Tænker virksomhedsledere ikke digitaliseringen ind i udviklingen af deres virksomhed, har man reelt startet processen med at lukke ned, lyder det fra Dansands adm. direktør, Poul Konrad Bech.

Fotograf: Christer Holte
DI Business Nyheder

SMV-boss: Farlig forfængelighed blandt ejerledere

Digitalisering er livsvigtig for mange mindre virksomheder. Men mange ejerlederes forfængelighed bremser udviklingen, lyder det fra SMV-virksomheden Dansands ejer og adm. direktør, Poul Konrad Beck.

Automatisk levering af sand til byggemarkedet Bauhaus’ lokale afdeling i Sydtyskland fra en sandgrav i Midtjylland. Eller overvågning af spildevandsanlæg i Bangladesh fra fabrikken ved en rundkørsel i Sønderjylland.

Digitalisering og automatisering er langt fra abstrakte begreber i de to virksomheder Dansand og Envotherm, der har it-ydelser som en del af de færdige produkter. Uden disse ville virksomhederne ikke have haft chancen for at blive en succes.

Dansands adm. direktør Poul Konrad Beck er ikke i tvivl. It-teknologi og automatisering er nødvendigt for at klare konkurrencen. 

–  Vi kan ikke leve af blot at sælge sække med sand. Det kan mange andre levere til en meget lavere pris end os. Vores succes er afhængig af, at vi tilfører viden, hvilket blandt andet kan være at blive en del af kundens it-systemer og overtage ansvaret for, at kunderne har varerne på hylderne og kobler os direkte op på deres regnskabssystem, fortæller han.

Læs også: Ny digital infrastruktur vil spare virksomheder 400 mio kr. årligt

Digitalisering i 1990’erne

Beliggende i byen Addit syd for Silkeborg blev Dansand grundlagt af Poul Konrad Becks far, Poul Erik Beck, i 1971, hvor kernen var levering af støberisand til industrien baseret på undergrundens 22 millioner år gamle kvartssand.

I starten af 1990’erne tog familien det første skridt i retning af digitalisering og automatisering – og i dag er det helt naturligt at tænke menneskehænder ud af processerne, så snart det er muligt.

Sammen med en fokusering på specialprodukter har det sikret en succes, hvor der eksempelvis sælges et særligt filterlag til kunststofbaner for 12.000 kr. pr. ton, hvor almindeligt sand blot er 10 kr. værd pr. ton. Samtidig holdes dampen oppe på tørringsanlægget det meste af døgnet – en stor del af tiden fuldautomatisk.

Læs også: Budskab til SMV’erne: Brug DI

Det handler hele tiden om at forholde sig kritisk til arbejdsprocesser og vurdere, hvordan de kan udvikles og gøres smartere. Vibeke Svendsen adm. direktør, Envotherm

Robotter er nødvendige

95 kilometer mod syd blev Envotherm stiftet i 2007 af iværksættere og investorer som en digital virksomhed. På fabrikken i Vojens bygges rensningsanlæg til processpildevand for større industrikunder, halvdelen eksporteres – men overvågning og vedligehold fra Vojens er en del af pakken. Opstår der fejl eller slitage, kan der reageres hurtigt og sendes reservedele afsted, som ofte skiftes lokalt.  Mere end 70 pct. af service kan udføres via opkobling til anlægget.

Adm. direktør og medejer, Vibeke Svendsen, ser afgørende betydning i at automatisere og digitalisere så meget som muligt.

– Det handler hele tiden om at forholde sig kritisk til arbejdsprocesser og vurdere, hvordan de kan udvikles og gøres smartere. Vores kunder kommer ofte med nye ønsker, og der må vi følge med. Med de lønomkostninger vi har i Danmark, er det nødvendigt at få robotter og automatisering ind på lige fod med vores nordiske naboer, fortæller hun.

Læs også: Nøgletal: Fortsat fremgang i dansk produktion

Farlig forfængelighed stopklods

Flere virksomheder bør gå samme vej, mener de to ejerledere. Det rækker ikke længere at være en dygtig frontfigur, som brænder for livsværket. Holder man sig kun til de klassiske produkter, er fremtiden usikker.

– Digitaliseringen skal med, også selv om man ikke forstår det helt til bunds eller har interesse for det. Er man ikke med, har man reelt startet processen med at lukke sin virksomhed, lyder det fra Poul Beck.

Han betegner det som en ”farlig forfængelighed” hos mange tøvende ejerledere, der er vant til at være vidende om alt, og helst vil skjule, at de ikke forstår digitaliseringen til bunds.

– Personligt går jeg i panik, når min smartphone driller. Men så finder jeg andre til at løse problemet, for jeg ved, hvad jeg er god til, og hvad jeg ikke er god til. Men jeg ser alt for ofte det modsatte i mange virksomheder, hvor de synes, det er sjovere at bruge pengene på noget, de forstår. Det ville svare til, at jeg købte en gummiged mere til grusgraven fremfor at bruge halvanden million på computer, som ikke engang brummer, siger Per Beck.

Vibeke Svendsen opfordrer til flere SMV’er, til at vurdere om arbejdsfunktioner kan automatiseres og om flere administrative opgaver kan digitaliseres – det kan være en hurtigere vej, hvis virksomheden ønsker at vokse.

– Lad robotterne overtage de rutineprægede og tunge opgaver, for så kan der bruges flere resurser på at udvikle og tænke nyt. Guldet i Danmark er den viden og erfaring, vores dygtige medarbejdere har, og det unikke arbejdsmiljø der gør, at danske ansatte tør foreslå at gøre tingene anderledes, siger hun. 

