Adm. direktør Niels Østerberg, Orana, (tv.) satser med sin virksomhed Østerberg stort på café- og restaurantmarkedet i Dubai.

Foto: Paula Nowicka-Matczak
DI Business Nyheder

Danske virksomheder på charmeoffensiv i Dubai: ”Det er nu, festen skal skydes i gang”

Syltetøj og yoghurt fra Orana og bæredygtig vandteknologi fra Niras. Danske produkter og innovative løsninger kan i en nær fremtid blive en del af hverdagen i De Forenede Arabiske Emirater.

Med et stigende behov for både drikkevand, fødevarer og et lavere energiforbrug – og med Emiraternes udmelding om, at de vil være bæredygtigt forbillede for resten af verden - øjner det danske erhvervsliv store muligheder for at sælge deres produkter og services til det olierige ørkenland.

- Vi kan levere en stor del af den teknologi og viden, de skal bruge til at blive bedre på vandforbrug og affaldshåndtering. Samtidig har de et stigende behov for at importere fødevarer til den voksende befolkning. Det er også en mulighed, de danske virksomheder skal gribe, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.

Han er i øjeblikket på dansk eksportfremstød i Dubai sammen med 35 danske virksomheder, der er mødt op for at vise araberne, hvad de kan byde ind med i de kommende år.

Læs også: Eksport af biogasteknologi kan give job til 20.000

Miljø- og fødevareminister, Esben Lunde Larsen, har i de sidste fire dage været til eksportfremstød i Dubai

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (tv.) har siden den 18. februar været til stede ved eksportfremstødet i Dubai

Foto:Paula Nowicka-Matczak;

Har linet møderne op

Og når ministeren påpeger, at den mellemøstlige efterspørgsel på fødevarer stiger, er der noget om snakken. De Forenede Arabiske Emirater vil nemlig komme til at mangle næsten 60 millioner tons fødevarer, hvis indbyggere og turister skal mættes. Og med kun 6,5 procent landbrugsjord, skal 85 procent af maden importeres.

Hos virksomheden Orana, der i mange år har eksporteret alt fra yoghurt, syltetøj og juice til Emiraterne, ser man særdeles positivt på den stigende efterspørgsel.

- Mine forventninger frem til 2020 er tårnhøje. Efterspørgslen er der, og det er nu, festen skal skydes i gang, siger direktør Niels Østerberg.

Han er rutineret, når det kommer til det mellemøstlige marked, og netop dét vil han drage nytte af i de mange møder, han allerede har linet op med nye potentielle kunder.

- Vi har et enormt kendskab til de mellemøstlige smagspræferencer, og den knowhow sætter os i en stærk position. Araberne vil have noget, der er fyldigt og tyktflydende – og så elsker de mango, fortæller direktøren.

Hans forhåbninger til det kommende eksportfremstød er, at det kan udvide Oranas netværk og kundekreds i Emiraterne.

- Hidtil har vi haft stor succes med at eksportere til industrien og arabiske supermarkeder, men i takt med at flere og flere restauranter og caféer blomstrer op, har vi også store forventninger på det område. Samtidig er økologi på vej frem – dér har vi danskere jo i den grad en ekspertise at byde ind med, siger Niels Østerberg og tilføjer:

- Med det program, der er lagt op for eksportfremstødet, ser jeg gode muligheder for at opbygge et større netværk.

Læs også: Stærk krone hæmmer eksporten

Vi har skabt fundamentet for en fremtid hernede, og snart vil vi have brede arbejdsmuligheder Klavs Høgh, projektchef i NIRAS

Vil mindske vandspild

Peter Thagesen, som er underdirektør i Dansk Industri (DI) giver virksomhederne og fødevareministeren ret i, at der i Mellemøsten er et stort markedspotentiale for de danske virksomheder. Han peger blandt andet på Dubai, der er i gang med noget af en forandring:

- De er i gang med at transformere landet fra ”olievækst til ny vækst”, og til manges overraskelse har de stor fokus på bæredygtighed. De har blandt andet et klart stigende behov for drikkevand og mindre vandspild, da de i øjeblikket er et af de 10 vandfattigste lande i verden, siger Peter Thagesen.

Og kigger man på nabostaten Abu Dhabi, er vandsituationen ikke meget anderledes. Med det udgangspunkt har den danske virksomhed NIRAS set sit snit til at bryde ind på det mellemøstlige marked. Deres nye teknologier skal angiveligt minimere de lokale vandværkers vandtab og effektivisere energiforbruget.

- Rent praktisk vil vi simpelthen levere nogle løsninger, der kan give staten mere drikkevand til rådighed og samtidig reducere energiforbruget og produktionsomkostningerne, for i øjeblikket har de simpelthen problemer med at levere nok vand, siger projektchef i NIRAS, Klavs Høgh.

Han fortæller, at NIRAS for nyligt har fået en lokal ”commercial license” på plads i Abu Dhabi, og at virksomheden desuden er registreret som forhåndsgodkendt leverandør hos oliestatens største vandselskab, ADWEA. Det betyder i praksis, at NIRAS allerede er begyndt at modtage direkte invitationer til at byde på konkrete opgaver.

- Vi har skabt fundamentet for en fremtid hernede, og snart vil vi have brede arbejdsmuligheder, fortæller Klavs Høgh.

Læs også: OECD varsler global medvind til dansk eksport

En fod ind i Emiraterne

Vender man tilbage til Dubai, står det klart, at det er et af de steder, som industrien ser særligt store muligheder i. For modsat mange af de omkringliggende områder, er Dubai nemlig ”open for business”, fortæller Peter Thagesen. Det skyldes blandt andet, at staten forventer en årlig vækst på over tre procent i de kommende fem år, og at mange omkringliggende lande af forskellige politiske årsager er mere lukkede.

- På den måde kan Dubai fungere som gateway-land for de dele af det danske erhvervsliv, der ønsker at være aktive i Emiraterne og resten af Mellemøsten, men også Indien, Pakistan og Iran, slutter Peter Thagesen.

Eksportfremstødet i Dubai har kørt siden den 18. februar og slutter i dag. 

Skrevet af:
Oliver Fruergaard

Peter Thagesen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3752
  • Mobil +45 2949 4569
  • E-mail pth@di.dk
Relateret