”Det er ikke filantropi – det er penge”
Sådan siger Jakob Thøisen, CEO i Palsgaard A/S. Bæredygtighed er ikke begrænset til CSR. Det er en global megatrend med et markedspotentiale på et svimlende antal billioner kroner.
Det globale marked for bæredygtige løsninger stiger stødt i takt med en større efterspørgsel fra forbrugere. FN’s Verdensmål baner vejen for at virksomhederne kan skabe forretning på området.
Det kan mærkes hos leverandør af specialingredienser til fødevareindustrien Palsgaard A/S.
– Vi oplever en markant øget efterspørgsel på bæredygtige løsninger. Derfor satser vi på produkter, der rammer den udvikling. Og det er ikke filantropi. Det er penge, siger Jakob Thøisen, CEO i Palsgaard.
Markedsudviklingen mod bæredygtighed har givet pote for Palsgaard, der i forvejen har CSR i deres DNA. Det har ledt til innovation på områder, der har gjort dem konkurrencedygtige på nye og voksende markeder.
Palsgaards løsninger er eksempelvis bæredygtige emulgatorer til fødevarer, som giver en længere holdbarhed. Og det er efterspurgt på de afrikanske markeder, hvor transporttiden er lang, og fødevarers korte holdbarhed er et problem.
– Hvis ikke vi havde satset på bæredygtighed, havde vi ikke nødvendigvis fået øjnene op for nogle af vores innovative løsninger, siger Jakob Thøisen.
Billioner i bæredygtighed
Palsgaard har udvalgt 6 af FN’s 17 Verdensmål, som de har indarbejdet i deres forretningsstrategi. Og det giver god mening, for på den lange bane er der mange penge at hente der.
Vi oplever en megatrend, hvor efterspørgslen globalt drejes mod bæredygtighed. Jacob Kjeldsen, chef for DI International Business Development
Panelet ”Business & Sustainable Development Commission”, der blev skabt i forbindelse med verdensmålene, og som blandt andet talte CEO i Grundfos Mads Nipper samt flere virksomheder, NGO’er, universiteter og statsorganer fra hele verden, har undersøgt FN’s Verdensmåls markedspotentiale inden 2030. De vurderede, at der er et globalt markedspotentiale på 77 bio. kr.
Derfor er der god grund til at bevæge sig mod bæredygtighed, mener Jacob Kjeldsen, chef for international virksomhedsrådgivning i Dansk Industri (DI).
– Vi er ikke blinde for, at det kan komme til at gøre ondt i økonomien under omstillingen til bæredygtighed. Men vi oplever en megatrend, hvor efterspørgslen globalt drejes mod bæredygtighed. Det skal virksomhederne være klar over for at byde ind på det kæmpe markedspotentiale – ellers risikerer de at miste forretningsmuligheder på den lange bane, siger han.
Fælles sprog
På længere sigt er FN’s Verdensmål en måde at arbejde mere innovativt og skabe en konkurrencefordel i smarte løsninger. Mens de på kortere sigt skaber et globalt sprog – og det er det primære formål for virksomheder under omstillingen til bæredygtighed.
– Det er vigtigt at understrege, at kernen i den globale trend er bæredygtighed. Og verdensmålene er et glimrende værktøj til at kommunikere med, siger Jacob Kjeldsen.
Palsgaard deler den opfattelse, at det giver et kommunikationsværktøj og nogle retningslinjer for deres forretningsstrategi. Men fokus er bæredygtighed.
– Vi arbejder med bæredygtighed, med at gøre alle vores fabrikker CO2-neutrale inden 2020 og med socialt ansvar. Verdensmålene er et kvalitetsstempel på de indsatser, som indgår i vores forretningsstrategi, og det betyder meget for de partnere, vi arbejder med, siger Jakob Thøisen.
På arbejde med stolthed
Der er penge i bæredygtighed, og det er en konkret mulighed med verdensmålene som fælles sprog. Men på hjemmefronten er der en sidste fordel, der er nævneværdig.
– Især yngre generationer søger mening i deres arbejde. Ligesom de køber mere bæredygtigt, vil de også arbejde mere bæredygtigt. Derfor er det vigtigt at inkludere i forretningsstrategien, så man kan være konkurrencedygtig i tiltrækningen og fastholdelse af medarbejdere, siger Dansk Industris Jacob Kjeldsen.
Fakta
Sådan omstiller din virksomhed til bæredygtighed
Sæt en ambitiøs vision for, hvordan du og din virksomhed forestiller jer, at en bæredygtig verden ser ud i 2030.
Lav en forretningsmodel med konkrete initiativer. Hvad kan I gøre for at løfte den vision?
Udvælg to eller tre af verdensmålene. Find de delmål, der passer til, hvad I vil opnå. Målene er et glimrende kommunikationsværktøj.
Sørg for, at alle medarbejdere ved, hvad verdensmålene er, og hvilke I arbejder med. God intern kommunikation spreder sig ofte til forretningspartnere, m.fl.
Læs mere: sdgforretning.dk
Kilde: DI