- Standardbetingelser er helt sikkert noget, som jeg kommer til at se efter, når jeg fremover gennemgår mine forsikringer, siger Tobias Vinding Thomsen, der er Chef for Forretningsudvikling og Teknologi i KT Stålindustri A/S

foto: Colourbox
DI Business Nyheder

17 år gammel forsikringsstrid har fundet sin løsning

Det fællesnordiske forsikringsselskab If har leveret en løsning på en 17 år gammel kontrovers mellem DI og forsikringsbranchen. Så nu kan danske virksomheder som KT Stålindustri nyde godt af de samme forsikringsbetingelser, som konkurrenterne i resten af Norden.

I de sidste 17 år har danske virksomheder måttet leve med dårligere forsikringsbetingelser end deres konkurrenter i de andre nordiske lande.

- Det skyldes, at der i mange år har eksisteret nogle standardforsikringsbetingelser, som har været anerkendt af forsikringsbranchen på tværs af landegrænserne. Men i 2001 og igen i 2009 blev betingelserne genforhandlet – og der ville den danske forsikringsbranche ikke være med. Det betød, at danske virksomheder ikke længere var forsikringsdækket i forhold til de nye standardbetingelser, og det gav problemer, når de handlede på tværs af landegrænserne i Norden, fortæller Kim Haggren, som er underdirektør i Dansk Industri (DI).

Nu har problemerne heldigvis fundet en løsning. En dialog mellem DI og det fællesnordiske forsikringsselskab If er nemlig mundet ud i, at danske erhvervskunder nu kan blive forsikret for forhold til de nordiske standardbetingelser – også kaldet NL 17 – hos If.

Læs også: Budskab til SMV’erne: Brug DI

Vores fokus har været på de store erhvervskunder, og vi har nok ikke helt været opmærksomme på, hvor meget det her faktisk betyder for de mindre virksomheder. Kristine B. Wagner, Head of Casualty & Marine Underwriting i If.

Værst for små og mellemstore virksomheder


KT Stålindustri A/S i Slangerup er en af de virksomheder mange – især små og mellemstore virksomheder – som ved, hvad det betyder at have standarder på et område som forsikringsbetingelser.

- I en virksomhed som vores har vi ikke lyst til at bruge en masse tid og penge på at forhandle forsikringsbetingelser. Vi har ikke en juridisk afdeling, som kan tage sig af den slags, og det er dyrt at købe sig til juridisk assistance. Så for os er det en stor fordel, hvis der er en standard, som er anerkendt af begge parter i en handel og deres forsikringsselskaber. Ellers kan det skabe en stor utryghed hos både os og hos kunden, som kan gøre, at de måske vælger en anden leverandør, fortæller Tobias Vinding Thomsen, der er Chef for Forretningsudvikling og Teknologi i KT Stålindustri A/S.

Han er glad for, at der nu kommer fokus på de mindre virksomheders behov, så de bedre kan konkurrere – både på tværs af grænser og med større virksomheder, der har som regel har langt bedre ressourcer til at forhandle alle vilkårene i en kontrakt individuelt. DI er enig:

- Mindre virksomheder har brug for gode standardløsninger, når det kommer til forhold som forsikringsbetingelser. De har rigeligt at gøre med at fremstille deres produkter og få dem solgt. Derfor har vi længe presset på for at finde en løsning med forsikringsselskaberne – og vi glæder os meget over det gennembrud, der nu er sket, siger underdirektør Kim Haggren fra DI.

Læs også: Brev slår fast: udenlandske medarbejdere har ret til en bankkonto

Nu forstår vi, hvor meget det betyder


Løsningen faldt på plads efter en dialog mellem DI og forsikringsselskabet If sidste sommer, og If er tilfredse med, at de nu bedre kan imødekomme de mindre virksomheders behov.

- Vi er faktisk glade for, at DI bragte spørgsmålet op i forhold til os. Vores fokus har været på de store erhvervskunder, og vi har nok ikke helt været opmærksomme på, hvor meget det her faktisk betyder for de mindre virksomheder. Men efter henvendelsen fra DI forhørte vi os hos vores afdelinger i Norge, Sverige og Finland, som ikke har oplevet problemer med de nye betingelser. Så vi besluttede, at vi gerne ville være med til at løse problemet, fortæller Kristine B. Wagner, som er Head of Casualty & Marine Underwriting i If.

I KT Stålindustri A/S er Tobias Vinding Thomsen også godt tilfreds:

- Standardbetingelser er helt sikkert noget, som jeg kommer til at se efter, når jeg fremover gennemgår mine forsikringer. Så har jeg ikke usikkerhed om, hvorvidt jeg er dækket, hvis jeg får brug for min forsikring, siger han.

Læs også: Skræddersyet vejledning gør vejen til e-eksport kort

Kim Haggren

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3449
  • Mobil +45 2124 4608
  • E-mail kih@di.dk
Relateret