HKH Kronprins Frederik nærstuderer kokkereringen under eksportfremstød til Italien i den forgangne uge

09.11.18 DIB Nyheder

Italien er perfekt match for rødstribede produkter

36 danske virksomheder var denne uge på eksportfremstød i Italien, som på mange områder er et perfekt match for rødstribede produkter og ekspertise. På fødevareområdet ser blandt andre Danish Crown og Chr. Hansen stort potentiale.

Et godt dansk stykke svinekød kan meget vel havne som en italiensk delikatesse-skinke i supermarkedets køledisk i Italien, Danmark eller USA. Og smagen for langtidsholdbare mælkeprodukter med højt proteinindhold er ikke bare os nordboer, der har taget til sig.

I Italien er ”danese”-mærket i stigende grad et stempel på produkter og tjenester, der importeres fra nord. Blandt andet fødevarer, hvor Danish Crown og Chr. Hansen har Italien blandt de lande, som skaber mest afsætning.

- Vi har eksporteret kød til Italien siden 1980’erne i frosset tilstand, men er i dag gået over til hovedsageligt frisk kød af højere kvalitet end tidligere. Det skyldes, at de italienske forbrugere har fået øjnene op for den høje danske fødevarekvalitet, og at forbrugerne i dag har mere fokus på høj kvalitet, siger Peter Snedker, direktør for Danish Crown Italien. 

Læs også: Nøgletal: Vækst i udlandet smitter ikke af på dansk eksport

Vi køber meget dansk kød, for vi ved, at de danske produkter har en høj standard. Annalisa Sassi, adm. direktør, Casale

Italienere vil have dansk kvalitet

Danish Crown var tirsdag til torsdag med på eksportfremstød i den italienske hovedstad, Rom, med 35 øvrige danske virksomheder. Anført af DKH Kronprinsparret og med besøg fra over 100 italienske virksomheder.

I 2017 importerede Italien for over 24 milliarder kroner danske varer og tjenester, og fødevareområdet stod for omkring 5 milliarder af disse. Ifølge Danish Crown stod deres eksport af grise- og oksekød til Italien for cirka 1,5 milliarder kroner.

På mange italienske restauranter havner både dansk ost og kød på menukortet med det danske islæt som specifikt brand. Et af de nye markeder for Danish Crown i blandt andet Italien er kød fra grise, der ikke har fået antibiotika.

- Det er et nyt marked, som vi kan se, at blandt andet Italien efterspørger, siger Peter Snedker.

Læs også: Vegetariske døtre i fokus på kødkonference

Italiensk skinke fra Danmark havner i USA

En af køberne af kødet fra Danish Crown er Casale, som producerer parmaskinker – og en lignende variant, men bare med dansk kød, hvor ”parma” dog ikke må bruges på grund, da det ifølge lovgivningen kun må påklistres italiensk kød.

- Vi køber meget dansk kød, for vi ved, at de danske produkter har en høj standard, siger Annalisa Sassi, adm. direktør i Casale, som også har fået interesse for anti-antibiotika-produkterne.

- Produkterne åbner op for et nyt marked for os både i Italien og udlandet, som vi også eksporterer meget til. Blandt andet i USA, som står for 20 procent af vores eksport, og hvor meget af det danske kød ender, siger hun.

Læs også: Op-op-op: Ti år med fremgang for sundhedsindustrien

Nordisk mejeri-hit rykker nordpå

Længere nede på de italienske afkølede supermarkedshylder findes også andre produkter, der er et nyt syn for mange italienere.

Andelen af nye produkter, der fremhæver at have lavt sukker- og højt proteinindhold, er i 2018 steget med hele 76 procent i Italien ifølge analysefirmaet Euromonitor. Det er for eksempel græsk yoghurt og skyr, som i flere år har hittet i de nordiske lande. Det betyder øget forretning for Chr. Hansen, der leverer ingredienser til blandt andet de nye produkter på de italienske hylder. 

- Italien er et vigtigt marked for os – og blandt vores 10. største eksportmarked. Italienerne har en dyb kærlighed for god mad af høj kvalitet. Der kan vi med vores enzymer og bakterier være med til at skabe produkter, der – uden e-numre og kunstige tilsætningsstoffer – sikrer den høje kvalitet i endnu højere grad, siger Jacob Vishof Paulsen, der er Executive Vice President, Global Sales, i Chr. Hansen.

Læs også: Ny opgørelse: Lettere, billigere og bedre at drive virksomhed i Danmark

Mindre madspild på italiensk

Et af Chr. Hansens fokusområder er at mindske madspil. I EU ender 17 procent af al yoghurt i skraldespanden. Mælkesyrebakterier fra Chr. Hansen kan give længere holdbarhed. Blandt andet i de italienske køleskabe.

- Vi har tydeligt her på eksportfremstødet i Rom kunne mærke en interesse for at mindske madspildet. Udover at madspild er noget forbrugere i stigende grad bekymrer sig om, så gavner et mindsket madspild både producenterne og miljøet, siger Jacob Vishof Paulsen, som konkret mærkede interesse fra de italienske myndigheders centrale indkøbsorganisation, Consip.

- Det er altid dejligt at mærke interessen, og sådan et eksportfremstød er med til at øge mulighederne for mere samarbejde, siger Jacob Vishof Paulsen.

Læs også: Podcast: Med maven fuld af data

Potentiale for mere eksport

Tine Roed, direktør i Dansk Industri (DI), som også var med i Rom, er glad for de positive toner fra deltagerne på turen. En tur, som også omfattede virksomheder og fokus inden for sundhed og grønne energiløsninger.

- Italien er et land, som på mange områder matcher det, vi kan levere fra Danmark. Og vi kan se på tallene, at der er potentiale for mere eksport. Og det går også den rigtige vej, for vores eksport er stigende. Det, håber vi, at besøget kan sætte endnu mere skub på, siger Tine Roed og fortsætter:

- Min fornemmelse er, at de danske virksomheder har fået meget ud af turen til Rom. Der har været masser af møder, snakke og forhåbentligt også konkrete nye aftaler og udbygning af samarbejder, siger hun.

Læs også: Hurtige fisk fra Grønland og Sydpolen bliver belønnet med initiativpris

Fakta om eksportfremstødet i Italien

- HKH Kronprinsen og HKH Kronprinsessen og 36 virksomheder deltog under overskriften ”Italy – We Think Business” i eksportfremstød med fokus på løsninger inden for sundhed, vand- og energi, urbanisering samt bæredygtig fødevareproduktion.
- Samlet dansk eksport (varer og tjenester) til Italien i 2017: 24,5 mia. kr.
- Italien er Danmarks 10. største eksportmarked
- Danmark eksporterede i 2017 for ca. 2,6 mia. kr. medicin og farmaceutiske produkter til Italien. Det er en fordobling på 10 år.

Kilde: DI

Niels Petersen
Skrevet af:

Niels Petersen