse på busbaner, som gavner den kollektive trafik og gør det let at komme frem for busserne, siger han.

Læs også: Arkitekter gør bæredygtighed til forretning

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk
Relateret