Saft fra birketræer er en eksportsucces for virksomheden Sealand Natural Resources.

Skyfish
07.02.18 DIB Nyheder

Birkesaft storsælger i Asien – nu skal USA erobres

Virksomheden Sealand Natural Resources har opbygget et solidt marked i Sydkorea, hvor de sælger læskedrikke lavet på nordisk birkesaft. Nu gør virksomheden – sammen med mange andre SMV’er - sig klar til at indtage USA.

Siden Sealand Natural Resources' start i 2013 er omsætningen steget fra én til 15 mio. kroner, og direktør Lars Aarup Poulsen forudser et succesfuldt 2018.

- USA vil helt sikkert dominere vores omsætning i 2018. Hvis vi kan levere varen, kommer det til at se rigtig flot ud næste år. Samtidig vil et marked i USA smitte af på hele vores forretning – alt hvad de drikker og spiser derovre har jo indflydelse på de øvrige markeder, siger han. 

Virksomheden er ikke alene, for antallet af mindre virksomheder, der eksporterer til Sydasien og USA er steget med henholdsvis 40 og 33 procent siden 2007, viser en ny analyse fra Dansk Industri (DI).

Seniorchefkonsulent Marie Gad, DI påpeger, at udviklingen fortsætter i 2018.
- Lige knap halvdelen af de virksomheder, der allerede er i gang i udlandet, vil erobre nye markeder i 2018. Det er særdeles positivt i en tid, hvor der er gang i den internationale økonomi, og hvor der er fremgang i alle verdensdele, siger Marie Gad.

Læs DI Analyse: Ambitiøse SMV'er klar til at erobre nye markeder

USA vil helt sikkert dominere vores omsætning i 2018. Hvis vi kan levere varen, kommer det til at se rigtig flot ud næste år. Lars Aarup Poulsen, direktør, Sealand Natural Resources

Sealand Natural Resources har netop skrevet en treårig kontrakt med den amerikanske supermarkedsgigant Whole Foods Market. Sealand Natural Resources sælger læskedrikke udvundet fra nordiske birketræer, og 90 procent af virksomhedens indtjening kommer fra eksport til udlandet.

DI's analyse viser, at SMV’er, der i forvejen eksporterer har større succes med at udvide forretningen uden for landets grænser. Marie Gad anbefaler derfor virksomheder, der ikke har mange års erfaring på området at drage nytte af andres ekspertise. Eksempelvis ved at hente eksterne bestyrelsesmedlemmer med erfaring inden for international forretningsudvikling.

- Virksomheder med eksterne bestyrelsesmedlemmer har større tilbøjelighed til at eksportere, end virksomheder med udelukkende interne eller ingen bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen og netværk med andre virksomheder kan være en god kilde til viden om eksport og internationalisering, forklarer Marie Gad.

Lars Aarup Poulsen var da heller ikke grøn indenfor eksportområdet, da han etablerede Sealand Natural Resources. Og spørger man ham selv, vurderer han, at det har haft stor betydning for den forretning, han har stablet på benene.

Læs også: Danske gastronomiske stjerneskud rammer trætoppene

Sydkorea kom først

Virksomheden slog for alvor igennem i Sydkorea, hvor Lars Aarup Poulsen hurtigt fik en aftale i hus med en lokal distributør. Set i bakspejlet, fortæller han, er det eksporten til Sydkorea, der har rustet ham både økonomisk og erfaringsmæssigt til at kaste sig over flere markeder.  

- Det er et marked, hvor omsætningen er steget støt, siden vi startede. De går meget op i det farmaceutiske aspekt af birkesaften, og de interesserer sig generelt mere for naturmedicin end mange i Vesten – se bare på ginseng. Da vi kom med birkesaft, man kunne drikke, var det en helt ny og spændende ting for Asien, og det er nok hovedårsagen til vores store succes dér, fortæller Lars Aarup Poulsen og fortsætter:

- Vi forsøgte os med det amerikanske marked allerede i 2013, men det faldt meget hurtigt til jorden, da vi simpelthen ikke havde midlerne til at markedsføre os selv. Fire år senere har vi med en øget omsætning kunnet positionere os bedre i USA.

Læs også: SMV'erne er i det bedste jobhumør i 10 år

Eksport kræver kapital

Sealand Natural Resources er ikke den eneste virksomhed, der har manglet penge til eksport. Over halvdelen af de SMV’er, der ikke planlægger at ekspandere til nye markeder peger nemlig på manglende ressourcer som hovedårsagen: Det koster at markedsføre sig og opsøge nye kunder.

- Der er ingen tvivl om, at det er dyrt at starte op på nye markeder. Derfor opfordrer vi også virksomhederne til at fokusere på ét eller få markeder. Der kan også være hjælp at hente til at finansiere eksportudvidelsen, eksempelvis hos Eksport Kredit Fonden, EKF, siger Marie Gad.

Skrevet af:
Oliver Fruergaard

Marie Gad

Marie Gad

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3789
  • Mobil +45 2949 4447
  • E-mail msh@di.dk