Danske prøveplader på lastbiler må bruges i hele EU - undtagen ved kørsel fra Tyskland til Danmark. Her skal man anskaffe tyske prøveplader.

Foto:  Simon Moos A/S
13.12.18 DIB Nyheder

Slamsugerproducent i tvivl: Er vores EU-kørsel lovlig?

Danske eksportvirksomheder elsker det indre marked, men døjer stadig med uklarheder og uens regler mellem EU-lande, lyder det fra 51 virksomheder. Slamsugerproducenten Simon Moos A/S var i tvivl om, det de gjorde, var lovligt.

EU’s regler på det indre marked kan gøre selv en garvet jurist konfus. Derfor er der ikke noget at sige til, at virksomheder oplever udfordringer med regler og love fra tid til anden.

Således var en tur på messe uden for Danmark et tidskrævende spørgsmål om lovligt eller ulovligt for slamsugerproducenten Simon Moos A/S. For at kunne bevæge deres store og dyre slamsugerlastbiler over grænserne i EU, har de nemlig skullet sikre prøveplader til lastbilerne.

- Men der er ikke ens regler for prøveplader i EU. Det betyder, at man selv skal tjekke reglerne i hvert enkelt land, hver gang man krydser en grænse. Og de regler står ofte på det lokale sprog og er ikke nemme at finde, siger Lars Plehn, økonomichef i Simon Moos A/S.

Simon Moos A/S er en af 51 virksomheder, som har været i kontakt med Dansk Industri (DI) i forbindelse med et tjek på, hvordan virksomhederne oplever det indre marked i praksis.

- Virksomhederne, vi har talt med, anser et velfungerende indre marked som en væsentlig forudsætning for deres forretningsudvikling. Der er selvfølgelig også udfordringer ved det indre marked, og det er vigtigt, at vi får taget fat om dem, så virksomhederne har de bedste forudsætninger for vækst, siger Mette Peetz-Schou, seniorchefkonsulent i DI’s europapolitiske afdeling.

Læs også: Handelsaftale baner vej for øget handel med blomster mellem Danmark og Japan

De konkrete cases gør det nemmere at illustrere og synliggøre de udfordringer, som virksomhederne oplever. Det opnår også en større lydhørhed til erhvervslivets behov for, hvordan det indre marked kan forbedres og styrkes Mette Peetz-Schou, Seniorchefkonsulent

54 konkrete sager tages videre

Gennem dialog med virksomheder er 54 konkrete udfordringer blevet udpeget. Disse udfordringer besværliggør drift for danske virksomheder på EU’s indre marked.

- Udfordringerne spænder fra mindre benspænd, som medlemmet oftest selv finder løsninger på, når de opstår, til større strukturelle udfordringer, der kræver, at det bliver taget videre af DI til politiske fora, som kan handle på det, siger Mette Peetz-Schou.

Udfordringerne er typisk meget konkrete og branchespecifikke – ligesom uklarheden om prøveplader. Af andre sager med udfordringer kan der bla. nævnes dokumentationskrav i Frankrig om betaling af minimumsløn, danske virksomheder betaler højere gebyrer for grænseoverskridende betalinger end virksomheder i Euro-landene og Sverige samt forskellige fortolkninger af krav til CE-mærkning i EU-lande.

- De konkrete cases gør det nemmere at illustrere og synliggøre de udfordringer, som virksomhederne oplever. Det opnår også en større lydhørhed til erhvervslivets behov for, hvordan det indre marked kan forbedres og styrkes, siger DI’s seniorchefkonsulent.

Læs også: EU’s 70 handelsaftaler skaber millioner af job

Lovligt eller ej?

De områder af EU-lovgivningen, som er uklare eller uens implementeret i europæiske lande, har konsekvenser for de danske eksportvirksomheder. Hos Simon Moos A/S skabte det en usikkerhed, når de skulle ud af Danmark med deres maskiner.

- Det bekymrede os, om vores kørsler var lovlige eller ej, og om vores forsikring af lastbilerne, der koster flere millioner kroner, dækkede kørslerne i EU. Det krævede meget tid og ressourcer at undersøge, som vi ikke har, når vi samtidig driver forretning, siger Lars Plehn.

Afklaringen af, om lastbiler må køre med danske prøveplader ind og ud af alle EU-lande undtagen ud af Tyskland, fik Simon Moos A/S efter, at DI tog sagen op og fik afklaret præcis, hvad reglerne er mellem landene.

DI arbejder fortsat på at afklare, om der er mulighed for at slippe for de tyske prøvenummerplader, og om de tyske regler er berettigede.

Læs også: Nytårssmæk: Uorden i emballage til Tyskland kan koste op mod 1,5 mio. kr.

De konkrete sager sætter dagsordener

Konkret ønsker Lars Plehn dog at se en bedre europæisk løsning på området for prøveplader.

- Hvis man tænker på, at EU’s indre marked er til for at gøre handel nemmere mellem lande, så forstår jeg ikke, hvorfor man ikke laver en fælles løsning, som nemmere kan kontrolleres. En EU-prøveplade ville jo lette byrden for mange virksomheder, siger Lars Plehn.

Det er dog langt fra alle virksomheder, der har ressourcer eller tid til at tage en problemstilling videre i EU og kæmpe for den.

- Det kan vi som organisation gøre. Vi kan udnytte vores adgang til de europæiske problemløsningstjenester og også tage direkte fat i både folketingspolitikere og europaparlamentarikere, når der er behov for at få en sag bragt på dagsordenen. Der er desværre alt for få virksomheder, som ved, at DI har kompetencerne til at hjælpe med EU-regler. Det vil vi gerne udbrede, så flere får hjælp til vækst på det indre marked, siger Mette Peetz-Schou.

DI har kanaler i både Danmark og EU, hvor organisationen jævnligt tager sager fra virksomhederne op. Derudover etableres der et ekspertpanel bestående af 20-30 virksomheder, som skal bringe de konkrete udfordringer op, som virksomheder oplever på det indre marked, så de kan imødekommes fra politisk side.

Kontakt Mette Peetz-Schou på +45 3377 3022 eller meps@di.dk for at høre mere om, hvordan DI kan hjælpe med udfordringer på EU’s indre marked – eller hvis du ønsker at være del af DI’s ekspertudvalg om EU-regler.

Rasmus Emil Gravesen
Skrevet af:

Rasmus Emil Gravesen

Mette Peetz-Schou

Mette Peetz-Schou

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3022
  • Mobil +45 4037 3728
  • E-mail meps@di.dk

Relateret indhold