Adm. direktør for Boston Consulting Group, Rainer Strack, deltog ved DI Topmødet 18. september, hvor han beskrev den stigende kamp om talenter kloden rundt. Han har flere input til Danmark.

Foto: Rie Neuchs
12.11.18 DIB Nyheder

Unge danskere på karrierejagt i udlandet

Kampen om unge danske talenter er ifølge ny analyse hård, også fordi interessen for en karriere uden for landets grænser stiger.

En udfordring kommer sjældent alene. Danske virksomheder kæmper nemlig ikke kun med at få udenlandske talenter til Danmark – de må også i stigende grad slås for at holde på de unge, danske talenter.

Det viser en ny analyse fra det globale konsulenthus, Boston Consulting Group (BCG) og The Network, baseret på over 4.000 danske besvarelser. Samlet er 55 procent i dag klar til at droppe Danmark, hvis mulighederne for et spændende job er større i eksempelvis USA, Tyskland eller Storbritannien. I 2014 var andelen nede på 48 procent.

– Og andelen er endda større blandt de yngre, hvor 77 procent kunne forestille sig at arbejde i andre lande. Det bliver altså vanskeligere for virksomheder at fastholde de dygtige, danske medarbejdere, fortæller Senior Partner og adm. direktør i Boston Consulting Group, Rainer Strack.

Blandt årsagerne er, at flere større udenlandske virksomheder tilbyder danskere fristende jobmuligheder uden for landets grænser, som et led i karrieren. Mange funktioner er i dag internationale blandt andet på det digitale område. 

Læs også: Tag hånd om samfundet, hvis du vil holde på de unge medarbejdere

Dansk omdømme på retur

Rainer Strack deltog i DI Topmødet  18. september, hvor han beskrev udfordringerne med at finde og fastholde talenter.  Og han påpeger også en anden kedelig tendens set med danske øjne. Danmarks popularitet blandt jobsøgende udlændinge er nemlig på retur – en ranglisteplads, som 13 i 2014, er i dag vekslet til en plads som nummer 17, baseret på svar fra 366.000 rejsevillige personer fra 197 lande. Danske virksomheder har derfor flere udfordringer.

Det handler om at brande sig selv og vise, hvad der er bedre hos dig end hos andre. Rainer Strack, adm. direktør, Boston Consulting Group

– På den ene side er attraktive danske medarbejdere mere villige til at søge job uden for landet. På den anden side er det vanskeligere at tiltrække talenter fra andre lande. Det er et kritisk tema i Danmark, som kan blive større i de kommende år, forudser Rainer Strack.

Det samlede antal udlændinge på job i Danmark er ifølge Beskæftigelsesministeriet steget til 215.000 i august 2018. Ifølge Dansk Industri (DI) er der stadig mangel på udenlandsk arbejdskraft med de rette kvalifikationer.

Danmark som arbejdsplads er ifølge BCG ramt af flere forhold: Øget politisk skepsis overfor udenlandske medarbejdere, økonomisk fremgang i hjemland bremser behov for at rejse til Danmark for job og som den tredje grund er arbejdsopgaver i dag nemmere at flytte hen, hvor folk bor, takket være digitaliseringen.

Læs også: Arbejdskraft i tal: Mangel på kloge hænder og hoveder

Inspiration til Danmark

Ifølge den tyske BCG-chef er der dog muligheder for at bremse denne negative udvikling.

– Vores undersøgelse viser, at mange rejser ud for at få personlige erfaringer fra andre lande. Og dér har Danmark meget at byde på, men der gøres ikke nok opmærksom på det, siger Rainer Strack.

Danmark kan hente inspiration andre steder. Et enkeltstående event kan vende et omdømme, som det skete for Tyskland i 2006 ved fodbold VM. Landet brandede sig selv som åbent, positivt og imødekommende, hvilket medvirkede til at forny billedet af Tyskland og øge populariteten som land at arbejde i.

Andre lande som Canada og Australien er hjulpet af en immigrationslovgivning, der giver eftertragtede medarbejdere lettere adgang.

Læs også: Hurtig gevinst: Tag godt imod de nyuddannede

Storbyer i offensiven

Markedsføringen bør ifølge Rainer Strack også ske på by-niveau. Globalt er New York, London og Berlin de tre største magneter, mens København på fire år er gledet ned af listen fra 28 til 31.

– Her kunne det eksempelvis være en mulighed, at København markedsføree sig bedre som et digitalt hub. Man har allerede et mindre startup-
miljø. Men det kan bringes til at vokse, hvis man gør mere for at vise, hvilke tilbud og muligheder, der er, foreslår Rainer Strack.

Samlet set er Rainer Strack ikke i tvivl om, at talentjagten handler om overlevelse – både for virksomheder, for samfundet og for byerne. Uden nok uddannet arbejdskraft går den økonomiske vækst i stå.

– Ser vi frem mod 2030, kan du hverken som land, by eller virksomhed fastholde din levestandard, hvis du mangler talenter. Så det handler om at brande sig selv, og vise hvad der er bedre hos dig end hos andre, lyder det fra Rainer Strack.

Gode råd

Her er Boston Consulting Groups talentstrategi:

- Virksomheden skal have et overblik over behov for jobfunktioner og kvalifikationer. Plan for medarbejdere bliver vigtigere end plan for økonomi. 

- Specifikke planer for at tiltrække forskellige grupper af medarbejdere. Eksempelvis for kvinder, unge, ældre og digitale talenter. Det skal forklares, hvorfor netop de skal søge job i din virksomhed. 

- En plan for at udvikle og efteruddanne nuværende ansatte er nødvendig. Digital videreuddannelse er særligt vigtig. 

- Der skal være en strategi for at fastholde dygtige medarbejdere. Denne udfordring vokser, fordi medarbejdere oftere skifter arbejde, og jobfunktioner bliver mere globale.

Linda Duncan Wendelboe

Linda Duncan Wendelboe

Chef for Medlemsrelationer og SMV-indsatser

  • Direkte +45 3377 3906
  • Mobil +45 9398 8050
  • E-mail lidw@di.dk

Relateret indhold