DI Business Nyheder

Nøgletal: Nye markeder på agendaen i 2018

Eksporten af både varer og tjenester steg i 2017, og der var igen fremgang i eksporten til EU. Det tegner godt for det kommende år, mener DI

Vareeksporten gik frem med 0,4 procent i december. For 2017 som helhed steg vareeksporten med 4,1 procent og tjenesteeksporten med 4,4 procent.

- Der kom fart på det globale opsving i 2017, og det har løftet eksporten. Det er især glædeligt, at vi i 2017 igen oplevede fremgang i eksporten til EU. Det går godt med europæisk økonomi, og med faldende ledighed, reallønsfremgang og økonomisk optimisme er der udsigt til at fremgangen vil fortsætte i år, siger chefanalytiker Allan Sørensen, Dansk Industri.

Virksomhederne har appetit på flere nye markeder. Der er udsigt til fremgang i alle verdensdele i 2018, og det vil eksportvirksomhederne udnytte til at erobre nye markeder Allan Sørensen, Chefanalytiker

- Den stærke krone giver modvind på markederne uden for Europa. Dollaren er faldet 13 procent i værdi over det seneste år, og det gør det sværere at omsætte fremgangen i USA til øget dansk eksport, siger chefanalytiker Allan Sørensen, Dansk Industri.

Sidste år faldt vareeksporten til USA med 3,5 procent.

- Virksomhederne har appetit på flere nye markeder. Der er udsigt til fremgang i alle verdensdele i 2018, og det vil eksportvirksomhederne udnytte til at erobre nye markeder. Det kræver dog, at kronen ikke stiger yderligere i værdi.. Og når ordrerne kommer, skal virksomhederne have medarbejdere til at løfte opgaven, ellers kan vi ende med at skulle sige ”nej tak” til nye kunder, siger chefanalytiker Allan Sørensen, Dansk Industri.

Blandt DI’s medlemmer er det næsten hver anden eksportvirksomheder, der overvejer at sælge til nye markeder i 2018.

Allan Sørensen

Chefanalytiker

  • Direkte +45 3377 3912
  • Mobil +45 2990 6323
  • E-mail als@di.dk
Relateret