Læs også: SMV-tip: Sådan får du grønt lys til investeringer

Inddrag medarbejdere og netværk

Et andet væsentligt element er at ansætte yngre medarbejdere med digital forståelse, tilføjer Vibeke Svendsen, men også at lytte og inddrage medarbejderne i udviklingsprocesser. Kombinationen af ældre ansatte med erfaring og yngre medarbejdere med den nyeste viden styrker innovationen, hvor der ikke er langt fra ide til produktion.

Hun opfordrer yderligere til at virksomhedsledere netværker og søger inspiration udefra.

– Gode netværk har haft stor betydning for Envotherm. Vi har blandt andet fået investorer gennem netværk, men har også brugt dem i forhold til helt lavpraktiske ting, som for eksempel at dele erfaringer om personalesamtaler. Også i forbindelse med vores ISO9001-2015 certificering gjorde netværk processen god for alle ansatte, forklarer Vibeke Svendsen.

Hun bruger selv netværk til at dele udfordringer. Mange vil altid gerne hjælpe, også fordi de selv har stået i en tilsvarende situation.

– Giver du et godt råd, får du også noget igen, siger hun.

Vibeke Svendsen ser dertil et øget eksportafsæt med hjælp fra netværkerne. Det kan udvide paletten fra enkelte produkter til hele løsninger.

– Danske virksomheder er ofte små i forhold til de store udenlandske konkurrenter, derfor får vi mere gennemslagskraft, når vi går flere sammen og løser opgaven, vurderer hun.

Samme toner lyder fra Dansand-­chefen. For Poul Beck er åbenhed et fast element i produktudviklingen, både for at få hul på eksporten, men også for at håndtere markante ændringer af markedet, vel vidende at Dansand blive kopieret af andre undervejs.

– Vi er meget klar over risikoen for at blive disruptet. Når vi mærker konkurrence på produktet, overvejer vi, om produktet skal ændres, om vi skal konkurrere med os selv via subbrands – eller om det er ”en død hund” som vi helt skal opgive. Under alle omstændigheder handler det om at udvikle nye produkter hele tiden, siger han.

Begge erhvervsledere påpeger yderligere, at en professionel og bredere sammensat bestyrelse er afgørende, når det kommer til udviklingen af virksomheden. Dansand ejes delvist af belgiske Sibelco, der også har folk i bestyrelsen, mens Envotherm har to investorer med i bestyrelsen samt et medlem fra Danfoss, der blandt andet bidrager med erfaring med etablering i udlandet. Kernen er at lukke folk ind, som kan udfordre ejerne og være mere strategiske og langsigtede.

Og dertil at skifte løbende ud i bestyrelsen for at sikre dynamik og fornyelse.

Læs også: Stort SMV-tema i DI Business

Digitalisering skal fordoble salg

Digitalisering og automatisering står også højt på agendaen hos Poul Beck, når han ser fremad.

På tegnebrættet er en fordobling af omsætningen fra de nuværende cirka 150 mio. kr. – uden at ansætte flere medarbejdere. Det skyldes blandt andet, at Dansand-ledelsen længe har erkendt, at yderligere arbejdskraft vil være en mangelvare, men også at digitaliseringen gør det muligt at udnytte maskinerne endnu mere effektivt. Konkret kan der eksempelvis blive tale om at køre i døgndrift, mens medarbejderne kun er i sandgraven i dagtimerne.

– Vi skal vækste uden at få flere arme og ben, så medarbejderne skal måske kunne noget andet og flere ting. For fem år siden skovlede de sand. I dag ser de på skærme og kan passe arbejdet hjemme fra skrivebordet. Jeg fjerner ikke specialarbejderen, for med de visuelle værktøjer kan selv de mest ordblinde klare de fleste opgaver, siger Poul Beck.

Fakta

Dansand
Grundlagt i 1971 af Poul Erik Beck.
Beliggende i Addit syd for Silkeborg.
Omsætning (2016?): 150 mio. kr.
Overskud før skat 2016: 27,9 mio. kr.
Antal medarbejdere: 37.
Ejere: Poul Konrad Beck (adm. direktør) og belgiske Sibelco.

Fakta

Envotherm
Beliggende ved Vojens. Grundlagt i 2007.
Renser spildevand og eksporterer til
Tyskland, Storbritannien og Bangladesh.
Overskud før skat 2016: 2,8 mio. kr.
Antal medarbejdere: 15
Ejere: Vibeke Svendsen (adm. direktør)
Richard Dines Schmidt (teknisk direktør), BL Holding Danmark ApS og Frinova A/S.

Gode råd

Digitalisering
Fortalt af Dansand og Envotherm

- Vær klar til at investere i digitale løsninger, selv om du ikke forstår dem fuldt ud.

- Inddrag medarbejdere i udvikling, også de yngre med en større digital forståelse.

- Deltag i netværk, og læg din virksomheds udfordringer og problemer åbent frem. Der kommer ofte en god idé fra andre, eller du opdager, at I er foran.

- Styrk bestyrelsen med medlemmer udefra. Det udfordrer rutiner i ledelsen og øger basis for nødvendig omstilling.

Dorte Gram Nybroe

Chef for SMV & Iværksætteri

  • Direkte +45 3377 3769
  • Mobil +45 2968 5962
  • E-mail dgny@di.dk
Relateret