Nye ovne fra Hounö kan dele opskrifter fra en enhed til en anden, give besked hvis de er ved at gå i stykker og trænger til service og registrere forbruget af strøm, vand med mere.

Foto: Hounö
DI Business Nyheder

Digitaliserede ovne skæpper i købernes kasse

Connectede ovne til professionelle køkkener og restauranter skæpper i kassen hos både producenten og køberen og giver Hounö adgang til helt nye markeder. Digitalisering i alle led er fremtiden, men alligevel er især mindre virksomheder tilbageholdende med at tage flere nye digitale redskaber i brug, viser ny analyse fra Dansk Industri.

I slutningen af 2014 gennemførte virksomheden Hounö, der laver Combi og Bake off ovne til professionelle køkkener, en undersøgelse af megatrends. Den gjorde det klart, at virksomhedens kerneforretning var udfordret af, at det ikke længere var nok at have markedsføringsfokus på forhandlere af ovnene. I stedet skulle markedsføringen ramme slutbrugerne.

- Derfor satte vi i januar 2015 gang i en åben udviklingsproces sammen med vores største kunder og bureauet DesignPeople, der kortlagde slutbrugernes behov og ”pain points”. Samme efterår havde vi en prototype klar, der også tog hensyn til to andre megatrends, hvor den ene handlede om, at det fysiske produkt bliver mindre vigtigt end softwaren, og den anden handlede om ”internet of things”, siger adm. direktør Morten Ammentorp Nielsen, Hounö.

Læs også: Nøgletal: Digitalisering forandrer danskernes arbejdsliv

Artiklen fortsætter under videoen

Find partnere og søg hjælp til digitalisering lyder rådet fra både Hounö og Lars Frelle-Petersen, digital direktør i DI.

Marie Victoria Nedergaard
Vi er gået ind i det med en vis grad af risikovillighed, og vi holder selvfølgelig hele tiden øje med, om det giver resultater, der står mål med risikoen Adm. direktør Morten Ammentorp Nielsen, Hounö

Kontante fordele for kunderne øger markedet

Det nye produkt, der går under navnet Let’s Cook, giver slutbrugerne en række kontante fordele. Fx kan ovnen selv give besked til serviceleverandøren om, hvis den er ved at gå i stykker, og hvad der skal skiftes. Desuden registrerer den forbrugsdata for fx strøm- og vandforbrug og lægger det online.

- Især hvis slutkunden er en kæde, er det interessant for dem at kunne samkøre data fra forskellige lokationer og bruge data til optimering på tværs. Desuden kan produktet dele opskrifter, og især denne feature har givet os en mulig adgang til fx store amerikanske restaurantkæder, hvor opskriftsfornyelse er en omkostningstung affære, siger Morten Ammentorp.

Læs også: Østjysk it-komet digitaliserer Danmark

Fordel af firstmover effekt

Hounö kan prale af at være en af de første virksomheder, der har givet professionelle køkkenprodukterne nye digitale funktionaliteter. Derfor forventer Morten Ammentorp også, at en ”firstmover effekt” vil afspejle sig i virksomhedens resultater.

- Hvis vi ikke gør det, er der andre der gør, og så mister vi kunder. Vi er gået ind i det med en vis grad af risikovillighed, og vi holder selvfølgelig hele tiden øje med, om det giver resultater, der står mål med risikoen, siger direktøren.

- Især mulighederne på det amerikanske marked forventer vi, vil øge vores salg i de kommende år, siger Morten Ammentorp.

Læs også: Nøgletal: Amerikanske væksttal er godt nyt for dansk eksport

Andre tøver med digitalisering

Hounö er dermed blandt de mindre virksomheder, der benytter sig af nye digitale værktøjer. Det er der mange andre virksomheder, der også er, men spredningen er stor. Nogle virksomheder er gået all in på digitalisering, mens en del slet ikke er begyndt, viser en ny analyse fra Dansk Industri (DI).

Ifølge analysen bruger mere end halvdelen af virksomheder med færre end 100 medarbejdere enten slet ikke eller kun en enkelt af nye digitale redskaber som big data, robotteknologi, internet of things eller virtual reality.

- Det er bekymrende både for de enkelte virksomheders konkurrenceevne men også for Danmarks konkurrenceevne globalt. De nye metoder bliver helt afgørende for virksomheders vækst muligheder i de kommende årtier, og derfor er det min klare anbefaling, at virksomheder sætter gang i en proces, der kan vise, hvor potentialet i digitalisering ligger for hver enkelt, siger digital direktør Lars Frelle-Petersen, DI.

Læs analysen: Kun få virksomheder anvender mange nye teknologier

Digitale frontløbere mangler medarbejdere

Analysen viser samtidig, at de virksomheder, der er godt i gang med ny teknologi, i høj grad ser mangel på kvalificerede medarbejdere som en barriere for udviklingen.

- Det er vel nok den største enkeltstående barriere, og det skal vi have hele Danmark til at hjælpe med at løse. Digitalisering skal på dagsordenen fra skolebænk til pensionering og helst også på begge sider af de to skel, siger Lars Frelle-Petersen og fortsætter:

- Vi skal hjælpe virksomheder med at tiltrække udlændinge med it-kompetencer, blandt andet mulighederne for at fastholde de internationale studerende, og vigtigst, så skal vi have tændt ilden hos de studerende på alle uddannelsesretninger til at tænke digitalt og anvende teknologi inden for deres fagområde. Især er det afgørende, at flere kvinder får lyst til at arbejde med digitalisering. Der er en kæmpe talentmasse, vi går glip af, når kvinderne fravælger it, og det er vi nødt til at gøre noget ved, siger direktøren.

Læs også: Video: Techgiganter byder piger op til dans Øksnehallen

Lars Frelle-Petersen

Direktør

  • Direkte +45 3377 3606
  • Mobil +45 4097 4462
  • E-mail lfp@di.dk
Relateret