Samlet ventes der vækst i eksporten til Tyskland i 2019 - men virksomhederne forudser at betingelserne bliver vanskeligere.

Skyfish
01.11.18 DIB Nyheder

Analyse: Virksomheders tro på eksportvækst til Tyskland skrumper

2019 bliver mere udfordrende på det største eksportmarked.  Virksomhedernes tro på salgsvækst i Tyskland skrumper, viser analyse fra Dansk-Tysk Handelskammer

Tyskland er Danmarks største eksportmarked, men det går tilbage for optimismen blandt danske virksomhedet med salg syd for grænsen.  

En ny rundspørge fra Dansk-Tysk Handelskammer viser således, at tilliden til vokse er på retur. Halvdelen af de 345 adspurgte virksomheder tror på, at de kan øge salget i 2019, hvilket et fald på 10 procentpoint fra året før. Andre 10 pct. forventer et fald i salget næste år.

Trods tilbagegangen blandt nogle af de adspurgte, forventer handelskammerets adm. direktør Reiner Perau, at den samlede eksport til Tyskland vil stige.

- Der er stadig overvejende optimisme hos de danske virksomheder. Og de har unikke kompetencer, et godt image samt høj kvalitet og fleksibilitet, hvilket gør dem til vellidte samarbejdspartnere for tyske virksomheder, siger han. 

Læs også: Tyskland giver Danmark digital nøglerolle

I de sydlige Bundeslænder bor væsentligt flere mennesker og velstanden er højere, så det er et lukrativt marked som vi bør prøve at få bedre fat i Allan Sørensen, Cheføkonom

Eksportvækst på 2-3 pct. i 2019

Samlet forventer Reiner Perau derfor en eksportvækst på 2-3 pct. i 2019, svarende til samme stigningstakt som i år. Vareeksporten til Tyskland var i 2017 på 102 mia. kr. Og i de første otte måneder af 2018 var eksporten vokset til 71 mia. kr. mod 66 mia. kr. i samme periode sidste år.

Chefanalytiker i Dansk Industri, Allan Sørensen, ser også vækstmuligheder.

- Tyskland er Danmarks absolut største eksportmarked. Selv om væksten forventes at aftage lidt i Tyskland, så er det stadig et marked i vækst og vi bør kunne øge eksporten til Tyskland i de kommende år, siger han.

 Allan Sørensen tilføjer, at mange danske virksomheder desværre ikke sælger til udlandet, og med de erfaringer vi har fra Tyskland og Skandinavien, er Tyskland et oplagt sted at starte sin eksport. Den eksport vi har i dag er skævt fordelt.

Eksport øges til Sydtyskland

-  Vi har rigtig godt fat i Nordtyskland, men vores markedsandel i Sydtyskland er betydeligt lavere. I de sydlige Bundeslænder bor væsentligt flere mennesker og velstanden er højere, så det er et lukrativt marked som vi bør prøve at få bedre fat i, siger Allan Sørensen.

Dansk-Tysk Handelskammer ser overordnet eksportpotentiale i hele Tyskland i de kommende år. Nordtysk er fortsat det primære marked, om end det ifølge organisationens analyse går tilbage. Sydtyskland har samtidig fået en større rolle end midttyskland.

De 345 adspurgte virksomheder ranglister også succesparametre i Tyskland. Kvalitet er det vigtigste, derefter følger forretningspartnere, pris, fleksibiltet og tilpasning. Tysk sprog har også betydning, hvorimod mærkatet ”Made in Denmark” ikke er en succesfaktor.

Læs også: Løvens idé-værksted vil erobre Tyskland

Allan Sørensen

Allan Sørensen

Cheføkonom

  • Direkte +45 3377 3912
  • Mobil +45 2990 6323
  • E-mail als@di.dk

Relateret indhold