Siden 1996 har Tivoli holdt juleåbent - og i den tid er andelen er turister steget markant, siger Tivolis underdirektør for brand og kommunikation.

Foto: Tivoli, Lasse Salling
18.12.18 DIB Nyheder

Dobbelt op: Amerikanere flokkes efter dansk julehygge i København

Turister flokkes til Danmark i julemåneden. Stigning i udenlandske overnatninger siden 2010 giver 470 mio. kr. mere i den danske økonomi i år. Det skyldes blandt andet positiv omtale i udlandet, siger underdirektør i Tivoli.

På en tur gennem Strøget i København er der dobbelt så stor chance for at møde en amerikaner eller englænder som for blot et par år siden. De har nemlig fået øjnene op for Danmark som feriedestination i december. 

I hovedstaden er antallet af britiske turisters overnatninger i julemåneden på otte år fordoblet til 57.000, mens det samme tal for amerikanere er 30.500 tilsvarende en stigning på 111 procent.

Tivoli, som holder juleåbent for 25. år, oplever tydeligt, at der kommer mange flere turister til Danmark i julemåneden.

- Turismeandelen i Tivoli er steget markant de senere år. Vores besøgstal følger nogenlunde overnatningstallene i Danmark, hvor vi har fået flere tyske, amerikanske og engelske besøgende. Sidste år i december havde vi over en million besøgende, hvoraf en tredjedel var turister, siger Dorthe Weinkouff Barsøe, underdirektør for brand og kommunikation i Tivoli.

Læs også: Amerikanske væksttal er godt nyt for dansk eksport

- Vi har nydt godt af, at Danmark har markeret sig på flere internationale platforme som Lonely Planet samt ikke mindst TripAdvisor og Time Magazine Dorthe Weinkouff Barsøe, underdirektør for brand og kommunikation, Tivoli

39 procent flere turister til Danmark

Siden 2010 er der kommet 39 procent flere udenlandske overnatninger i Danmark under julemåneden. Baseret på turisternes gennemsnitlige døgnforbrug svarer stigningen til en øget omsætning på omkring 470 millioner kroner i år.

Stromma Danmark A/S, der står for sightseeing-busser og kanalrundfart i Århus og København oplever også stigningen tydeligt.

- I 2010 var vores billethuse lukkede i december, hvor vi i dag har åbent med god omsætning især i weekenderne. Det har vi, fordi vi tilpasser os efterspørgslen, som meget tydeligt er steget i takt med de mange flere turister i Danmark over julen, siger Mads Vestergaard Olesen, adm. direktør i Stromma Danmark.

Læs også: Succes i Kina? Start med turisterne

God international omtale af Danmark

Stigningen i turister i Danmark skyldes i høj grad den positive omtale, som Danmark har fået i udlandet, påpeger Dorthe Weinkouff Barsøe.

- Vi har nydt godt af, at Danmark har markeret sig på flere internationale platforme som Lonely Planet samt ikke mindst TripAdvisor og Time Magazine, hvor Tivoli har opnået flotte placeringer. Det, vi er gode til at markedsføre os på i Danmark, er hygge. Det hitter virkelig hos turisterne, siger Dorthe Weinkouff Barsøe.

For nyligt trak København overskrifter, da hovedstaden blev udnævnt som verdens bedste by at besøge i 2019 af rejseguiden Lonely Planet. Og Københavns popularitet er tydelig i statistikkerne.

- Selvom vi generelt oplever flere udenlandske overnatninger i hele landet, så er det især hovedstaden, som trækker. I december måned har vi 420.000 udenlandske overnatninger i Hovedstaden. Det er en stigning på 74 procent siden 2010, siger Sune K. Jensen, sekretariatsleder for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Industri.

Læs også: Nøgletal: København er cool blandt turisterne

Godt samarbejde sikrer gode besøgstal

Når Tivolis underdirektør og Stromma Danmarks adm. direktør skal forklare, hvad de tror ligger bag, at flere turister vælger Danmark, kommer de med samme svar: Det er blevet nemmere og billigere at komme til Danmark men vigtigst af alt, så har branchen et godt samarbejde om at markedsføre Danmark.

- Vi går ikke ud med de store markedsføringskampagner for at trække turister til. Vi kan ikke løfte den internationale markedsføring alene, men sammen kan vi nå rigtigt langt, siger Mads Vestergaard Olesen.

Tivolis underdirektør Dorthe Weinkouff Barsøe mener, at samarbejdet hænger tæt sammen med den gode omtale Danmark har fået internationalt. Og det samarbejde skal vedligeholdesfor at sikre fortsat stigning for turisme til Danmark.

- 2019 bliver et stort år for turisme til Danmark. Det er jeg ikke i tvivl om, men vi kommer ikke sovende til det. Vi skal fortsat lægge mange kræfter i at gøre Danmark til en foretrukken destination, fortsætter hun.

Læs også: Design batter på bundlinjen

Rasmus Emil Gravesen
Skrevet af:

Rasmus Emil Gravesen

Sune K. Jensen

Sune K. Jensen

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3923
  • Mobil +45 2949 4624
  • E-mail skj@di.dk

Relateret indhold