Virksomheder løftede flere tusinde øjenbryn
Mange tusinde kunne gå overraskede fra Dansk Industri under Kulturnatten, hvor virksomheder viste, hvordan deres løsninger holder Danmark kørende.
Som solen gik ned fra en skyfri himlen, vrimlede det frem med mennesker i Københavns gader. Den årlige kulturbegivenhed, Kulturnatten i København, sikrede en summende by, mens Dansk Industri (DI) igen i år åbnede dørene for nysgerrige sjæle. Og der var flere løftede øjenbryn blandt gæsterne.
- Vi har oplevet mange nye ting, som vi ikke har set før. Og det har været utroligt interessant, siger Biljana Celebija, der sammen med sin veninde tog til Kulturnatten for at lære noget nyt. Og det kunne hun bestemt bekræfte, at de gjorde efter et besøg hos virksomhederne i DI.
De 4371 mennesker, der kiggede inden for i Industriens Hus, havde mulighed for at bevæge sig rundt blandt 13 vidt forskellige virksomheder, der demonstrerede, hvad de gør bedst. Med stor ivrighed kunne gæsterne styre en metro, tage en virtual reality-tur til rummet, designe smarte høreapparater og meget mere af det, der gør det danske erhvervsliv unikt.
Læs også: Mød lakridsmagere, tag på rumfart og lav lyskunst på DI's facade til Kulturnatten
Virksomhederne fik fuldkommen umiddelbar og fordomsfri kommentarer på det, de leverer i hverdagen Marion Hannerup, Kommunikationsdirektør
God respons til virksomhederne
Det var ikke kun deltagerne, der fik én på opleveren. Det samme gjorde virksomhederne. En af dem var den blot to år gamle rådgivningsvirksomhed inden for virtual reality, Virsabi, som fik masser af opmærksomhed og god respons.
- Mange besøgende har været enormt begejstrede for vores teknologi. Hver gang de har prøvet vores virtual reality-briller, fortæller de en historie, om hvad de oplever. Og det tager vi til os, siger Michael Harboe, CEO i Virsabi.
Samme begejstring og gode reaktion nød de 10 andre virksomheder godt af i løbet af den travle aften.
- Jeg tror, det giver værdi for virksomhederne at komme i meget direkte interaktion med masser af mennesker, der siger lige, hvad de tænker og spørger om, hvad der falder dem ind. På den måde får de fuldkommen umiddelbare og fordomsfrie kommentarer på det, de leverer i hverdagen, siger Marion Hannerup, kommunikationsdirektør i DI.
Og det kan de bruge til at videreudvikle deres produkter, men de kan også gå stolte hjem, for der var mange imponerede gæster i nattens løb, påpeger kommunikationsdirektøren.
Læs også: Nøgletal: Fire år med fremgang i investeringerne over grænsen kan løfte vores produktivitet
Fokus på lærlinge
Et nyt element til Kulturnatten var Lærlingezonen hos DI. Fire virksomheder stillede klar med deres lærlinge i den nyoprettede zone, hvor Kulturnattens deltagere kunne spørge ind til erhvervsuddannelser og de muligheder for spændende jobs, som det åbner op for hos virksomhederne efterfølgende.
- Danske virksomheder sukker efter flere faglærte. Der er alt for få unge, der i dag vælger en erhvervsuddannelse. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne får sendt deres dygtige lærlinge afsted for at tale med omverdenen. Lærlingene selv er den bedste reklame for de mange potentialer, der er i en erhvervsuddannelse. Så det var godt, at de fremviste deres kunnen på Kulturnatten, hvor også mange forældre kommer på visit, siger Marion Hannerup.
Virksom-heder til kultur-natten
Samt en udstilling om fødevarer af: Danish Crown, Carlsbergs, Chr. Hansen og Arla.