Fischer Lighting har udviklet en  lysteknologi, der  har stor succes i byggebranchen. Her er det sat op i Coloplasts kantine.

Foto: Fischer Lighting
23.02.18 DIB Nyheder

Cirkulært lysfirma i millionvækst: Det er kun starten på eventyret

På et par år har Fischer Lighting stablet en millionforretning på benene ved at puste liv i gamle el-installationer og gøre dem kompatible med nyere teknologier. Direktøren forventer at tredoble omsætningen, og der er marked til endnu mere i den cirkulære økonomi, vurderer Dansk Industri (DI).

Siden 2016 har familievirksomheden Fischer Lighting, der installerer lys og lysteknologi for virksomheder, taget deres omsætning fra nul til et tocifret millionbeløb og hyret otte nye medarbejdere. Og spørger man direktør Lars Elmvang, er det kun starten på eventyret:

- Vores planer for fremtiden er meget ambitiøse. Helt konkret regner vi med at have tredoblet omsætningen over de næste tre år, forudser direktøren, der torsdag deltog i en konference om cirkulært byggeri i Industriens Hus.

Sammen med sin partner og far, Stig Elmvang, har han i høj grad baseret virksomhedens succes på at tænke ud af boksen i arbejdet med lysinstallationer. De to havde i mange år installeret armaturer og lys for både store og små virksomheder, men da flere begyndte at omstille til LED, erfarede de, at det medførte et stort ressourcespild.

- Min far er lidt af en Ole Opfinder-type, så da vi oplevede, hvor meget materiale der går til spilde, når man skifter klassisk belysning ud med LED-teknologien, satte han sig for at finde en mere bæredygtig løsning, fortæller Lars Elmvang.

Konkret udviklede de en teknologi, der gør de gamle lysarmaturer, som de fleste virksomheder stadig benytter sig af, kompatible med ny lysteknologi. På den måde kan man undgå at kassere velfungerende armaturer, og det kan spare virksomhederne massevis af penge.

Læs også: Tjek om din virksomhed er cirkulær nok

Cirkulær økonomi kan vinde milliarder til industrien 

Fischer Lighting er kun én ud af mange danske byggevirksomheder, der for alvor har sat innovation og progressivitet på skemaet med deres eget take på cirkulært byggeri. Konceptet går i sin enkelthed ud på at udnytte og genanvende materialer så godt og længe som muligt – det vil nemlig skåne både miljø og virksomhedernes pengepung.

- Byggeriet står for halvdelen af Europas ressourceforbrug. Det er en stor del, og ved hjælp af cirkulære greb er der store muligheder for at reducere det. Det letter presset på jordens ressourcer, og samtidig kan vi se på beregninger, at både byggebranchen og samfundet kan høste gevinster på mellem seks og ni milliarder kroner, fortæller Karin Klitgaard, miljøpolitisk chef i DI.

Hun henviser konkret til en rapport fra Ellen MacArthur Foundation, der viser, at cirkulært byggeri kan betyde øget effektivitet, produktivitet og eksport hos industrien. 

Se mere fra konferencen om cirkulært byggeri med deltagelse af blandt andre MT Højgaard .

Video af: Marie Victoria Nedergaard
Kan du overtale nogen til at købe løsninger, der ikke er gennemprøvet de sidste hundrede år? Det handler i høj grad om, at der skal en adfærdsændring til. Karin Klitgaard, Underdirektør

Til kamp mod vinterdepressioner

Og særligt eksporten er noget af det, Fischer Lighting vil sætte stor fokus på i det kommende år.

- Sammen med DI er vi i gang med at lægge en plan for, hvilke markeder det giver mening at satse på, og så regner vi med, at det tager fart i 2019, forklarer Lars Elmvang.

Men det er ikke det eneste greb, han vil bruge til at opnå deres vækstmål.

I øjeblikket er virksomheden nemlig i gang med at installere en særlig belysning i en folkeskole i Kolding, der skal simulere solens døgnrytme og give børnene mere blåt lys. Tiltaget bygger på forskning, der viser, at det kan øge koncentrationsevnen med op til 14 % og i bedste fald kurere vinterdepressioner.

- Idéen er ikke ny, men vores teknologi gør, at den nu er til at betale, siger Lars Elmvang.

Læs også: Eksporten af byggematerialer falder

Kræver adfærdsændring

Lars Elmvang håber og tror på, at det nye projekt vil tage fart og blive implementeret på både skoler og plejehjem landet over, men han er også indstillet på, at det kræver en indsats. Ikke mindst når det kommer til at overbevise potentielle kunder om, at deres idé er god.

Den erfaring dannede makkerparret bag Fischer Lighting sig allerede i 2016, da de skulle overbevise flere virksomheder om, at de ville få gevinst af virksomhedens lysløsning. - Det er et komplekst problem at skabe troværdighed til en helt ny måde at gøre tingene på i en branche, hvor folk er vant til at gøre det, de altid har gjort, fortæller Lars Elmvang.

Og ifølge Karin Klitgaard står Fischer Lighting ikke alene med det problem.

- Det er i høj grad noget, mange cirkulære byggevirksomheder kæmper med. Kan du overtale nogen til at købe løsninger, der ikke er gennemprøvet de sidste hundrede år? Det handler i høj grad om, at der skal en adfærdsændring til, konstaterer Karin Klitgaard.

Læs også: Bliv underleverandør til et rumteleskop – der er 3 mia. kr at hente

Skrevet af:
Oliver Fruergaard

Karin Klitgaard

Karin Klitgaard

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3695
  • Mobil +45 2565 0241
  • E-mail kakl@di.dk

Relateret indhold