DI Business Nyheder

Sociale medier er guld værd for mindre virksomheder

Sociale medier er din ven, hvis din virksomhed har et beskedent budget til markedsføring.

Alt efter formål, målgruppe og indhold er det et valg mellem Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram og YouTube i arbejdet med brand, salg og rekruttering. En mulighed derudover er Google Ad Words, som ikke er et egentligt socialt medie, men kan tænkes ind i online-budgettet.

Mange mindre SMV’er har ikke en dedikeret social media-medarbejder eller webmaster. Det er dog en rigtig god idé at have en klar forståelse af, hvad sociale medier kan gøre for jeres virksomhed og de udfordringer eller mål, I har sat op. Så begynd med at blive skarp på netop formålet – hvad er det vigtigste fokusområde for os i 2018, og hvordan kan sociale medier understøtte det? Her følger mine fem bud på, hvordan sociale medier kan hjælpe jer på vej.

1. Sociale medier giver adgang til resten af verden

Skal I indtage nye markeder, eller blot klare jer bedre i og uden for Danmark, er I faktisk kun ganske få klik væk fra selv de fjerneste egne. Det er en fordel at kommunikere på det lokale sprog, med mindre I befinder jer i en meget international branche, hvor engelsk er det etablerede sprog. Tjek eventuelt, hvad konkurrenterne gør, hvis de er der. På både Facebook og LinkedIn kan man via en fælles side målrette opslagene geografisk, og med annoncering kan man målrette ret præcist på interesser, jobtitler og meget mere.

 

2. Sociale medier er jeres fokusgruppe i realtid

Kan kunderne lide jeres produkter? Hvilke designs synes de bedst om? Sociale medier giver jer mulighed for at arbejde data- og resultatbaseret med jeres markedsføring. Hvor får I mest ud af jeres tid og penge? Sæt jer for at lytte til brugerne og inddrage dem aktivt i jeres produktudvikling og markedsføring. Det har Starbucks eksempelvis gjort i mange år på deres idé-platform ideas.starbucks.com, men mindre kan også gøre det.

 

3. Giver adgang til uanede mængder information

Brugerne søger, anmelder, ser videoer osv. Sørg for, at de kan finde jer, og sørg for, at det de finder, giver dem lyst til at købe eller samarbejde med jer. Brug eksempelvis Facebook, YouTube eller Trustpilot. Ræk ud til kunderne for at få anmeldelser, eller etablér et samarbejde med bloggere inden for jeres felt.

 

4. Brug sociale medier til at skabe faglige netværk

Her er LinkedIn det foretrukne medie til at skabe nye professionelle relationer. Brug tid på at finde nye forbindelser til folk indenfor din branche, og brug tid på at gå i dialog ved blandt andet at sende lykønskninger til folk i nye jobs eller kommentere på deres opslag. 

 

5. Alliér jer med nogen, som kan hjælpe

Det kan være yngre medarbejdere, som måske er lidt mere hjemmevante på sociale medier. Det kan naturligvis også være et bureau, som kan hjælpe jer i gang. Uanset hvad, starter indsatsen med, at I har et ønske om at nå længere ud og lære jeres kunder bedre at kende.

Relateret