Aftale på plads, der skal erstatte IC3 og IC4-tog. Første nye tog på skinnerne i 2024. Sidste IC3-tog skal tages ud af drift i 2027.

Foto: DSB
01.02.18 DIB Nyheder

DI: Grønt lys for nødvendigt køb af eltog

Folketingets beslutning om at indkøbe nye el-tog, der kan erstatte IC3 og IC4-togene er en god nyhed, lyder det fra branchedirektør Michael Svane, DI Transport.

Torsdag besluttede et bred kreds i Folketinget at sende indkøb af nye eltog i udbud. Det kan løfte kvaliteten af den offentlige transport.

- Beslutningen om indkøb af nye tog er en helt nødvendig beslutning. Aftalen varsler nye og bedre tider for togtrafikken i Danmark, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport.

Han påpeger, at det er nødvendigt med et pålideligt og effektivt togsystem, hvor det også trækker op, at der bliver tale om mindre forurenende eltog.

- Det afgørende er dog, at pendlerne kan se frem til, at der nu endelig sker noget, siger Michael Svane.

Det afgørende er dog, at pendlerne kan se frem til, at der nu endelig sker noget Michael Svane, Branchedirektør

Alle partier undtaget Enhedslisten står bag torsdagens aftale, der er en følge af beslutningen fra sommeren 2017. Vinderen af budrunden får samtidig pligt til at vedligeholde de nye tog.

Læs også: Alle chaufførelever garanteret læreplads

Begrænser risiko for ny skandale

 

Det skaber de bedste forudsætninger for god og driftsstabil togdrift til passagererne med færrest mulige risici, mener transportminister Ole Birk Olesen.

- Samtidig fjerner vi en række risici for staten, hvis der skulle opstå uenigheder om ansvaret for fejl på togene, efter de er blevet leveret. Det har vi jo set skræmmende eksempler på før i tiden, lyder det fra ministeren. 

Det har ligget parterne stærkt på sinde at undgå en skandale som med IC4-togene. Derfor bliver der lagt vægt på at vælge togtyper, der i forvejen kendes fra andre steder i Europa.

DSB står for udbudsrunden og anbefalingen af leverandør af de nye togsæt skal forbi en ekstern vurdering, før politikerne tager endeligt stilling ved udgangen af 2019.

Togene anskaffes via en rammeaftale på minimum 90 togsæt og maksimum 250 togsæt, som skal udgøre fremtidens elektriske togdrift i Danmark. De første tog ventes leveret i starten af 2024.

Transportministeriet forventer, at der skal bruges mellem 17 og 22 mia. kr. i de kommende år på at anskaffe og vedligeholde ca. 153 togsæt, samt bygge de nødvendige værksteder.

Læs her: Aftalen om nye eltog

Skrevet af:

Uffe Hansen

Michael Svane

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk

Relateret indhold