Månedens profil: Mads Nipper
Mads Nipper blev den 18. september valgt til viceformand i DI’s forretningsudvalg. Han er til dagligt koncernchef hos Grundfos.
Hvad vil du bruge din rolle i DI’s forretningsudvalg til?
– Jeg vil arbejde med at fremme de vigtigste emner for dansk erhvervsliv og de dagsordner, der har betydning for større virksomheders konkurrenceevne. Dertil har jeg en stor passion for ikke kun at tænke i konkurrence og profit, men også at hjælpe med sociale værdier og blandt andet FN’s 17 verdensmål.
Har du konkrete mål, du vil nå i DI i løbet af det kommende år?
– Mine mål er ikke så konkrete, men det vil handle om at fokusere på erhvervslivets konkurrencedygtighed på kort sigt. På længere sigt handler det om at drive en dagsorden i Dansk Industri, hvor der i videre udstrækning end i dag tænkes bæredygtighed i de enkelte virksomheder. Det handler om at få et ansvar for samfund og mennesker endnu mere ind i virksomhedernes strategier – og drive god forretning ved at gøre noget godt for verden.
Hvad er den største udfordring for dansk erhvervsliv i øjeblikket?
– Jeg har faktisk en top-tre liste: Dels skal vi sikre tilstrækkelig kvalificeret arbejdskraft, og dels skal vi styrke fokus på produktiviteten i dansk erhvervsliv – det kan godt blive lidt glemt i øjeblikket, hvor det generelt går godt. Og som det tredje skal digitaliseringen i virksomhederne accelereres. Selv om der tages fat på digitalisering, er jeg ikke sikker på, at mange har et reelt vejgreb. Vi skal være dygtigere endnu til at skabe værdi i digitaliseringen, for der sker for lidt. Vi skal blandt andet være bedre til at skabe partnerskaber, der virkelig flytter noget.
Hvad driver dig som erhvervsleder?
– Det er ikke nok kun at gå på arbejde for at tjene flere penge til virksomheden. For mig handler det om at gøre en forskel på to niveauer. Det ene er at skubbe på, at den virksomhed jeg arbejder i, gør en reel og positiv forskel i denne verden. Det gør vi ved at fokusere på vand og klima. Det andet er at gøre en forskel i menneskers liv. Det kan være store ting, og det kan være de helt små – som at huske at smile til de medarbejdere, jeg møder på vej til kantinen.
Læs også: Månedens profil: Min ambition er et fremme den dagsorden, som vi i arkitektbranchen arbejder for
KORT OM MADS NIPPER
52 år. Siden 1. august 2014 koncernchef i Grundfos. Forinden var han 23 år hos LEGO, senest som Chief Marketing Officer. Dertil bestyrelsesposter i Danish Crowns og B&O.
NYT OM NAVNE
SEND IND
Skriv til os med karriereskift, jubilæer og runde fødselsdage hos DI’s medlemmer
Vi gør dit netværk i DI stærkere og synligt med profilstof om ledelsen i DI’s medlemmer. Vi beskriver ændringer i DI-virksomheders øverste ledelseslag. Indsend navn, titel, begivenhed, DI-virksomhed og et portrætfoto, og det vil blive offentliggjort på dibusiness.dk og et udvalg i DI Business-magasinet.
Skriv til profil@di.dk