Ny tysk affaldslov kan blive dyr for danske virksomheder, der ikke har styr på den - inden 1. januar 2019.

Foto: Skyfish
DI Business Nyheder

Nytårssmæk: Uorden i emballage til Tyskland kan koste op mod 1,5 mio. kr.

Fra nytår kan det koste op mod 200.000 euro i bøde at overtræde ny tysk lov om emballage. Alle virksomheder, der sælger varer, hvor indpakningen kan havne hos forbrugerne skal registrere sig i databasen LUCID – seneste 31. december 2018.

Tømmermænd 1. januar 2019 kan også blive af økonomisk karakter for danske virksomheder:

Hvis man ikke har snorlige styr på sin emballage til det tyske marked, kan det i det nye år koste en bøde på op til 200.000 euro – eller cirka 1,5 mio. kr.

- Det nye år byder på en ny tysk emballagelov, der kræver, at producenter registrerer sig i databasen LUCID. Er registreringen ikke klar 1. januar, kan det føre til salgsforbud og massiv bødestraf, forklarer miljøpolitisk chef Karin Klitgaard, Dansk Industri (DI).

Læs også: DI: Vi er klar, hvis plastindsamlingen bliver ensartet

Tjek om I skal registreres

Den nye tyske emballagelov hedder VerpackG, og den omfatter al emballage, der ender hos de tyske forbrugere. 

Det vil sige, at loven i udgangspunktet gælder for alle danske virksomheder – fysiske og webshops – samt danske importører i Tyskland, der sælger varer med indpakning, der kan havne i en tysk husholdning.

Det eneste, vi kan sige med sikkerhed er, at der ikke er en bagatelgrænse, og at det ikke gælder for emballage, der ender som erhvervsaffald. Karin Klitgaard, Miljøpolitisk chef

Princippet er, at det er producenternes ansvar at registrere sig i den nye LUCID-database.

- Vi opfordrer alle virksomheder, der har handel med Tyskland, til at få tjekket op på nu, om de skal registrere sig, siger DI’s miljøpolitiske chef.

Læs også: How-to-guiden til den nye tyske affaldslov og registrering (på engelsk)

Et papkrus skal – skal ikke – registreres

Den nye lov er nemlig ikke sådan lige til at gennemskue.

Karin Klitgaard fortæller, at en dansk virksomhed, der sælger for eksempel papkrus til en bager i Tyskland, skal registrere sig i LUCID.

Sælger samme virksomhed derimod samme papkrus til en supermarkedskæde som LIDL syd for grænsen, skal den ikke. Og sælger virksomheden papkrusene via nettet, så skal den.

- Det er lidt kringlet, og fra DI’s side svarer vi gerne på spørgsmål fra case til case. Det eneste, vi kan sige med sikkerhed er, at der ikke er en bagatelgrænse, og at det ikke gælder for emballage, der ender som erhvervsaffald, siger hun.

Læs også: De ti vigtigste spørgsmål - og svar (på engelsk)

Slut med tyske free-riders

Krumtappen i den nye tyske emballagelov er en ny tysk myndighed ved navn Zentralle Stelle. Den er sat til at sørge for, at producenterne lever op til den nye lov om registrering.

Miljøpolitisk chef Karin Klitgaard, DI forklarer, at Tyskland i mange år har haft et problem med uregistreret emballage:

I nogle områder er op til 50 procent af al tysk emballage uregistreret. Som det er nu, betyder det, at de virksomheder, der følger lovgivningen og er registreret, betaler for dem, der ikke er.

- Tysklands nye emballagelov er et forsøg på at komme det enorme ’free rider-problem’, landet slås med, til livs. Producentansvar på emballage kan skabe incitament til genanvendelse, hvis det implementeres ordentlig. Noget vi også kan lære noget af i Danmark, når vi skal til at implementere et producentansvar, siger hun.

Ifølge krav fra EU skal Danmark senest 2025 indføre producentansvar på emballage.

Julius Meilstrup

Konsulent

  • Direkte +45 3377 4619
  • Mobil +45 2348 1809
  • E-mail jumm@di.dk
Relateret