Det er kun et spørgsmål om tid, før de kinesiske virksomheder udgør stor international konkurrence, siger senior vice-president i Kamstrup A/S, Knud Bonde.

Foto: Rasmus Emil Gravesen
DI Business Nyheder

Konkurrence fra Kina presser danske virksomheder

Efter mange år på det kinesiske marked er Kamstrup A/S og FLSmidth begyndt at mærke stor konkurrence fra Kinas egne virksomheder på innovative løsninger – alligevel stiger eksporten til landet.

Væksten i Kina kører som bekendt for fuld damp. Men nu begynder den enorme vækst at omsætte sig til en moderne fremstillingsindustri, der satser stort på forskning, udvikling og digitalisering. Og bevæger sig væk fra billig produktion.

Det skaber et stigende pres på de udenlandske virksomheder - herunder danske virksomheder der leverer bæredygtige og digitale løsninger. Selv om dansk eksport til Kina stadig stiger og er næsten tredoblet siden 2005.

En af de virksomheder, der mærker den stigende konkurrence samtidigt med positive eksporttal til landet, er Kamstrup. Virksomheden har været på det kinesiske marked inden for varmemåling i 19 år og har dermed fulgt udviklingen af kinesisk konkurrencedygtighed på teknologisk avancerede områder.

- Kina rykker meget hurtigt på især digitalisering. Og det giver selvfølgelig en stigende konkurrence på det kinesiske marked. Kina er ikke længere kun superbruger af digital teknologi, landet er også begyndt at blive rigtig dygtig til at udvikle den digitale teknologi, siger Knud Bonde, senior vice-president i Kamstrup A/S.

Læs også: Kina svarer Trump med milliardaftaler

Det er kun et spørgsmål om tid, før de kinesiske virksomheder vil presse virksomhederne uden for det kinesiske marked Knud Bonde, senior vice-president, Kamstrup

Kina vil dække egne behov

Kamstrup er ikke de eneste, der mærker det stigende pres.

I en rapport fra Akademiet for Tekniske Videnskaber (ATV) fremgår det, at Kina vil komme til at udfordre Danmark og andre vestlige lande ved at satse massivt på disruptive teknologier. Det konstateres af 26 danske teknologiledere i rapporten.

Kamstrups senior vice-president giver som eksempel, at kinesiske virksomheder er begyndt at interessere sig for digitale løsninger inden for vandforsyning. Store dele af kinesisk vand forbruges i de i større byer, og meget af det vand bliver transporteret fra de nordlige regioner i landet ind mod byerne. Derfor satser landets vandforsyninger nu på smarte løsninger for at minimere vandforbruget.

- Det åbner på den ene side op for, at Kamstrup kan levere intelligente vandmålere til Kina. Men samtidig betyder det, at konkurrence fra kinesiske virksomheder intensiveres. Kina poster mange penge i udviklingen af sådanne løsninger, så de kan sidde på markedet med egne virksomheder, siger Knud Bonde.

Læs også: Kinas præsident vil kæmpe mod kopierne

Kun et spørgsmål om tid før Kina presser internationalt

De løsninger, Kina udvikler i processen, vil i fremtiden skabe et nyt konkurrencebillede i udlandet, vurderer Knud Bonde.

- Det er kun et spørgsmål om tid, før de kinesiske virksomheder vil presse virksomhederne uden for det kinesiske marked.

Samme billede af øget konkurrence genkendes af FLSmidth, der forklarer, at for 20 år siden var der nærmest ingen konkurrence for FLSmidths cement- og mineralløsninger, hvor de i dag mærker en betydeligt stigende konkurrence fra den kinesiske industri og kinesiske virksomheder.

- Vi er selvfølgelig opmærksom på den stigende konkurrence, men det gør jo blot, at vi skal arbejder hårdere og smartere. Det gør vi eksempelvis inden for bæredygtighed, hvor målet er at nå i front som den førende leverandør af løsninger til mining- og cementindustrier. Vi øger også fokus på digitalisering, hvilket fint hænger sammen med bæredygtighed, siger Mingfang Cai, der er FLSmidths udsendte repræsentant ved den nye gigantmesse CIIE, der løb af stablen i Shanghai i den forgangne uge.

Læs også: Vækst i udlandet smitter ikke af på dansk eksport

Svaret ligger i partnerskaber

Mingfang Cai vurderer dog, at svaret på de kinesiske virksomheders stigende konkurrencedygtighed i høj grad ligger i at være imødekommende over for de kinesiske virksomheder.

- Vi skal skabe win-win situationer i Kina, hvor vi indgår samarbejde og partnerskaber med kinesiske virksomheder og vækster sammen. Det har vi mange gode eksempler på i nyere tid i FLSmidth. Sådan er fremtiden for drift i Kina, og de kinesiske virksomheder har bestemt interesse i samarbejde og partnerskaber, siger Mingfang Cai.

Læs også: 805.000 danske job afhænger nu af eksport

Rasmus Emil Gravesen
Skrevet af:

Rasmus Emil Gravesen

Jens Holst-Nielsen

Markedschef

  • Direkte +45 3377 3017
  • Mobil +45 2060 6986
  • E-mail jhn@di.dk
Relateret