For at rykke godt ind på det kinesiske marked, skal man gøre sig selv kendt over for turisterne i Danmark - turisterne vil nemlig ofte have det med hjem, de finder på deres rejse.

Foto: Rasmus Emil Gravesen
DI Business Nyheder

Succes i Kina? Start med turisterne

En hurtigtvoksende og rejseglad kinesisk middelklasse skaber stor efterspørgsel på importvarer i Kina. Ram det marked ved at skabe et brand for kinesiske turister i Danmark, lyder rådet fra småkagevirksomhed, der for nyligt har underskrevet flere millionaftaler med e-handelsgiganter i Kina.

Det kan måske virke absurd at støde på en småkagedåse med dansk mærkat ved siden af en pose tørret tang i en lille kiosk i Kina. Men forklaringen er ganske simpel: Kineserne har fået smag for de danske småkager.

Grunden til at de har det hænger tæt sammen med en stigende middelklasse og en rejselysten befolkning. Middelklassen i Kina er i dag den største i verden, og siden år 2000 er antallet af kinesiske turister, der rejser udenlandsk, tidoblet - fra 10,5 millioner i 2000 til anslået 142,7 millioner i 2017.

- Den kinesiske middelklasse vokser eksplosivt, og de rejser alle sammen i hvert fald én gang om året. Det, de finder på deres rejse, er jo ofte noget, de også vil have med hjem for at vise, at de har været i landet. Så vi har gjort os synlige for turisterne, og det har smittet godt af på vores salg i Kina, siger Erik Bresling, CEO i småkagevirksomheden Danisa.

Småkagevirksomheden har for nyligt underskrevet flere millionaftaler med e-handelsgiganter i Kina. Den største aftale var på 330 millioner kroner over tre år med e-handelsportalen JD.com.

Læs også: Konkurrence fra Kina presser danske virksomheder

Virksomheder og myndigheder skal blive bedre til vise danske produkter de rigtige steder for kineserne - og være bedre til at have oversættelser på kinesisk. Lili Zhang, dansk-kinesisk markedsføringskonsulent

Sats på turisterne

Erik Breslings klare råd til virksomheder, der vil have succes i Kina er at skabe en efterspørgsel ved at gå efter turisterne i Danmark, før man bevæger sig ind på det enormt konkurrenceprægede marked i Kina.

- Kigger man på de topmærker, som kineserne køber på deres online handelsportaler, så er det europæiske brands, som kinesiske turister ofte møder på deres rejser til Europa. Det er altså efterspørgsel på de lækre produkter, turisterne møder på deres rejser, siger Erik Bresling.

Hans metode er at placere produkterne strategisk på udvalgte steder i Danmark, hvor turisterne ofte kommer. Og så laver han forskellige designs på dåserne, som kun kan fås i Danmark for på den måde at hæve efterspørgslen fra turisterne.

Læs også: Design batter på bundlinjen

Danmark skal være mere synlig for kinesiske turister

Kinesiskfødte Lili Zhang er helt enig i, at man skal gå efter turisterne for at sikre sig en god indtræden på det kinesiske marked.

Lili Zhang har brugt mange år som konsulent i Danmark på at danne bro mellem den kinesiske forbruger og den danske producent. I flere virksomheder – senest sin egen S.E Communication - har hun fået indblik i, hvad det er den kinesiske forbruger efterspørger.

- Man skal være synlig for de kinesiske turister og især lægge vægt på det, som Danmark er rigtig god til. Kinesere har en meget stringent familiestruktur, hvor alt planlægges. Derfor er de meget optagede af Danmarks afslappede hygge-koncept, siger Lili Zhang.

På det danske marked har virksomheder en mulighed for effektivt at optimere, teste og tilpasse sine produktembalage og brugsanvisning i små oplag for at sikre sig den bedste salgsformel i Kina, påpeger Lili Zhang.

Men indtil videre er det en forbigået mulighed for Danmark at satse på de kinesiske turister, mener Lili Zhang.

- Der bliver ikke gjort nok. Virksomheder og myndigheder skal blive bedre til vise danske produkter de rigtige steder for kineserne og være bedre til at have oversættelser på kinesisk. Der klarer Danmark sig simpelthen for dårligt i forhold til Sverige og Norge, der har luret, at de skal oversætte produktbeskrivelser de steder, hvor turisterne kommer, siger Lili Zhang.

Læs også: Kinas præsident vil kæmpe mod kopierne

Flere og flere kinesiske turister

Strategien om at satse på de kinesiske turister giver god mening – også for virksomheder uden for turisterhvervet, påpeger Dansk Industris sekretariatsleder for turisme, Sune K. Jensen. De turister fra Kina, der besøger Danmark, hører nemlig generelt til den øvre middelklasse.

Og dem kommer der flere af. Siden 2010 er antallet af kinesiske turister, der overnatter i Danmark, tredoblet.

- Selvom vi nok ikke vil se de samme vækstrater fremadrettet, så betyder udviklingen i den kinesiske økonomi og flere direkte flyruter mellem Danmark og Kina, at vi også i de kommende år vil se flere kinesiske turister i Danmark, siger Sune K. Jensen.

Læs også: Eksporten gik frem i tredje kvartal

Hvad vil turisterne have?

DI Business har spurgt VisitDenmarks lokale kontor i Shanghai om, hvad kinesiske turister efterspørger, når de tager til Danmark.

- Kinesiske turister bevæger sig i højere grad væk fra sightseeing og mod oplevelsesrejser. Det betyder, at virksomheder skal være gode til at give turisterne en oplevelse med deres produkt i centrum. Et eksempel herpå er Carlsberg museet.

- Kinesere har ofte en stresset hverdag, hvor både arbejde og familieliv er forholdsvist stringent planlagt. Derfor er de meget fascinerede af den danske afslappethed og hygge – og det kan virksomheder snildt bruge til deres fordel.

- Oversæt for kinesiske turister. Det er ikke alle, der er lige gode til engelsk, og derfor vil det være en stor hjælp for kinesere i Danmark at have produktinformationer oversat – i hvert fald i udvalgte forretninger.

- Kinesiske turister leder efter noget unikt, når de er ude og rejse. Danske produkter har længe båret sig på fortællinger om eventyr og den royale familie. Og det er noget, som stadig er efterspurgt af kinesere, der vil på ferie til Danmark.

Relateret