Fremtidsforsker Birthe Linddal giver sit bud på fremtidens forbruger, der vil hjælpe med at redde verden gennem madindkøb.

Sarah Stendorf Meier
DI Business Nyheder

Fremtidsforsker: ”Det har aldrig været nemmere at tjene penge på fødevarer”

”Moderne” forbrugeres følelsesbestemte krav og ønsker til fødevarer giver branchen de bedste betingelser for at tjene penge nogensinde, lød budskabet fra fremtidsforsker Birthe Linddal, da DI Fødevarer holdt årsdag.

”Mad med mening” var overskriften, da DI Fødevarer torsdag holdt årsdag. Formand Søren Brinck, der til daglig er CEO i Carlsberg Danmark, gav i sin velkomst et eksempel på, at mad, der giver mening og forbedrer verden, har et stort publikum.

- Vi har for nylig lanceret vores nye forpakningsløsning, der betyder, at vi kan spare meget store mængder plast. Den nyhed er nu blevet set af 1,3 milliarder mennesker. Det siger noget om, hvor stor interessen er, sagde Søren Brinck.

Han påpegede samtidig, at det ikke er nok, at fødevaren giver mening i indpakningen. Indholdet skal også svare til forbrugernes forventninger.

- Fødevarer skal opfylde de tre s’er: smag, sundhed og ”sustainability” eller ”bæredygtighed, som det hedder på dansk, sagde Søren Brinck.

Læs også: Mad med mening skal lokke unge til fødevarevirksomhederne

Artiklen fortsætter under videoen

Søren Brinck, CEO i Carlsberg Danmark og formand for DI Fødevarer fortæller ved DI Fødevarers årsdag "Mad med mening" om forbrugernes krav til fødevarer

Sarah Stendorf Meier
Hvem havde for ti år siden troet på, at folk var villige til at betale 40 kr. for en øl i supermarkedet? Og Claus Meyer – ham var der heller ikke mange, der troede på. Men nu griner han hele vejen ned til banken, Birte Linddal, fremtidsforsker

Moderne forbrugere flytter markedet

Den pointe blev understreget af fremtidsforsker Birthe Lindahl, der kom på scenen for at give sit bud på fremtidens mad i 2029. Hun understregede i sit oplæg, a hun tog udgangspunkt i ”den moderne forbruger”, der langt fra udgør hovedparten af forbrugerne, men som er med til at flytte markedet.

- Den moderne forbruger har overbevisninger og værdier, der ligger til grund for noget af deres indkøb. Det handler blandt andet om, at mad skal være med til at gøre verden til et bedre sted. Deres overbevisninger er ikke nødvendigvis faktabaserede. Til gengæld er forbrugerne ofte villige til at betale en merpris for at få den opfyldt, sagde Birthe Linddal.

Hun mener, at dette er med til at give fødevarebranchen det bedst mulige udgangspunkt for at tjene penge.

- For den moderne forbruger er maden ofte ikke længere et basalt behov. Det er er ofte et lystbetonet behov og noget, der skal udgøre en oplevelse. I den kategori er prisen ikke længere så afgørende. Bare tænk på mikrobryggerierne. Hvem havde for ti år siden troet på, at folk var villige til at betale 40 kr. for en øl i supermarkedet? Og Claus Meyer – ham var der heller ikke mange, der troede på. Men nu griner han hele vejen ned til banken, sagde Birthe Linddal.

Læs også: Arla: Danske gastronomiske stjerneskud rammer også trætoppene

 

Timothy Henry Co-CEO i Bridge Partnership og co-founder af Conscious Capitalism fortæller om, hvorfor virksomheder skal bedrive "bevidst kapitalisme".

Sarah Stendorf Meier

Leif Nielsen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3015
  • Mobil +45 2724 5638
  • E-mail leni@di.dk
Relateret